Tidsstyrda fodergrindar...

Sv: Tidsstyrda fodergrindar...

Vi har www.automat.nu grinden i vår hage till mina killar och har haft den sedan förra hösten och den har funkat klanderfritt sedan dess! Den vi har går på batteri så det enda vi behöver göra är att kolla då o då om den blinkar för då är det dax att byta batteri (vanliga R6) Lätt att ställa in tiden då man vill att den öppnas o vi köpte till en resårgrind som funkar toppen
Våran grind har stått ute o vått o tort hela året och nu när vi skulle börja fodra lunch igen i November satte vi i nya batterier och den fungera lika bra igen.

Så den kan ja varm rekomendera. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Tidsstyrda fodergrindar...

Ingen som vet var man kan få tag på mekaniska foderautomater. Typ en sån man har i stallet fast med "äggklocketimer" istället för elektrisk.

Letat överallt men hittar ingen. Går bra med bättre begagnad också.
 
Sv: Tidsstyrda fodergrindar...

Nu har jag haft grinden i drygt 1 vecka. Den fungerar utmärkt och hästarna lärde sig snabbt att hitta vägen in i "mathagen".
Det känns skönt att veta att de får sitt förmiddagshö vid en bestämd tid varje dag. Tidigare kunde det skifta kraftig mellan tiderna. Hon som hjälpte mig jobbade natt och kom hem varierande tider. Så förmiddagsmålet som nu är kl 11 kunde bli allt från 8 till 13. Beroende på om hon "orkade" ge när hon kom hem eller om hon vaknade tidigt. :mad: De får frukost vid utsläpp redan kl 5 så det blev ibland många timmar tills de fick mat nästa gång. Men nu har hon ingen häst själv längre, så det känns dumt att be om hjälp när nu grinden är ett så bra hjälpmedel.
 
Sv: Tidsstyrda fodergrindar...

Hej!
Gå in på hasttema.se och titta.
Kjell
 
Sv: Tidsstyrda fodergrindar...

Jag tillverkade foderautomater till en kompis döttrar, där de kan ställa in 4 st givor per dag. de kan ge både kraftfoder och hö oberoende tidpunkt. Man kan även flytta dem så att de antingen står i boxen eller i hagen. Ganska avanserat, och dyrt ~5000kr/st ,men tiden de tjänar genom att hästarna är fodrade när de kommer ut i stallet på morgonen och när de kommer hem på em väger upp. Även att hästarna får kontinuerlig utfodring är optimalt för hästarna.

Hoppas ni hittar en lösning annars får ni höra av er
 
Sv: Tidsstyrda fodergrindar...

mheeee :devil: du måste ju skriva vad du gjort med ju :p vi vill ju veta hur man kan göra ;)

se så.. skriv hur du gjort och vad du annvänt :bump:
 
Sv: Tidsstyrda fodergrindar...

*kl*

Men så lägligt att denna gamla tråd grävdes upp, började faktiskt kolla på olika lunchlösningar igår!

De med en grind som öppnas känns ju, av det lilla jag läst, bättre än "lådorna" som släpper ner maten. Min bängelplutt skulle säkert drämma huvudet i lådan och tuppa av. Ingen som haft problem med att grinden ligger på marken så att de kan trassla in sig - eller funkar upprullning alt resår/fjädergrind bra?

Känns lite nervöst att lita på teknikens under, men om vi blir husägare så vore det onekligen praktiskt..
 
Sv: Tidsstyrda fodergrindar...

Vi har en grind där tråden rullas upp när timern släpper. Det funkar väldigt bra faktiskt, inga problem ens om det är snöigt eller kallt. Om det har frusit lite under natten får man dra några tråden fram och tillbaka ett par gånger genm upprullningsgrejen bara för att det ska släppa. Men det har aldrig blivit så att tråden ligger kvar på marken så hästarna går i den.
 
Sv: Tidsstyrda fodergrindar...

vad använder du som rullar ihop sig? funkar de med typ flexikoppel? :p beror väl iofs hur pass 'rymningsbenägen' häst man har och hur hungrig den är :D
 
Sv: Tidsstyrda fodergrindar...

Jag skulle nog inte lite på ett flexikoppel, med tanke på att det lätt kommer in vatten och linan syns ganska dåligt :p

Nej, vi har vanlig vit eltråd som rullas upp i ett block, som är försett med en tyngd. Jag hittade en "bruksanvisning" från tillverkaren som beskriver med text och bild, kolla! :)
 
Sv: Tidsstyrda fodergrindar...

*kl

Mina ponnyer kommer bli alldeles för tjocka så jag måste hitta på en lösning.

Men vi tänkte nog göra lådor som släpper ner mat men hyffsat högt upp, så att de inte kommer åt lådorna.

Någon som har gjort egna lådor med elektromagneter?
 
Sv: Tidsstyrda fodergrindar...

*kl

Mina ponnyer kommer bli alldeles för tjocka så jag måste hitta på en lösning.

Men vi tänkte nog göra lådor som släpper ner mat men hyffsat högt upp, så att de inte kommer åt lådorna.

Någon som har gjort egna lådor med elektromagneter?

Alexandra W hade i sitt stall nån anordning
 
Sv: Tidsstyrda fodergrindar...

*KL*

Gammal tråd jag vet :P
Men nu har jag äntligen beställt en lunchgrind! Väntar med spänning och är jättenyfiken på den! Jag och gubben slog ner stolp till lunchhagen igår och en foderhäck med tak håller vi att bygga, så funkar grinden så bra som vi hoppas så kommer vintern bli väldigt smidig och hästarna kan fodras 4 ggr per dag :)
 
Någon som byggt egna helt egna lunchgrindar eller lådor?
Hur gjorde ni och vart köpte ni alla saker?

Ni som byggt egna hur har ni gjort? och vart har ni köpt allt?

Jag undrar vart man kan köpa just själva timern som släpper iväg träden och hur man kan göra en sådan själv
 
Du behöver en elektromagnet och en timer, anpassat efter vilken el du har. Nätdrivet blir lättare än med 12/24V batteri. Jag gjorde en för 12V-batteri, och fick då köpa en 12V timer till husvagn eftersom jag är en usel elektriker (det ska tydligen gå att modifiera en 220timer så att den funkar för batteri, men det är inte min kopp te).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Pegasus63
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 875
Senast: hastflicka
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp