Tidiga insläpp

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare TheBlackOne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 274
  • Visningar Visningar 16 558
Sv: Tidiga insläpp

Jag tror kanske att det i många fall också kan bero på att man inte har hästen i eget stall där man helt själv kan bestämma fodring och utsläpp utan måste ta hänsyn till de andra i stallet och stallets rutiner.

Jag hade gärna sett att min häst var ute lite längre, och visst kan man få dåligt samvete över all tid hon spenderar i sin box. Naturligvis kan man alltid byta stall men det är inte alltid hållbart och nånstans tror jag att många "accepterar" den onaturliga tillvaro som vi faktiskt ger våra hästar.

Jag har inte så stor koll på hur länge min häst kommer att vara ute i vinter då vi flyttade hit i feb, visserligen vinter då...:p Men då gick hon i sjukhage och var ganska uttråkad av det, tråkig tillvaro oavsett om det är innomhus eller utomhus...

Jag skulle tippa att hon kommer ut vid ca 9.30 och kommer in när jag ska rida ca 17-18, om det inte är träningar. Däremot om de andra i stallet tagit in sina hästar tidigare så kommer hon också in tidigare...

När det blir mörkt riktigt tidigt, oftast runt 16, kommer de ofta in tidigare. Dock kommer inte hästarna in tidigare än att någon kommit till stallet och oftast är det tillslut ändå ridningen som avgör när hästarna kommer in.

Men jag håller med om att ca 7 h ute är alldeles för lite.

Sommartid står min häst ute dygnet runt, tyvärr uppstallad nu pga skada

KL

är fortsatt intresserad av de som rider sina hästar seriöst och tränar/tävlar och jobbar heltid, med dessa fantastiska ute tider 20-21.00 som nämns. Hur rider ni då? rider ni 21.00 6 dagar i veckan så att hästen får gå ute så länge? Plockar ni in den från hagen blöt och lerig och väntar tills leran torkat, eller spolar bort den och väntar sen på att hästen torkar? eller på att den ska äta? 6 dagar i veckan?

Jag känner mig ändå förundrad över att inte folk gör mer för sina hästars utevistelse. Är man oroad över regn eller snö, bygg ett vindskydd! Är man oroad över säkerheten vid fodringar p.g.a. många hästar är kanske fri tillgäng på hösilage i i balar att föredra?!

Jag har sedan 4 år fått uppleva förmånen med att ha elektiskt uppvärmd vattenkopp i hagen, d.v.s. ingen oro för att vattnet ska frysa och ingen extratid att rengöra badkar och fylla vatten.
Kostnaden är försumbar i jämförelse med den tid vattenfrågad fått ta tidigare.

KL

är fortsatt intresserad av de som rider sina hästar seriöst och tränar/tävlar och jobbar heltid, med dessa fantastiska ute tider 20-21.00 som nämns. Hur rider ni då? rider ni 21.00 6 dagar i veckan så att hästen får gå ute så länge? Plockar ni in den från hagen blöt och lerig och väntar tills leran torkat, eller spolar bort den och väntar sen på att hästen torkar? eller på att den ska äta? 6 dagar i veckan?

Jag tränar seriöst 5-6 dagar per vecka och hästarna går ute mellan 06 och 20 vintertid.
Jag jobbar enligt rullande schema, vilket innebär att jag ofta har ledigt på dagarna och kan rida då. Har egen gård och det är lätt att gå ut och hämta hästen när det är läge för att rida. Vintertid, när det regnar/snöar/blåser har de täcken på sig så de är inte våta.
Frukosthö, lunchhö och eftermiddagshö får de i hagen så de är inte hungriga när jag plockar in dem för ridning.

Immer

Ja men då är det ju självklart helt annorlunda, jag trodde jag uttryckte mig tydligt när jag skrev de som jobbar heltid dvs hela dagarna, fram till kvällen och sen ska rida.

Jag tycker 9 timmars utevistelse plus ridning ovanpå det är aldeles utmärkt vintertid. Hästen är i rörelse i stort sett 11 timmar/dag.

Instämmer med lethal_smile:
"Bekvämlighet och brist på kunskap är nog de största orsakerna till varför människor tar in sina hästar så grymt tidigt. "[/QUOTE]

Jaha, då har du precis idiotförklarat större delen av den svenska eliten. :angel:
Och hur många hästar mår bra och är arbetsvilliga efter att ha varit ute i spöregn och ca 10 plusgrader under 10 timmar och mer. Är det idiotiskt att ta in hästen och låta den äta och sova istället för att den ska stå med rumpan mot regnet och spänna sig. Och hur många hästar mår bra att släppas på bete i april efter att ha stått inne hela vintern. Jag tror inte alls på att hästen vill tillbaka till sina rötter och vara vildhäst. Den vill nog ha sina fasta rutiner. Jag tror däremot att hästägarna vill slippa fodra och mocka under sommaren och även spara in stallhyra. :angel::angel:

Tycker också det är helt ok att ta in vid ca 17.00 vintertid.
Det finns mycket annat i dagens hästhållning som man kan bli upprörd över.

En häst som sköts, rids och blir väl omhändertagen med allt vad det innebär mår nog inte så dåligt av att stå i en stor, ren, fräsch box med gott om grovfoder att äta.

Varför blir det såhär svart och vit när det diskuteras hästhållning alltid ??

Mina hästar behandlas som individer och jag försöker se efter deras behov.

De brukar tycka att det är helt ok att vara ute dygnet runt på sommaren. Men på vintern brukar de komma in vi 17.00 och då får de kraftfoder och hö.
Kommer jag sedan ut igen i stallet efter ca 1 timme ligger de ner och sover efter maten.
De är aldrig rastlösa i sina boxar och verkar trivas där.

De rids och motioneras oftas sedan på kvällen, och det är mycket mer att göra med hästar än att bara rida.
Allt som allt brukar jag ha minst 3 timmar att göra med mina kusar. Massera, rida, spola ben, rykta mm..mm..

Jag kräver helt klart mer utevistelse än du gör, och elitens utevistelse kan inte jämföras med gemene man, som inte rider sina hästar med den intensitet som det handlar om där. <Sen är det ju faktiskt så att eliten inte har sina hästar för hästarnas skull, lika mycket som gemene man, så även där tollar man ju helt klart på hästens normala behov osv. så riktigt jämförbart med folket här i tråden är det nog inte.

dock håller jag med dig om ang. sommar resonemanget till viss del. det är förunderligt i många fall vad det duttas och dattas vintertid, men sen 1 maj så ska hästarna jäklar i mig ut dygnet runt och helst gå ute till 1 oktober. det åks på semester och görs annat den tiden på året och då får "hästarna bara vara häst" :D

Senast ändrad:

Tycker också det är helt ok att ta in vid ca 17.00 vintertid.
Det finns mycket annat i dagens hästhållning som man kan bli upprörd över.

En häst som sköts, rids och blir väl omhändertagen med allt vad det innebär mår nog inte så dåligt av att stå i en stor, ren, fräsch box med gott om grovfoder att äta.

Varför blir det såhär svart och vit när det diskuteras hästhållning alltid ??

Mina hästar behandlas som individer och jag försöker se efter deras behov.

De brukar tycka att det är helt ok att vara ute dygnet runt på sommaren. Men på vintern brukar de komma in vi 17.00 och då får de kraftfoder och hö.
Kommer jag sedan ut igen i stallet efter ca 1 timme ligger de ner och sover efter maten.
De är aldrig rastlösa i sina boxar och verkar trivas där.

De rids och motioneras oftas sedan på kvällen, och det är mycket mer att göra med hästar än att bara rida.
Allt som allt brukar jag ha minst 3 timmar att göra med mina kusar. Massera, rida, spola ben, rykta mm..mm..

Precis så funkar det hos mig också, och jag observerar samma som dig.

Jag har alltid velat ha min häst ute så länge som möjligt när han stått på stall.
Nu står han i ett stall där han tas in vid 15 tiden, inget jag gillar egentligen, iaf inte när jag jobbar kväll o inte kan vara i stallet efter det att han har kommit in.

Grejjen är att det verkar inte finnas en kombination av fint lite lyxigt stall med ordning o reda o serriösa hästägare med bra hagar med lång utevistelse. Man får lixom välja fint stall med serriöst folk eller lite mer lodis stall och lång utevistelse.

Jag har tröttnat på oserriösa människor och lite halvkassa stall så jag var "tvungen" att välja det vi har nu.
Tyvärr för hästens del men vi ska försöka iaf. Just nu verkar han rätt glad över att få komma in i sin box, han står i utebox iaf.
Nu kan vi träna med en riktig anläggning och bra uteritts möjligheter och jag tycker det är kul att åka till stallet, man blir lite mer motiverad av att möta serriöst målinriktat folk.

Innan vi flyttade hit så stog han på lösdrift och jag kände hur jag bara tyckte det var tråkigt att åka till stallet och Fabian blev glad när han fick komma in i boxen i stallet för att borstas, han som tidigare ogillat att stå inne.

Jag tycker det är helt ok att ta in vid 5.
När jag går i skolan så slutar vi vid 4, sen springer vi ner till hästarna direkt efter, tar in dom (alltså 20 över 4 ca) sen står dom inne med hö tills vi ätit kvällsmat, sen rider vi & är kanske klara runt 7 sen får dom sitt natt hö vid 9.

Dom kommer ut i hagen vid halv 7, endast för att man ska hinna göra sig i ordning innan skolan .

Nu nästa år så ska vi bo så vi har stallet precis på gården & då får hästarna frukost inne vid halv 7 & kommer ut vid halv 8 & kommer in vid halv 5. (dock inte under sommaren då dom går ute till ungefär 8)

Jag vill inte att min häst ska stå ensam inne i stallet utan mat. Det skulle stressa upp henne rejält. Då är det bättre hon får vara ute med kompisarna och vänta tills även de ska in.
På ridskolan jag har min häst finns det bara en anställd. Resten är "frivilliga" jourtagare. Jag har beskrivit systemet lite längre upp. Det jag menade var att in- och utsläpp ingår i stallhyran.

Är det då inte bättre att ta in en till kompis till henne? De som tar in hästarna skulle kunna lägga den tiden de sparar på andra viktiga saker i stallet istället för att springa en extra gång fram och tillbaka bara för en timmes skull?

Mvh

Tora

Det ingår ju ändå i arbetsuppgifterna?!?!! Hur tusan kan man då vara "Måttligt road" om en hästägare väljer att ge sin häst det man faktiskt betalat för?

Instämmer med lethal_smile:
"Bekvämlighet och brist på kunskap är nog de största orsakerna till varför människor tar in sina hästar så grymt tidigt. "

Jag skriver igen. Jag tycker det är nonchalant mot den som tar in att släppa ut sin häst igen för bara en timmes skull. Har märkt genom åren att de som gör det är oftast de som inte tar in hästarna sen. Det är bara frågan om en extra timme ute i hagen. Det gör vare sig till eller från men det sparar mycket tid för den som skall ta in hästarna.

Om man bara har 3 eller 4 hästar så spelar det inte så stor roll men är det tex 10 hästar så spar det en hel del tid. Tid som man kan lägga på andra viktiga saker än att ränna fram och tillbaka till hagen.

Återigen så saknar folk helt perspektiv. Det är ju bara frågan om en timme inte två, tre eller mer utan bara en ynka timme. Hade det varit hästar som var ute 2-4 timmar per dag så hade en timme också spelat en stor roll men här var det frågan om många timmar. Varför i hela friden då inte underlätta för den som tar in? Om då och då är ute 10 timmar istället för 11 så är det faktiskt inget som skadar den.

Mvh

Tora

Många hästar kräver omvårdnad som inte går att tillgodose med lösdrift. Vi har tex en stooor dressyrhäst som ligger ned raklång och snarkar på morgnarna. Hon är väldigt trött och hade nog inte kunnat vara ridhäst om hon skulle behöva gå ute dygnet runt i en stor flock. Det tar på de att vara ute konstant.

Håller inte med dig där. Klart att en häst hellre går ute dygnet runt än att ligga på rygg och snarka, vilket förövrigt låter osannolikt. Jag har en tränande travhäst som går ute på lösdrift. Han har varit runt hos 3 olika proffstränare och har haft grova lynnesfel hos alla tre. Varit otroligt uppstressad och galopperat nästan i varje start. Tog hem honom för 4 månader sen och han har gått ute varje natt sedan dess. Han tränar varannan dag och är hur fin och trevlig som helst. Han står bara inne natten före hårdjobb eller start. Så jag tror att alla hästar mår bra av att vara ute. Visst ska en lösdrift skötas och självklart ska det finnas en stor, ordentligt halmad lösdrift. Och då tror jag att vilken normal häst som helst skulle välja det alternativet framför en box. Men det är bara mina åsikter och erfarenheter.

Varför är det så svårt att inse att hästar är individer. Vissa fungerar bäst på lösdrift och vissa fungerar bäst i stall med fasta rutiner. Svårare än så är det inte.

Jag har två hästar. Den ena fungerar inte på lösdrift alls och den andra skulle kunna gå på lösdrift om det inte vore för att det är så fruktansvärt svårt att hålla henne i hull när hon går på lösdrift trots fri tillgång på mycket bra grovfoder och extra kraftfoder.

Mvh

Tora

Fast knotten är ute i skymning och gryning oavsett väder, (okej, förutom vid spöregn då,) och mygg är ute kväll och nattetid. Broms är visserligen ett otyg, ja. Men är det mycket broms så får de gå ut med insektstäcke....men jag vill inte ha det på dygnet runt och knotten kilar in sig under ändå. Mitt halvblod rasar i vikt om han går på "bete" oavsett hur mkt tilläggsfoder han får. Han vill stå inne och äta och sova under natten...och då är han pigg och fräsch om man vill rida på morgonen innan det blir varmt. :)

Om du har en ligghall till hästarna så märker du fort vad en häst väljer. När det är varmt och mycket insekter ute står/ligger dom i ligghallen från gryning till skymning, sen går dom ut och är ute under natten. Så har det varit på alla ställen jag sett med hästar som går ute i flock dygnet runt. Inte en enda väljer frivilligt att vara ute under dagen.

Varför är det så svårt att inse att hästar är individer. Vissa fungerar bäst på lösdrift och vissa fungerar bäst i stall med fasta rutiner. Svårare än så är det inte.

Jag har två hästar. Den ena fungerar inte på lösdrift alls och den andra skulle kunna gå på lösdrift om det inte vore för att det är så fruktansvärt svårt att hålla henne i hull när hon går på lösdrift trots fri tillgång på mycket bra grovfoder och extra kraftfoder.

Mvh

Tora

Jag tror att hästen vill komma in pga att dom är vanedjur. Vi har satt upp rutinerna för dom. Har man hästen ute så slipper man en hel del, tex svullna ben pga stillastående, största delen av halsinfektioner (om det inte är luftburet), röda och slemmiga halsar, olika tvångsbeteenden såsom vävning och krubbitning. Listan kan göras hur lång som helst. Men det är klart att en gammal häst som stått inne 16 timmar om dygnet kanske har lite svårt att anpassa sig men jag tror iaf att merparten av alla hästar skulle må bäst av att visatas ute dygnet runt. Och som sagt ska det självklart finnas en riktig ligghall. Och sällskap. Och helst fri tillgång på mat. Hästen är trots allt ett strövande djur och inte alls byggt för att vara stillastående. Det kommer man aldrig ifrån.

Tja jag har provat på lösdrift med mina hästar och det har inte fungerat så bra som jag har behövt.

Varifrån får du att min gamle häst har stått inne 16 timmar om dygnet i hela sitt liv?

Trots att de står inne i box så har ingen utav dom några som helst ovanor. Ingen har svullna ben (inte ens gamlingen). Faktum är att jag hade mer problem när de gick på lösdrift än vad jag har nu. Jag ville helst ha mina hästar på lödrift då jag tyckte att det verkade smidigt och det var det, ett tag. Sen började problem komma.

En häst skadade sig och skulle ha boxvila. Hur lätt är det på lösdrift när en häst skall stanna kvar i boxen och de andra vandrar iväg?

Rörde sig gjorde de inte så mycket. De stod mest och bara hängde kring höhäcken. Faktum är att de rör sig mer i hagen nu när de står på box (av naturliga orsaker att de bla har mer energi och intresse att röra sig när de är ute).

Gamlingen var konstant stressad då hon såg det som sin livsuppgift att hålla koll på alla de andra hästarna. Nu kan hon tom ligga ner och sova i boxen när man går in i stallet.

Unghästen var konstant tunn. Först när hon stallades in så la hon på sig på hullet.

Luften i stallet är det ingen som helst problem med så jag förstår inte varför jag skulle ha problem med det.

Som vanligt så klarar inte folk av att se två verkligheter samtidigt. Det är samma sak med barfotagång. Det absolut bästa är för hästar är barfotagång men alla kan inte gå barfota och man måste anpassa sig efter individen.

Jag tror också att det bästa för hästen är lösdrift men jag är så pass flexibel att jag inser att alla inte passar för det.

När det kommer till hästar så skall man passa sig för att påstå att en lösning passar alla hästar, för ett mer felaktigt påstående finns inte.

Det finns nog bara två sanningar som alltid passar in i hästvärlden: Den ena är:

"Man blir aldrig fulllärd"

och den andra är

"Det finns ingen lösning som passar/fungerar alla hästar"

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 010
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 732
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 450
Senast: Ceta
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 835
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka