Tidig kvällsfodring

Fille

Trådstartare
Min häst får 12 kg hö om dagen, hon får lite mer än vad som är uträknat.

Första målet är vid halv sju, 2 kg hö. Sen får hon 2kg hö även vid 8, 12 och 16.

Kvällsmålet är ca halv sju och då får hon 4 kg.
Får lite dåligt samvete, eftersom det är så pass tidigt. Kan dock inte göra så mycket åt det, det är dom tiderna som gäller i stallet.

Behöver jag ha dåligt samvete eftersom hon får hö så många gånger under dagen?

Ursäkta töntig tråd, men jag är annars van med att man ger hästarna i alla fall runt nio så halv sju känns väldigt tidigt!

Sv: Tidig kvällsfodring

ja, halvsju låter ju tidigt, men man kan samtidigt inte göra bättre än sitt bästa, våra har begränsad fri tillgång ute (stor höhäck med galler), dom kommer ut kring sex på morgonen och vi försöker ta in dom tidigast sju på kvällen och då får dom kvällsmat - man kan inte alltid göra det helt optimalt för de sina tyvärr, vi håller på att fundera ut nån form av höhäckar även inne för att förlänga ät-tiden även där, fördelen vi har är att vi får rumstera hur vi vill i stallet, nackdelen är att vi har en bit att åka - jag och syster som delar hela ansvaret. Så länge hästarna mår bra antar jag att det är ok:angel:

Nu får hon totalt 8 kilo mellan 6.30 och 18.30 men bara 4 kilo under resterande 12 timmar. Går det att portionera ut mängden hö jämnare över dygnet? Står hon uppstallad nattetid så skulle jag försöka ge mest hö under natten och/eller komplettera med halm så att hon har något att pyssla med hela natten. I hagen finns det träd, (gräs), rötter och hästkompisar att roa sig med så där är behovet av sysselsättning inte lika stort.

Jag skulle ge något i stil med:
6.30: 1kg
8.00: 2kg
12.00: 2kg
16.00: 1kg
18.30: 6kg

Sen får man givetvis justera beroende på hur fort hästen äter också. Äter hon inte upp mer än 5kilo på en hel natt så är det ju självfallet ingen vits med att ge mer.

jag har gett över 4 kg på natten, men då äter hon inte det ordentligt. Det ligger oftast hö kvar lite runt om i boxen på morgonen, men kanske ska ge det en testperiod och ge 1 kg vid fyra och 5 vid halv sju?
Dock har hon oftast lika "tråkigt" vid fyra som vid sju, för jag och min medryttare är ofta i stallet på fm. Fast vid fyra är det i alla fall folk i stallet som hon kan roa sig med!

Jag skulle fördela grovfodergivan så som Araminta redan skrivit. Å andra sidan, äter hästen inte upp sina 4 kg under de tolv timmarna som går från sista till första givan, så vad är problemet? Då har hästen uppenbarligen tillräckligt mycket att sysselsätta sig med för att vara nöjd.

När och hur många fodringar som ges per dag är egentligen rätt ointressant, det är hur mycket och hur länge de står ut MELLAN fodringarna som är det intressanta. :)

Våra får på helgerna kvällsgivan vid 18 och frukost vid 8, inga problem så länge de får tillräckligt kl 18 för att vara nöjda fram till 8.

Samma för våra, kvällsmat mellan 18-19:30 ungefär, beroende på när man tar in dem. Sedan frukost vid utsläppet kl 8. Samtliga hästar står på halm och får ordentligt med hö som alltid finns lite kvar på morgonen så de har tillräckligt.

Det viktigaste när man man planerar fodergivorna är hur länge hästen står utan mat.

Om din häst inte äter mer än de 4 kilona över natten så är den ju aldrig utan, och då är givan tillräcklig, oavsett vilket klockslag den delas ut.

Är du orolig ändå, och kanske misstänker att den sprider ut den större givan i boxen tidigt på kvällen och sedan vägrar äta av höet senare under natten, så kan du ju hänga in ett nät med halm eller liknande?
Då har man åtminstone erbjudit grovfoder, och ofta pillar de ju i sig några strån åtminstone, det är det viktiga.

Nu får hon totalt 8 kilo mellan 6.30 och 18.30 men bara 4 kilo under resterande 12 timmar. Går det att portionera ut mängden hö jämnare över dygnet? Står hon uppstallad nattetid så skulle jag försöka ge mest hö under natten och/eller komplettera med halm så att hon har något att pyssla med hela natten. I hagen finns det träd, (gräs), rötter och hästkompisar att roa sig med så där är behovet av sysselsättning inte lika stort.

Jag skulle ge något i stil med:
6.30: 1kg
8.00: 2kg
12.00: 2kg
16.00: 1kg
18.30: 6kg

Sen får man givetvis justera beroende på hur fort hästen äter också. Äter hon inte upp mer än 5kilo på en hel natt så är det ju självfallet ingen vits med att ge mer.

Det viktigaste när man man planerar fodergivorna är hur länge hästen står utan mat.

Om din häst inte äter mer än de 4 kilona över natten så är den ju aldrig utan, och då är givan tillräcklig, oavsett vilket klockslag den delas ut.

Är du orolig ändå, och kanske misstänker att den sprider ut den större givan i boxen tidigt på kvällen och sedan vägrar äta av höet senare under natten, så kan du ju hänga in ett nät med halm eller liknande?
Då har man åtminstone erbjudit grovfoder, och ofta pillar de ju i sig några strån åtminstone, det är det viktiga.

Fille.

Timsan är långsamätare och hade ofta hösilage kvar i G-stallet på morgnarna. Så jag portionerade ut fodret ungefär som Araminta skrivit. Vi kvällsfodrade dock runt 20-21, så Tima fick nog drygt 2 kg vid insläpp runt 16-tiden och sen resten vid nattning - I HÖNÄT. Tima vankar nämligen runt en del, ligger och sover, sprätter och har sig. Så det blev en hel del spillhö där. Jag kan verkligen rekommendera hönät, då har hästatanten nåt att plocka med... LÄNGE. :)

Som det är nu på lösdriften, funderar jag ibland på om hon någonsin lämna hösilagebingen... :p Så himla skönt, att se att hon ÄNTLIGEN kan få stå och äta i den takt och tid som hon behöver. Igår när jag tog in henne som vanligt för att ge 0.5 kg müsli och drygt 1 kg krafft protein (lågt värde i hösilaget), tittade hon mest hjälpsökande på mig som att hon hellre skulle vilja ha ett glas samarein, så hon kunde få rapa... :rofl:

Vet många stall som har 12 tim tills morgonfodringen. Så det är ingen fara. Det gäller att hitta rätt balans bara. Själv fodrar jag bara 3 ggr per dag. Men fördelat 7.30 ( 3.5 kg)- 16.30 ( 2.5 kg )- 21.30 ( 4 kg ) hösilage.

Avis jag blir på er som har hästar som äter i normal/långsam takt... :p Min äter 3 kg på MAX en timma. Dessutom lättfödd och behöver hållas smal... Är därför glad att hästarna får mat när de kommer in och sen får de en senare giva runt 21-22 :)

Om hästen lämnar hö så det finns kvar på morgonen så har den uppenbarligen att göra. Släng in ett halvkilo halm eller så för att kolla om den kanske vill ha något annat att pilla i också, ifall det är så att den kanske behöver mer mat?

Det är på tok för länge att låta hästen stå utan mat i ~12 timmar, jag skulle oroa mig mycket för magsår. Finns det inget sätt hästen kan få i alla fall en giva till under kvällen/natten? Med foderautomat eller dylikt? Hade det varit min häst hade jag nog bytt stall, men jag förstår om det inte är ett alternativ för dig.

Det är på tok för länge att låta hästen stå utan mat i ~12 timmar, jag skulle oroa mig mycket för magsår. Finns det inget sätt hästen kan få i alla fall en giva till under kvällen/natten? Med foderautomat eller dylikt? Hade det varit min häst hade jag nog bytt stall, men jag förstår om det inte är ett alternativ för dig.

Men att det är tolv timmar mellan fodringarna betyder ju inte att hästarna är utan mat så länge. Förhoppningsvis får de ju så att de har att göra några timmar. :)

Man kan ju fodra en gång om dagen eller en gång i veckan om man vill, bara man ser till att maten räcker ända tills några timmar innan man tänkt ge nästa giva.

Men att det är tolv timmar mellan fodringarna betyder ju inte att hästarna är utan mat så länge. Förhoppningsvis får de ju så att de har att göra några timmar. :)

Man kan ju fodra en gång om dagen eller en gång i veckan om man vill, bara man ser till att maten räcker ända tills några timmar innan man tänkt ge nästa giva.

Helt sant. Kollade mina hästar häromdagen. Det tog dom 2 tim att äta upp 3,5 kg hösilage. Mina hästar står även på halm. Så pyssel har dom.

Jag tycker i och för sig personligen att halv sju är lite tidigt. Mina får mat fyra gånger per dag (tiderna cirkus 6-7.00, 13.00, 18.00 och 21-22.00). Men om det inte är möjligt så hade jag som någon annan föreslog ändrat om i givorna lite. De första givorna verkar ju vara relativt nära varandra på vad du beskriver (6.30, 8, 12 och 16), minska någon eller några av dem, och lägg på det på kvällen, så har hästen sysselsättning längre.

Egentligen är det helt oväsentligt hur många gånger en häst få mat. Ta Flyinge till exempel där får unghästarna mat var tredje dag. Men de har alltid fri tillgång på mat. Ja som ni förstår så får dom påfyllt med nya balar var tredje dag.

Det man ska titta på är istället att hästen inte får mer än tre timmar mellan sina ät perioder. Om hästen äter långsamt eller snabbt spelar heller inte så stor roll så länge dom får sitt tuggbehov tillgodosett. Om en häst får välja själv äter den tills tuggbehovet är uppfyllt. Sedan har den ca tre timmar då den leker, sover, är social med flocken eller bara står och hänger. Så efter dom timmarna så äter den igen tills tuggbehovet är uppfyllt.

Med andra ord så om man inte har en häst som hetsäter så kan man ge hela givan på en gång för hästen kommer själv att dela upp den på lagom portioner och ättider. Så när man ska sätta upp tider för utfodring är det viktigare att se när hästen ätit färdigt och se till så att den har tillgång till mat ingen senast tre timmar senare.

Fille.

Timsan är långsamätare och hade ofta hösilage kvar i G-stallet på morgnarna. Så jag portionerade ut fodret ungefär som Araminta skrivit. Vi kvällsfodrade dock runt 20-21, så Tima fick nog drygt 2 kg vid insläpp runt 16-tiden och sen resten vid nattning - I HÖNÄT. Tima vankar nämligen runt en del, ligger och sover, sprätter och har sig. Så det blev en hel del spillhö där. Jag kan verkligen rekommendera hönät, då har hästatanten nåt att plocka med... LÄNGE. :)

Som det är nu på lösdriften, funderar jag ibland på om hon någonsin lämna hösilagebingen... :p Så himla skönt, att se att hon ÄNTLIGEN kan få stå och äta i den takt och tid som hon behöver. Igår när jag tog in henne som vanligt för att ge 0.5 kg müsli och drygt 1 kg krafft protein (lågt värde i hösilaget), tittade hon mest hjälpsökande på mig som att hon hellre skulle vilja ha ett glas samarein, så hon kunde få rapa... :rofl:

Fast va?:confused:

orkar inte läsa igenom alla svar så någon kankse redan har föreslagit detta... Men HALM :bump: Om du har halm som strö har du ju löst problemet!

Min häst får 12 kg hö om dagen, hon får lite mer än vad som är uträknat.

Första målet är vid halv sju, 2 kg hö. Sen får hon 2kg hö även vid 8, 12 och 16.

Kvällsmålet är ca halv sju och då får hon 4 kg.
Får lite dåligt samvete, eftersom det är så pass tidigt. Kan dock inte göra så mycket åt det, det är dom tiderna som gäller i stallet.

Behöver jag ha dåligt samvete eftersom hon får hö så många gånger under dagen?

Ursäkta töntig tråd, men jag är annars van med att man ger hästarna i alla fall runt nio så halv sju känns väldigt tidigt!

Känner lite att det är upp till var och än

Min utfodring ,som jag tyvärr inte är nöjd med i dagsläget
kl 07.00/07.30 utfodring morgon
kl 17.00 utfodring middag
kl 22.00 kvällsfodring

Tycker det blir för lång tid mellan morgonfodringen och middagsfodringen, och detta beror på mitt jobb schema tyvärr.
Dock ger jag dom 2 kg extra på morgon ca, så de står sig längre.!

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 947
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
767
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka