Tidig kvällsfodring

Sv: Tidig kvällsfodring

Vi har samma tider i stallet där jag har min häst. Vi serverar även halm både ute i hagen och i boxen, så djuren har nåt att tugga på. De är inte så överförtjusta i halm, så de äter inte den bara för skojs skull utan tuggar först när de känner sig hungriga.

Men att det är tolv timmar mellan fodringarna betyder ju inte att hästarna är utan mat så länge. Förhoppningsvis får de ju så att de har att göra några timmar. :)

Man kan ju fodra en gång om dagen eller en gång i veckan om man vill, bara man ser till att maten räcker ända tills några timmar innan man tänkt ge nästa giva.

Nej visst inte, men jag antog att det inte tog mer än ett par timmar för hästen att äta upp kvällsgivan och då är det fortfarande för många timmar utan mat i mitt tycke :crazy:

Fast vet du om hästen äter mer än 4kg /natt?
Att det lämnas lite spill innebär ju inte att den inte vill ha mer mat, vissa hästar lämnar ju gärna 'det smutsiga'.
Dvs om du ger 1 kg mer - lämnar den då 1 kg mer?

Jag skulle ge typ som aramita (?) skrev. Ser ingen anledning till att hästen ska få mer än 1 kg när det bara är 2½ timme mellan fodringarna. (Förutsatt att det är hö då och inte silage)

Jag tycker också att 18.30 är lite tidigt. Inte bara för fodrets skull utan även för att kolla att hästarna mår bra.

Min pålle får sista målet vid 19 - 19.30 ca så det går ju rätt många timmar till kl kl 6 när morgonmålet serveras.

Men jag kompletterar med halm också vid sista målet och har kommit fram till en lagom giva. Dvs det finns alltid lite halm kvar på morgonen vilket visar att pålle inte stått tom i magen för länge :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
3 947
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
767
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka