tidig hemgång...

Sv: tidig hemgång...

Fast samtidigt som det finns såna som du - som var färdig att åka till jobbet en timme efter förlossning - så finns det folk som inte alls känner sig trygga med att åka hem direkt med sin lilla bebis, som behöver något/några dygn att komma in i mammarollen/papparollen och/eller vila upp sig fysiskt och hundra andra anledningar.

Att kasta ut dem efter sex timmar och säga att det blir mycket bättre än "tristessen och stressen" på bb låter inte som bra vård i mina öron. En del löser säkert problemen bättre själva, en del behöver faktiskt hjälpen som finns att få på bb (att din kompis råkat ut för ett måndagsex till barnmorska är ju beklagligt men det finns folk som vet vad de gör...).

Jag tycker att de som vill hem direkt kan få åka hem och de som vill stanna kvar ett tag för att känna sig trygga och säkrare ska få göra det.

här får du åka hem så fort läkaren har kollat barnet. jag födde på em så fick stanna till nästa dag då barnläkaren kunde kika på mitt barn men sedan åkte jag hem. hade aldrig velat stanna längre än så. jag var pigg o hade gärna åkt hem direkt när han var ute.

Fast samtidigt som det finns såna som du - som var färdig att åka till jobbet en timme efter förlossning - så finns det folk som inte alls känner sig trygga med att åka hem direkt med sin lilla bebis, som behöver något/några dygn att komma in i mammarollen/papparollen och/eller vila upp sig fysiskt och hundra andra anledningar.

Och dom kommer inte heller behöva åka hem efter 6 timmar. Dom som får åka hem efter 6 timmar mår bra psykist och fysiskt och är redo för det.

Det handlar ju inte om att sparka ut familjer, utan att de som hittar sin roll och kommer igång med amning och sånt hemma tidigare får åka hem.
Det gör ju att personalen kan fokusera på dom som faktiskt behöver hjälp och stöd.
Varför är det okey att hålla kvar dom som vill hem men inte okey att skicka hem någon som vill stanna?
Allt spring hos mig när dottern föddes och samtal och sånt blev ju några minuter på ett dygn, och dom minuterna kanske de istället skulle vart och tröstat en annan mamma som behövt personalen istället för de vart inne hos mig.

Ni som stannat för ni vart osäkra osv borde ju förstå att så ni kände då om ni blivit hemskickade är så som en som vill hem känner på sjukhuset. Och då är 6-8-10 timmar lång tid!

Senast ändrad:

Fast tidig hemgång har väl funnits länge? När dottern föddes i Nyköping hade de tidig hemgång om man ville - då efter 6 timmar eller som tidigast när en läkare undersökt barnet. Dvs föddes barnet på kvällen, som min dotter, fick du vänta tills läkaren gick ronden nästa morgon.

Jag ville åka hem på en gång. Jag hade ingen lust att stanna och det var det första jag frågade efter. Jag hölls dock kvar trotts att jag inte ville och trotts att både jag och dottern var friska i 3 dygn. Det ansågs dock av min egen BM på BB-hemvård som felbehandling och det anmäldes, då det inte fanns några skäl alls att hålla oss kvar. Det var några fler punkter som också var fel i den behandling vi fick och bemötandet, som ledde till att min BM gjorde en anmälan.

Tidig hemgång är ju inget tvång, man får ju så klart stanna kvar om man vill. I mitt landsting upp till 7 dagar om man känner att man behöver. (Och här har som sagt tidig hemgång praktiserats sedan 2007, minst)

Ni som stannat för ni vart osäkra osv borde ju förstå att så ni kände då om ni blivit hemskickade är så som en som vill hem känner på sjukhuset. Och då är 6-8-10 timmar lång tid!

Skriver under på det, för mig var vistelsen på BB en mardröm. De dygnen jag var tvungen att stanna var de vidrigaste i mitt liv, jag ville bara hem, till min egen säng, mina saker, min dusch, mina kläder, min familj och mitt hem. Jag var så stressad och mådde psykiskt kasst av att behöva vistas där. I min hemkommun fanns även BB-Hemvård där min egen BM jobbade och de fanns där för oss ville hem tidigt, dels hade de drop in på mödravården varje förmiddag och hembesök på eftermiddagarna.

Vistelsen på BB för mig förstörde alla chanser till att kunna amma mitt barn, något som förmodligen kunnat funka finfint om jag sluppit stressa på BB och haft 4 Barnmorskor jag inte känner hängande över brösten med ett skrikande barn som inte alls var hungrigt! "Bara för att det måste funka".

Tidig hemgång är ju inget tvång, men en jättebra lösning för oss som verkligen mår dåligt av att vara kvar.

Jag mår mycket dåligt av att bo/vistas på sjukhus, det är psykiskt stressande. Jag snittades och var helsövd, samma eftermiddag var jag uppe och gick. Jag blev ändå kvar 2 nätter pga att jag satt kopplad till en morfinpump.

Amningen fungerade bra från början, hon tog rätt tag. Men ändå hade jag två barnmorskor som när dom jobbade klev in och liksom bara tog tag i bröstet på mig och skulle demonstrera hur man skulle göra det bättre. Det var jättejobbigt :/

Himmel vad glad jag var att jag hade ensamrum + att sambon fick vara med hela tiden och att vi hade laptop och filmer med oss. Att sitta i en sjukhussäng med bebis sovande på bröstet och mysa är underbart ett litet tag men när kvällen kom och mörkret tog vid var det perfekt att slå på en film.

Senast ändrad:

Men det är inget hotell - det är ett sjukhus.
En plats där människor som behöver vård skall få just vård.

Om man vill bo på hotell med sin nyfödda så tycker jag att man skall betala för det själv.
Och inte ta upp vårdplatser och pengar från sjuka människor.

Fast det måste väl vara upp till sjukhuset om de vill tillhandahålla de platserna? Jag kan ju inte sköta deras ekonomi, det måste de ha koll på själv.

Jag kände inte alls att vi tog upp någon plats eftersom vi var de enda som låg där. Det fanns inte ens personal på plats hela tiden utan ville vi något fick vi ringa upp till BB som var bemannat. De kom ned på natten från BB och väckte oss var tredje timme etersom sonen inte gick upp i vikt. Dessutom hade de gärna sett att vi stannat ett dygn till eftersom han var gul och inte ville äta.

Men vad vet jag? Jag håller med om att de sparat in på pengar om vi åkt hem direkt. Till kaoset. Jag gick till och med till BVC 2 ggr i veckan för att se att det gick framåt. Efter en vecka var jag på akuten pga mjölkstockning och fick åka till amningsmottagningen m.m. Så jag vet inte riktigt till vilka de platserna ska vigas? Endast de som spricker och behöver snittas?

Amningen fungerade bra från början, hon tog rätt tag. Men ändå hade jag två barnmorskor som när dom jobbade klev in och liksom bara tog tag i bröstet på mig och skulle demonstrera hur man skulle göra det bättre. Det var jättejobbigt :/

Men fy, vad obehagligt. Om ngn hade gjort sa pa mig hade jag känt mig väldigt krängt. Är inte sa bekväm med min kropp och vill inte visa mer än nödvändigt. Skulle da ngn ta tag i mina bröst, nä fy, vill inte ens tänka pa det. När Emilia föddes fragade dom bara om det kände bra och om det gick bra och det gjorde det. Tror det bara var första gangen, precis efter förlossningen som en barnmorska stog i närheten när jag ammade och sag att det gick bra. När vi sen kom över till BB kom en barnmorska in och pratade en liten stund, sen fick vi vara i fred och dom kom bara in om vi ringde pa klockan.

Och dom kommer inte heller behöva åka hem efter 6 timmar. Dom som får åka hem efter 6 timmar mår bra psykist och fysiskt och är redo för det.

Det handlar ju inte om att sparka ut familjer, utan att de som hittar sin roll och kommer igång med amning och sånt hemma tidigare får åka hem.
Det gör ju att personalen kan fokusera på dom som faktiskt behöver hjälp och stöd.
Varför är det okey att hålla kvar dom som vill hem men inte okey att skicka hem någon som vill stanna?
Allt spring hos mig när dottern föddes och samtal och sånt blev ju några minuter på ett dygn, och dom minuterna kanske de istället skulle vart och tröstat en annan mamma som behövt personalen istället för de vart inne hos mig.

Nähä? Jag trodde tråden startades för att någon (och sedan fler här) var upprörda av att man skulle skickas hem efter 6 timmar. Eftersom vissa här faktiskt redan har fått gå hem efter få timmar så förstår jag inte diskussionen i så fall... :cool:

Jag svarade just dig eftersom jag tycker att du gjort ganska onyanserade inlägg. Sakfrågan faller ju om det både är och har varit mer eller mindre valfritt med hemgång. (jag har väl inte påstått att det är bättre att hålla kvar de som vill hem än skicka hem de som vill vara kvar?)

Senast ändrad:

Det är ju redan 8 timmar på akademiska, nu släpper de till 6 timmar. Folk är upprörda för dom tror man måste åka hem då, och blir utsparkad. Vilket det inte alls är. Utan för dom som mår bra ska de få komma hem ännu tidigare. Man mår inte bra om man är osäker. Då får man stanna.

Jag har fött 2 barn där. Alla mina kompisar har fött barn på akademiska förutom 4 st (2 på danderyd och 4 i gävle). Den bilden många verka fått av ackis är fel. Men man läser väl vad man vill läsa. Jag ser ingenstans att man måste hem.

Så jag vet inte riktigt till vilka de platserna ska vigas? Endast de som spricker och behöver snittas?

Dom som behöver vård. Man kan må bra fysiskt men inte psykiskt. Men äta godis och titta på bebisen dygnet runt kan man göra hemma.

Efter en vecka var jag på akuten pga mjölkstockning och fick åka till amningsmottagningen
Födde du i Uppsala? När jag fick Rasmus och BB på väg kom och gjorde hembesök sammarbetade dom med amningsmottagningen.

Själva förlossningen är ju ett oerhört riskmoment.
Och det skall ju helst ske på sjukhus där resurser finns att reda ut saker om det går tokigt.
Men efter en förlossning som inte har några komplikationer så är det faktiskt klart.
Då behövs ingen vård.

Men hur definieras vård? Man kan inte vara så fyrkantig att all vård bara ska handla om det fysiska eller hur? Annars kan ju hela psykiatrin skrotas liksom. En del behöver extra stöd och omsorg och då ska de få det, anser jag. Annars kommer barn att fara illa, och BVC belastas ännu mer, och i värsta fall psykiatrin.
Om mammor vill åka hem tidigare, jamen självklart ska de göra det. Men valet tycker jag ska vara mammans beslut.

Men hur definieras vård? Man kan inte vara så fyrkantig att all vård bara ska handla om det fysiska eller hur?

Det har jag aldrig påstått.
Jag skrev komplikationer.
De kan vara psykiska också.

Om mammor vill åka hem tidigare, jamen självklart ska de göra det. Men valet tycker jag ska vara mammans beslut.
Nej vårdbehovet skall definieras av vården.
Precis som att man inte kan trava in på en psykiatrisk avdelning och bo där för att det är trevligt och bekvämt.

Senast ändrad:

Det är ju mammans beslut att åka hem! Den enda skillnaden är att dom bara tvingar en att stanna 6 timmar och inte 8 timmar som det är nu.

En mamma som inte känner sig redo stannar kvar för hon eller bebisen är i behov av vård. Vilket såklart även är psykiskt.

Personalen på BB finns där för att vårda dom mammor och nyfödda som är där (och även pappor som behöver stöd) de är inte där för att servera varm mat eller komma in med frukt och vatten!!
Är det så att man inte vill fixa sin egen middag bara för att man fått barn kan man åka förbi affären och köpa findus färdiga rätter, 5 st för 99 kr. Värma den i micron borde man ha tid med hemma.

givetsvis är valfrihet bra men nyheterna presenterade det som att det ska införas som standard att gå hem efter 6h vid komplikationsfri förlossning och välmående barn och mamma, inte som en valfrihet.
men som sagt om det är valfritt så givetvis, en bra ide:)

jag upplevde oxå det som vädligt stressande och att man inte togs riktigt på allvar när personalen var o drog i en o skulle "hjälpa till":( snarare stjälpte. att det gjorde ont så man satt o grät vareje gång det skulle ammas nä de kunde ju inte vara barnet som hade fel tag...:confused: vi blev kvarhållna mot våran vilja:( vi hade velat åka på eftermiddagen efter förlossningen dvs ca 24h men pga av personalbrist fick jag sitta där själv med bebis i 24h till, dela rum med en familj som verkligen var hemsk, (pappan styrde o ställde på exakta minuter när mamman skulle amma, själv äta osv.)

Jag fick gå hem 7 timmar efter dotterns förlossning . Men detta var pga av att rumskamraten tydligen hade fått magsjuka . Hursomhelst så var det stressande att som förstagångsmamma åka hem med ett barn som inte ens var 12 timmar gammalt . I och för sig så kom BB "hem till dig" hem dygnet efter och kollade upp oss ,med det var också en helt surrealistisk situation.

Till de som behöver vård.
Gula barn t.ex.

I förra inlägget beskrev du en Hotellvistelse.
I detta inlägget en nyfödd i behov av vård.

Det är två helt olika saker.

Eller så var du bara jäväligt snabb på att ställa diagnos över nätet och tro att kompetent personal på plats inte kunde avgöra det.

Det är inte bara människor som får kallsvattningar av sjukhus som hålls kvar mot sin vilja. Det finns de som trivs som hålls kvar också. Jag tycker inte att det finns något otäckt alls med sjukhus. Inte ens när jag legat inne själv och varit sjuk har jag haft problem med det. Jag tycker att det är en rätt intressant miljö.

Till de som behöver vård.
Gula barn t.ex.

I förra inlägget beskrev du en Hotellvistelse.
I detta inlägget en nyfödd i behov av vård.

Det är två helt olika saker.

Fast det ena behöver väl inte utesluta det andra? Man kan väl ha behov av att vara kvar ett par dygn på BB, för att amningen ska funka, man ska ha koll på att barnet mår bra etc etc och under den tiden dessutom passa på att njuta till fullo av sitt lilla barn och av att man i den sitation man är i inte behöver laga mat och fixa med allt vardagligt?

Liknande trådar

Gravid - 1år Födde mitt första barn i somras, 23.59 kom han och 04.31 skrevs jag ut från förlossningen (fick inte stanna på BB eftersom allt gått...
Svar
18
· Visningar
1 846
Senast: trazel
·
Övr. Barn I besparingstider har tidig hemgång efter förlossning blivit allt mer intressant. Detta skall tydligen vara en ypperlig besparingsmetod...
2
Svar
22
· Visningar
2 181
Senast: mino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar