tidig hemgång...

Sv: tidig hemgång...

Jag hade gärna åkt hem efter 6 timmar nu med andra barnet, men maken övertalade mig att stanna till dagen efter och "vila upp mig".

Med ettan stannade jag 2,5 dygn och det var det drygaste jag har upplevt i hela mitt liv!!!!

Med 2:an stannade jag 1,5 dygn. Men som sagt, jag hade likaväl kunnat åka hem direkt för BB-personalen brydde sig inte om mig ändå och jag frågade ingenting heller (man kan ju redan allt när det är andra barnet ;), skoja bara!!). Nä, men ärligt talat. Efter en smidig förlossning och inga större problem med amningen så funderade jag mest på vad jag gjorde där de där 1,5 dygnen nu sist.

Jag tyckte också det var jobbigt att dela rum med andra. Inte för att man är så osocial, men direkt efter en förlossning känner man sig lite osocial. Denna gången gick jag in på rummet, sa hej till dem och gick och la mig i min säng och drog för draperiet och sov. Jag orkade inte med en sån pladderkvarn jag hade i samma rum efter första barnet. Hon pratade nog med mig hela morgonen och förmiddagen (mina barn är födda tidigt på morgonen).

jag ville hem så fort som möjligt med både ettan och tvåan. Eftersom jag har snittats så blev jag kvar lite längre, med ettan två dygn och med tvåan åkte jag hem ca 30 timmar efter snittet vilket nog är så tidigt som det går att åka hem efter ett snitt om man vill gå på egna ben. Det har känts helt rätt för mig. Hade jag inte snittats hade jag åkt hem så fort jag fått tillstånd, jag tyckte mest att det var jobbigt att vara inordnad i sjukhusets värld och inte få ha sin frihet.

Läste detta i tidningen i går och min spontana tanke var: jahapp, där kommer många kvinnor som vill amma få bita i gräset pga otillräcklig hjälp och obefintligt stöd.

KL

Jag forstar inte hur man kan ha langtrakigt och behova dator med sig for att fa tiden att ga nar man har en liten nyfodd :love: med sig? :confused:

Eller var det bara jag som var helt uppslukad av mitt lilla barn?
Min dotter gjorde mig allt annat an uttrakad och i behov av dator.

Samma här! Vi satt bara och tittade på honom hur mycket som helst ;) Jag svarade knappt ens i telefonen för jag ville vara ifred.

Jag stannade iof inte sa länge men var inte uttrakad en sekund, titta pa Emilia, bläddra lite i brochyrerna som fanns där, sova lite, amma och byta blöja.
Men hade jag stannat flera dagar hade jag säkert blivit rastlös, men uttakad vet jag inte.

Jag har väl aldrig varit typen som bara kan sitta och titta på någon/något hur länge som helst, oavsett kärlek, så jag blev uttråkad grymt fort.

Födde via planerat kejsarsnitt och var klar för att åka hem vid ca 21 på kvällen, Sebbe föddes vid 14-tiden ungefär. Tyvärr höll psyk kvar mig på BB då, eftersom dom befarade förlossningspsykos och ville ha flera utvärderingssamtal och liknande. Jag spenderade många hemska timmar där alltså, från kl 08 på måndag morgon, till onsdag kväll.
Dator hade jag ingen med mig, och jag ville absolut inte sitta i allmänna rummet och titta på TV med alla andra - så jag & Sebbe satt på rummet och glodde. Eller ja, han sov och jag stirrade in i väggen typ. Både på tisdagen och onsdagen gick jag runt med honom i vagnen runt hela stan, hela dagen med mat/blöjpauser enbart, bara för att slippa vara inne på sjukhuset..
(Men säkert något positivt i det hela, för jag kände inte av snittet ett dugg vid hemfärd, och dom tyckte att jag skulle läka så himla fint och fort, eftersom jag var så duktig på att röra på mig :D)

Läste detta i tidningen i går och min spontana tanke var: jahapp, där kommer många kvinnor som vill amma få bita i gräset pga otillräcklig hjälp och obefintligt stöd.

Knappast, min mjölk har börjat spruta så fort jag kommit hem, och bb på väg har visat ställningar och hur man handmjölkar, som jag sen fick visa min kompis som födde på danderyd och låg kvar 3 dagar. Dom typ tryckte bebis till hennes bröst när hon bad om hjälp! Hon blev stressad och då kommer det ju ännu mindre mjölk.

viva skrev:
Jag forstar inte hur man kan ha langtrakigt och behova dator med sig for att fa tiden att ga nar man har en liten nyfodd med sig?

Kan man inte titta på bebisen hemma? :confused:

För man ligger i ett tråkigt rum, det finns ingenting att göra, man får dela på skötbord, toa, dusch och kök. Det är besöksförbud. Ingen tv, ingen radio, ingen att prata med. Och bebis bara sover och sover och sover. Själv är man så pigg att man bara vill hem och göra nått, skotta snö, dammsuga, byta däck på bilen, rida, leka kurragömma med storasyskonen.

Knappast, min mjölk har börjat spruta så fort jag kommit hem, och bb på väg har visat ställningar och hur man handmjölkar, som jag sen fick visa min kompis som födde på danderyd och låg kvar 3 dagar. Dom typ tryckte bebis till hennes bröst när hon bad om hjälp! Hon blev stressad och då kommer det ju ännu mindre mjölk.

Men du kan ju inte ta dig själv som exempel på hur det funkar generellt.

Jag tycker det är underbart att få åka hem så snabbt som möjligt och så hade vi här redan för 8 år sedan när yngsta dottern föddes. Mellanjäntan var jag tvungen att vara kvar ett dygn med innan jag fick åka hem och med sonen som är äldst var jag tvungen att vara kvar i 3 dagar, vilket för mig var 3 dagars pina iom att jag inte kunde sova bra, slappna av och koppla av.

För mig är avsaknaden av sömn, avslappning och avkoppling som jag upplever när jag är inlagd otroligt jobbigt.

Personligen avskyr jag att behöva sova på sjukhus/tillbringa längre stunder där så jag försöker alltid komma därifrån fortast möjligt vilken brukar gå bra om jag kommer in regelbundet för medicinering de gånger sådant behövts = åker hellre in kl 00:00 för medicinering och sedan hem igen än att stanna kvar.

Alla är vi olika och tur är väl det :laugh:

Ja, snart får man vara tacksam för att man överhuvudtaget får komma in på sjukhuset för att föda. :crazy:Tycker det är så förbaskat trist att bara skära ner på antalet vårdplatser så det knappt finns någon kvar. Vårt län (Västerbotten) har hemgång för omföderskor efter 6 timmar och haft det länge vad jag förstår. Om jag skulle få fler barn skulle jag känna blickarna och finkänsligt nog åkt hem. även om jag velat vara kvar.

Men du kan ju inte ta dig själv som exempel på hur det funkar generellt.

Klart jag kan, för jag är knappast ensam, och det är väl jättebra att vi som vill hem och som inte alls mår bra av att ligga på bb faktiskt får åka hem?

Dom kommer ju inte sparka ut nyblivna föräldrar efter 6h. Utan dom som vill hem kommer att släppas tidigare än de gör idag. Vad tusan spelar de för roll vad det kostar vården, mår man bättre av att komma hem är det ju de bästa för föräldrarna. Att sjukhuset då spar in dom kronorna den mamman skulle kostat och istället kan lägga de på en mamma som behöver vården ännu mer är väl jätte bra?

Jag tycker det var jobbigt med sköterskornas spring.

Jag tror tvärt om jag.
Väldigt många blir oerhört störda av att en massa främmande människor skall vara där och peta.
Och att det är allmänt stökigt och rörigt.

Hemma så kan man slappna av så att naturen får en chans att ha sin gång.

Vi tyckte att det var jätteskönt att bara ligga på sängen och käka godis och titta på vår son. Ingen matlagning, ingen städning. Ingenting. De dukade upp mat, fika, kaffe och kvällsmacka. Hur smutt som helst :angel:

Men det är inget hotell - det är ett sjukhus.
En plats där människor som behöver vård skall få just vård.

Om man vill bo på hotell med sin nyfödda så tycker jag att man skall betala för det själv.
Och inte ta upp vårdplatser och pengar från sjuka människor.

Själva förlossningen är ju ett oerhört riskmoment.
Och det skall ju helst ske på sjukhus där resurser finns att reda ut saker om det går tokigt.
Men efter en förlossning som inte har några komplikationer så är det faktiskt klart.
Då behövs ingen vård.

Och därför finns det Patienthotell. Man betalar för det, dock ett kraftigt reducerat pris. Jag vet inte hur vanligt det är med just sådana hotell på sjukhuset, eller vad det finns för lagstiftning kring det.

När min syster födde barn, fanns det också en barnmorska på Patienthotellet, dygnet runt. Det har tagits bort - nu fungerar det främst som ett hotell, men närheten till vårdpersonal och amningshjälp. Samt givetvis "lyxen" med kort avstånd till färdig mat osv.

Jag tycker det är oerhört bra att det finns alternativ som passar för den enskilde. Även om min förlossning går bra, får jag chansen att ta det lugn och andas för tiden som kommer sedan. Det är också viktigt, att man känner sig stark för den uppgiften.

Ja det är ju en utmärkt lösning.
Hotell-platser är också så mycket billigare än vårdplatser.
Och man behöver ingen VÅRD-plats om man inte är sjuk.
Ett service-boende blir helt enkelt bra då.

Och det tycker jag att man skall satsa på i stället.
Det måste ju bli lugnare än sjukhuset också.
Jag har aldrig haft så ont i huvudet som på BB när jag fick mitt första barn.
Det var omöjligt att hitta en rytm för att sova och äta med mattider att passa och undersökningar hela tiden.

Vi var kvar av olika medicinska orsaker.
Och jag ville bara åka hem.
Så att jag kunde få tyst omkring mig.

Hej!

Jag vantrivdes nåt fruktansvärt på BB och var tvungen att stanna i två dygn då det var långvarig vattenavgång (som tydligen inte är så bra:S)

Får jag barn igen och det går bra så vill jag nog hem direkt!!

Tycker man ska få välja själv och tycker att man ska få stanna på BB ett par dagar om det behövs :)

När min syster födde barn, fanns det också en barnmorska på Patienthotellet, dygnet runt. Det har tagits bort - nu fungerar det främst som ett hotell, men närheten till vårdpersonal och amningshjälp. Samt givetvis "lyxen" med kort avstånd till färdig mat osv.

Men utan någon personal fungerar ju hotellet som bb på väg. Det är ingen bm hemma, men man har hela tiden kontakt med en barnmorska som kommer ut när man behöver det. BB på väg jobbar även med amningshjälpen på sjukhuset.

Färdigmaten jag fick på bb var mickrad fryst färdigrätt som man kan köpa nere på ica 5 st för 99kr. De borde man kunna värma hemma oxå om man inte har någon som kan laga mat åt en.

Senast ändrad:

Men det är inget hotell - det är ett sjukhus.
En plats där människor som behöver vård skall få just vård.

Om man vill bo på hotell med sin nyfödda så tycker jag att man skall betala för det själv.
Och inte ta upp vårdplatser och pengar från sjuka människor.

:bow:
101010

Liknande trådar

Gravid - 1år Födde mitt första barn i somras, 23.59 kom han och 04.31 skrevs jag ut från förlossningen (fick inte stanna på BB eftersom allt gått...
Svar
18
· Visningar
1 846
Senast: trazel
·
Övr. Barn I besparingstider har tidig hemgång efter förlossning blivit allt mer intressant. Detta skall tydligen vara en ypperlig besparingsmetod...
2
Svar
22
· Visningar
2 181
Senast: mino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar