tidig hemgång...

Sv: tidig hemgång...

Men hur många tror du egentligen det är som väljer att ligga kvar på BB för att man inte orkar laga sin egen mat?.

Är väl bara att läsa den här tråden och dom andra trådarna som funnits om hur länge man stannat?

Vi tyckte att det var jätteskönt att bara ligga på sängen och käka godis och titta på vår son. Ingen matlagning, ingen städning. Ingenting. De dukade upp mat, fika, kaffe och kvällsmacka

Senast ändrad:

Jag tror den sjukvård som fattar beslut ang "tvingande" tidig hemgång helt enkelt försöker spara pengar.
Och som de allra flesta nedskärningar inom vården ter den sig för mig som ytterst småaktig och i den jämställdhetsdebatt som florerar så ställer jag mig frågan om det också skulle vara tvingande tidig hemgång om det var män som födde barn?

Det kan säkert spara jättemycket pengar. Man kommer minska "vården" av friska kvinnor och barn (som redan påpekats har friska kvinnor och barn som har en fungerande matning för barnet inga skäl att vara kvar på sjukhuset), men den stora styrkan ligger ju i 1) mamma och barn lämnar sjukhuset, hemmet är en säkrare miljö för barnet än sjukhuset 2) familjen får lugn och ro och får landa så fort som möjligt.

Kvinnor och barn som behöver vård kommer ju inte kickas ut, men behöver de inte vård ska de väl inte vara inlagda?

Det är där jag är tveksam.

Då kan du vara lugn för jag har fött 2 barn på akademiska och man blir inte utkickad.
Innan barnläkaren går sin rond kommer en sköterska och känner på magen. Man går igenom förlossningen när journalen är klar. Sköterskan kollar så bebis har kissat och tar tempen på bebis.
Samtidigt informerar hon om vad som gäller på BB och vart man hämtar matvagnen och sånt. Vad det kostar för mamman och vad det kostar för pappan. När läkaren kommer, sköterskornas jobb och amningshjälpens öppettider.

Då får man fundera på hur man vill göra. Har man bestämt sig så får man åka hem efter läkarundersökningen av bebis. Är man osäker så bestämmer man sig senare.

Det är väl ingen skillnad på att bli hemsläppt efter 6 timmar som efter 8 timmar? Vad händer på dom där 2 timmarna som är så viktiga för mamma och bebis?

Att dom spar pengar tror jag knappast på. Eftersom det krävs mer av BB-på-väg!

Från akademiskas hemsida:
Familje BB
Till Familje BB kommer de familjer som inte kan eller vill gå direkt hem efter en vaginal förlossning eller fött barn med kejsarsnitt och mamman är tidigare frisk med en normal graviditet. Avdelningen har 23 familjerum. Vi gör vårt bästa för att kunna erbjuda dig och ditt barn att disponerar ett av rummen tillsammans med partner eller annan närstående. Ni sköter er själva i så stor utsträckning som möjligt, omvårdnad och medicinsk behandling av mor och barn planeras och genomförs efter individuella behov.
Anhörig som övernattar på BB betalar 270 kr/dygn, betalas i efterhand via inbetalningskort, i priset ingår frukost och kvällsfika.

BB på väg
Förutsättningen för tidig hemgång är att både mor och barn mår bra, barnläkare undersöker barnet och barnet kommit igång att äta.
Vår målsättning är att det ska kännas tryggt att som nybliven förälder åka hem tidigt från sjukhuset med vetskapen om att vi kontaktar er dagen därpå.

Senast ändrad:

För mig är det inget problem med tidig hemgång då man vill åka hem (vilket jag tror önskas av väldigt många)!

Vill man det inte så har man antagligen goda skäl till det och det är där jag ser en fara i att man är i en så pass utsatt position som nyförlöst mor att det är svårt att argumentera emot en tidig hemgång om nu personalen anser att man bör åka hem.

Jag själv kommer absolut inte att föda på Akademiska (det gör jag på sjukhus som ligger betydligt närmare mitt hem:D) så jag har liksom inget eget intresse i frågan.

Men då påstår du att vårdpersonalens kompetens att bedöma vårdbehov blir sämre bara för att man inför tidig hemgång?

Jag påstår ingenting, jag uttrycker farhågor. Med tanke på hur många kvinnor som anser sig ha blivit på något sätt överkörd under sin förlossning så tror jag att det finns risk att man kickas ut före man är redo.

Påstår du att vårdpersonalens kompetens att bedöma vårdbehov blir bättre av att införa tidig hemgång? Ju kortare observationstid desto bättre bedömning?!

Jag påstår ingenting, jag uttrycker farhågor. Med tanke på hur många kvinnor som anser sig ha blivit på något sätt överkörd under sin förlossning så tror jag att det finns risk att man kickas ut före man är redo.

Påstår du att vårdpersonalens kompetens att bedöma vårdbehov blir bättre av att införa tidig hemgång? Ju kortare observationstid desto bättre bedömning?!

Jag tror inte att personalens kompetens att bedöma vårdbehov påverkas av tidig hemgång öht.

Vad innebär att "vara redo"? Har du inte ett behov av vård (psykisk eller fysisk) ska du inte vara på sjukhus. Man kontaktar BVC så gott som omedelbart när man kommit hem, de ska kunna stödja om det är något som inte är riktigt bra efter hemgång.

Jag tror inte att personalens kompetens att bedöma vårdbehov påverkas av tidig hemgång öht.

Vad innebär att "vara redo"? Har du inte ett behov av vård (psykisk eller fysisk) ska du inte vara på sjukhus. Man kontaktar BVC så gott som omedelbart när man kommit hem, de ska kunna stödja om det är något som inte är riktigt bra efter hemgång.

Det är just vårdbehovet, speciellt det psykiska, som inte alltid är helt lätt att bedöma. Jag ser risken att mammor kommer i kläm helt enkelt och jag befarar att det inte kommer att räcka med att man själv uttrycker att man inte känner sig redo att åka hem.

Det är nog bara att konstatera att vi har helt olika åsikter i frågan.

Jag ser risken att mammor kommer i kläm helt enkelt och jag befarar att det inte kommer att räcka med att man själv uttrycker att man inte känner sig redo att åka hem.

Men varför skulle det räcka?
Jag anser nog att vårdpersonalen är bättre lämpad att bedöma vad en patient behöver än vad patienten själv är.

Det är inte nyttigt att överkonsumera vård.
Det är nyttigare att våga lita på sig själv.
Men naturligtvis så vill man hellre äta kakor än morötter.

Man kan inte låta friska människor själva välja att bo på sjukhus bara för att de vill det.
Så skall det inte fungera.

Enligt vad jag har läst mig till så handlar det mest om att minska spridningen av MRSA.

http://www.unt.se/uppsala/delade-meningar-om-tidig-hemgang-924101.aspx

ska tillägga här att tv4 inte nämnde något om multiresistenta bakterier utan skälen var att det helt enkelt var bättre för både mor o barn att komma från sjukhuset "fortast möjligt" och att det skulle sparas pengar. det var därför jag reagerade så starkt mot 6h. de tog öht inte upp att det var frivilligt eller att det var för att förhindra smittspridning. :)

Man kan inte låta friska människor själva välja att bo på sjukhus bara för att de vill det.
Så skall det inte fungera.

Mja, i det här fallet tror jag inte att det kommer bli någon reell kostnadsbesparing i pengar, faktiskt. Om nyförlösta kvinnor åker hem tidigt, krävs en större uppföljning i hemmiljö, för den som vill och behöver. Det är här jag är rädd att det kommer brista. Jag har hjälpt tillräckligt många kvinnor med amningsproblem för att dra slutsatsen att BVC generellt absolut inte har kompetensen att hjä'lpa till där. Inte heller finns det ett adekvat utbud av amningshjälp på BB.

Jag ser risker med den här typen av tidsbegränsningar, men de bygger såklart på mina egna erfarenheter av vården efter förlossning. Själv tjatade jag hem mig 30 timmar efter kejsarsnitt med yngsta barnet. Detta var i Kalifornien och det hade aldrig hänt i sjukhusets historia att någon åkt hem så tidigt. Dessutom tjatade jag till mig att få ha barnet med mig på uppvaket. Hade heller aldrig hänt, jag var ett riktigt UFO där. Däremot fanns det väldigt stor hjälp att få när det kom till amningen och de problem jag hade.

ska tillägga här att tv4 inte nämnde något om multiresistenta bakterier utan skälen var att det helt enkelt var bättre för både mor o barn att komma från sjukhuset "fortast möjligt" och att det skulle sparas pengar. det var därför jag reagerade så starkt mot 6h. de tog öht inte upp att det var frivilligt eller att det var för att förhindra smittspridning. :)

Tv4 sa oxå att stoet som blev knivskuren i mitt stall blev knivskuren i buken. Vilket inte alls stämmer då det var blygläpparna som blev bortskurna.

Mja, i det här fallet tror jag inte att det kommer bli någon reell kostnadsbesparing i pengar, faktiskt. Om nyförlösta kvinnor åker hem tidigt, krävs en större uppföljning i hemmiljö, för den som vill och behöver. Det är här jag är rädd att det kommer brista. Jag har hjälpt tillräckligt många kvinnor med amningsproblem för att dra slutsatsen att BVC generellt absolut inte har kompetensen att hjä'lpa till där. Inte heller finns det ett adekvat utbud av amningshjälp på BB.

Är inte kvinnor som tillhör akademiska några av dem som toppar listorna på hur många mammor som ammar minst 2 månader och som ammar länge?

Förkortningen till 6 h tidsmässigt vid tidig hemgång lär väl knappast ha gett något genomslag inom amningen än.

Men utan någon personal fungerar ju hotellet som bb på väg. Det är ingen bm hemma, men man har hela tiden kontakt med en barnmorska som kommer ut när man behöver det. BB på väg jobbar även med amningshjälpen på sjukhuset.

Färdigmaten jag fick på bb var mickrad fryst färdigrätt som man kan köpa nere på ica 5 st för 99kr. De borde man kunna värma hemma oxå om man inte har någon som kan laga mat åt en.

Nja, jag håller inte med riktigt i din beskrivning.

Jag upplever inte alls att det är precis som hemma. Då hade det inte funnits någon anledning att vara kvar, i de extra dagar som jag redan bestämt mig för.

Hotellet ligger inne på sjukhuset. Och är precis lika fint och bekvämt som hotell skall vara.
Att vistas inne på sjukhuset, innebär en mer nära kontakt med personal och närheten till andra praktiska ting än vad många av oss får hemma.
Dessutom dygnet runt. Man har valet. Vilket är en trygghet.
Här ingår en t ex hotellfrukost och lunch.
Det är ingen mikromat, utan restaurangmat, som det brukar vara på hotell.

Jag är glad och tacksam för att detta alternativ finns.
Min situation är mycket annat än just trygg, just därför kan jag se fram emot just detta och bli lugn. :laugh:

Senast ändrad:

Vad bra för dig!:love:

Ja, visst är det ! :laugh:

Därför är jag glad att det finns just sådana alternativ, för det finns med stor sannolikhet andra som känner som mig.
Nu vet jag inte hur reglemente är kring Patienthotell. Hur vanligt det är, eller reglemente kring om det ska finnas.

Jag kan tillägga att jag har dessutom "sjukhusskräck" och känner lite stress över att vara just på avdelningen. Innan min situation blev som den blev, funderade jag t.o.m. att välja att föda hemma.

Bara detta, med att kunna vara nära sjukhuset, men att ändå bo på hotell -ser jag som ut fruktansvärt lyxigt alternativ för "sådana som mig" - och jag är oerhört oerhört tacksam för det!

Så, ja - det är väldigt bra för mig!

Liknande trådar

Gravid - 1år Födde mitt första barn i somras, 23.59 kom han och 04.31 skrevs jag ut från förlossningen (fick inte stanna på BB eftersom allt gått...
Svar
18
· Visningar
1 846
Senast: trazel
·
Övr. Barn I besparingstider har tidig hemgång efter förlossning blivit allt mer intressant. Detta skall tydligen vara en ypperlig besparingsmetod...
2
Svar
22
· Visningar
2 181
Senast: mino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar