Tidig avvänjning erfarenher önskas !!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare gylle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 3 698
Sv: Tidig avvänjning erfarenher önskas !!

I år fick jag en snabb avvänjning av det ena fölet, stoet dog hastigt. Så det var inget alls planerat utan stoet rasade ihop på tjugo minuter på betet. Vi lyckades få henne där ifrån men utan fölet som blev kvar med flocken. Sedan dog stoet och fölet fick gå kvar på betet. Trots att fölet var nästan fyra månader så satte vi in fölmjök som tillskotts foder efter samråd med ett par olika veterinärer. Nu är hon helt utan mjöl går på gräs på dagarna och speciellt fölfoder inne på kväll och morgon. Här är bilder som är tagna från det att stoet dog till förra veckan.

Den här bilden är tagen ca 10 minuter inna stoet slänger sig ner på marken, så det är sista gången fölet diar.
http://i39.photobucket.com/albums/e172/Enelund/Stonokor060825003.jpg

Den här bilden är tagen när hon är fyra månader, det är samma föl i bakgrunden som på förra bilden.
http://i39.photobucket.com/albums/e172/Enelund/FlisarGte060829029.jpg

Här är hon ca två veckor senare med sin styvmamma.
http://i39.photobucket.com/albums/e172/Enelund/060917Bestmfl002.jpg

Denna bilden är tagen förra veckan i ösregn.
http://i39.photobucket.com/albums/e172
/Enelund/061122manosvans026.jpg

SÅ visst går det även om det inte är något man rekommenderar att göra om det inte är nödvändigt. Som Ameo skriver så krävs det en kunskap om fölutfodring och lämpliga fodermedel för att det ska bli bra.

Disskuterade kraftfodret med vet och hon menade på att ett ½ kg havre två gånger om dagen är inget som påverkar någonting däremot som hon sa är det viktigt att man ser att fölis verkligen äter kraftfoder om man skall avvänja henne tidigt, så det blir ju lite låst läge. Ta bort kraftfodret helt från fölis och det inte funkar, då står du där med en fölis som skall livnära sig på ett kraftfoder som hon inte alls är van att äta. Dessutom är det ju en mkt liten bråkdel av stoets näringintag som kommer från kraftfodret, den stora delen kommer ju från höet och näring som näring.
Hon växte dessutom lika mkt när de gick ute utan kraftfoder, då så man däremot på stoet i slutet på "tork"perioden att hon började tappa, proteinmässigt men ungen fortsatte att växa, så gissningsvis är mamman en sådan som ger allt till fölis och vid för litet intag så är det hon själv som drabbas.

ja du får väl skicka henne till mig då, jag har försvarets hemliga bunkrar under berget där vi bor:rofl: :rofl: :rofl:
Nej skämt åsido. Det är bättre att vänja av dom när de står inne, ute kan det bli alldeles för mkt skador, för de flesta gör precis som ditt sto, de går bara rättigenom. konflikten o det jobbiga måste du ju ta antingen nu eller senare ändå o tro mig jag vet att det inte är kul men efter ett par dagar brukar det lugna sig.
prillan

Går genast och beställer transport, kommer snart två stycken :D Lämnar med returadressen så kan du skicka hem dem avvanda och väluppfostrade (båda två) om några månader :angel: :rofl:

Usch vad du verkar ha otur med dina ston, vi får hoppas att du slipper fler sådana fall på några år nu. Vad var det som hände med detta stoet ?
Fin fölis du har kvar i alla fall, vad är det för stam på den ?

Under många år var det helt normalt och vanligt att avvänja vid 4-månaders ålder. Så gjorde även jag :smirk: (räknar efter och det handlar om ca 40 föl som föddes på "den tiden" )

Idag avvänjer jag när det känns lämpligt, inte åldersfixerat. Föl som är födda tidigt på året får gå lite längre tills stona tas in. Oftast enklare då för då är stoet rejält trött på fölet. Då vänjs de av umgefrä samtidigt oavsettålder. Fördelen är att de får gå på lösdrift ihop.

Ifjol hade jag 2 föl. Det ena stoet är helknäppt, usel mamma så nu ska hon inte ha fler, där var fölet knappt 5 månader. Men mamman tappade så mycket att vi var tvungna, vi kunde inte ge henne mer mat heller eftersom allt gick tillfölet och det höll på att växa för fort.

Ett normalt 4-månaders föl fixar det. Sen finns det undantag såklart.

Med tanke på vad skriver så hade jag gjort det! :idea:

Det där med hö och tarmfloran läste jag för ett tag sedan i en annan tråd, det jag däremot klurar på med detta är att det stod att den var inte fullt utvecklad förrän vid 8 månaders ålder. Men hur mkt av det kan de tillgodogöra sig ? Inget alls eller delvis ? Är ju en ganska viktig bit att känna till just när man har med föl som växer för fort att göra. Båda mina föl äter bra med hösilage, samtidigt vill jag ju ha en mkt stark kontroll på hur mkt de får i sig med tanke på att det ju inte är en höjdare att överfodra ett föl som redan växer för fort då har man ju inte vunnit något på att avvänja dem. Detta är ju ett intressant ämne även för de som avvänjs så att säga mer i "rätt" tid. Ta mitt stora föl som nu bor i egen box på natten lite över 6 mån gammal, även hon är ju stor även om det inte är lika alarmerande som denna. Hon äter vad jag lägger in och jag känner en stor osäkerhetsfaktor just vad gäller hur mkt av höet hon tillgodogör sig, med det superhöet vi har så är det ju en enorm skillnad på vad hon får i sig om hon tillgodogör sig det eller inte. Första natten yrade hon omkring och drog runt höet så då valde jag att lägga in fölmüsli så att det täckte hela behovet (och det var helt uppätet på morgonen dock hö i hela boxen). Andra natten var hon mkt lugnare och då hade hon proppat i sig 3 kg fölmüsli + 6 kg hö på natten och kan hon tillgodogöra sig höet så är det bra bit för mkt för hennes behov.
Vad gäller biten med flock så har jag ju bara dessa två föl här, har i så fall funderat i banan att ha dessa två föl tillsammans med mitt gamla fullblod (valack 18 år) som tidigare visat sig vara mkt fölglad dessutom är han en mkt tuff uppfostrare (men rättvis när det gällt småhästar gick med en flock shettisar under sin konvalecent för många år sedan och han höll reda på varenda en). Tyvärr kan jag inte introducera honom för fölisarna så länge mammorna är kvar i hagen. Ledarstoet tål inte honom just för att de båda är så starka ledarindivider. Han är i stort sett pensionär så han kan få det som uppgift att uppfostra dem, tror faktiskt att han är optimal till uppgiften iom att han är väldigt tydlig i sin roll, känns lite som om det är precis vad den lilla behöver.
Så flock och flock vet jag inte om man kan kalla det, dock är fölisarna ju inte vana att gå i storflock precis.
Ja det tåls verkligen att tänka på hur man skall göra, känns mkt som att det kan gå åt pipan vilket alternativ man än väljer.

Usch vad du verkar ha otur med dina ston, vi får hoppas att du slipper fler sådana fall på några år nu. Vad var det som hände med detta stoet ?
Fin fölis du har kvar i alla fall, vad är det för stam på den ?

Troligen en inreblödning i magen. Något större blodkärls som brustit så hon förblödde inifrån så att säga.
Fölet är ett sto e. Lambourghini - Stanford - Kaliber.

Statistiskt kan man säga att om man blir ett fuxigt sto efter Lambo och födds hos mig, så dör ens mamma:cry: Så har det blivit till 100 %.
Trots detta har jag två ston dräktiga med honom i år, skulle kanske höja deras försäkring:angel: om de får fuxiga stoföl nästa år.

Knapplån!

I år tänkte jag testa en ny variant.
Har nu 8 hästar i samma hage på lösdrift.
En 10- årig islänning, valack.
Hbl sto(dräktig) med föl 6mån
Ponnysto(dräktig) med föl 6 mån
Welsh sto(dräktig)
Russ sto 23 år
Sen kommer ett nyinköpt hblsto runt den 15e nov.

Hästarna fodras 4 ggr dagen o är det mindre än -15 grader har de fri tillgång på ensilage.
Idags läget får stona med föl lite kraftfoder o hblfölet.

Båda fölen äter tillsammans med Farbrorn i hagen. Ponnystoet vill inte längre att hennes föl ska äta med henne o hbl stoet bryr sig inte i vilket.

Stona sattes i gång när fölen var en månad o då stod fölen tillsammans i boxen.
När de var 2.5 månad lämnades de utan problem i hagen kvar med de andra.
Hbl fölet snuttar oftare än ponnyfölet.

Min tanke i år är att inte avvänja dem.
Stona ska föla i april o juni.
Största tillväxten på bebisen i magen sker under de 3 sista månaderna. Alltså från januari o mars o då behöver stona ökad mängd näringsintag.

Idagsläget har ponnystoet i det stora redan "stött" bort fölis, fast hon får ju snutta när hon vill o men söker lika gärna trygghet hos de andra.
Hbl stoets föl är lite mer mammig men stoet ska å andra sidan inte föla förrän i juni så det gör ju inget.

Min förhoppning är att när stona går in i tillväxtfasen, att båda fölen då 9 mån o 11 mån inte alls behöäver mamma längre.
Så de får gå vidare ihop på lösdrift tillsammans.
Brukar stalla upp stona ett par veckor innan fölning.
Skulle något av stona tunna ur får jag givetvis omvärdera situationen men idagsläget är de för tjocka snarare än tunna.

Mitt första föl avvandes också vid fyra månaders ålder. Då åkte han till sina nya ägare och gick där i två år med två jämnåriga kamrater. Han har blivit lite för självsäker och är en mycket tuff herre...

Jag tycker absolut att du kan vänja av nu. Det känns som om det blir större problem om fölet växer för fort än att hon skulle få psykiska men. Det verkar som om både ditt sto och föl är trygga individer i sig själva med starka huvud och då bör ingen av dom få men av en tidig avvänjning!

Lycka till!

Ett tillägg:
Något man måste komma ihåg är att föl som är såpass unga som 4 månader och ett antal månader framåt inte är färdigutvecklade i tarmfloran för att kunna tillgodogöra sig särskilt mycket av grovfodrets näring.
Jag har tidigare envisats med att ge Krafft Breed (som numera heter Pluss grön), men efter att ha sett skillnaden med riktiga fölpellets i år så ställer jag mig först i ledet och rekommendera det!
(i övrigt, ta foderdiskussion på fodersidan ;))

Jag läste också Helena Handbergs info om detta med grovfoder upptaget (var väl i din gamla tråd om hur du skulle göra med avskiljningen om jag inte minns fel), startade idag en tråd på foder om det och fick en mkt intressant länk av Masse om en studie gjord på SLU som totalt visar motsatsen att avvanda föl (5-7mån) växte precis lika mkt på en grovfoderfoderstat som på en kraftfoderfoderstat (samma MJ/protein tillfördes i båda), detta borde ju bevisa motsatsen då fölen borde fått i sig betydligt mindre MJ/protein om de inte kunde tillgodogöra sig grovfodret till fullo och dämed haft en mindre tillväxt.
Här är länk till tråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=702539 så kan du själv kolla länken Masse lagt in.

Fast 4 eller 5 månader gör ju ganska stor skillnad i det fallet.
Och jag kan bara relatera till hur mitt eget årsföl funkat, han tappade massor över rygg och rumpa den vecka jag fick ge honom Krafft Groov (= det bästa jag kunde ge - som var lätt att få tag i just då - som inte innehöll alldeles för stora mängder soja), tills jag lyckats få hem fölpelletsen. Och på bara kanske 2 veckor var det mesta av rugg och rumpa återställt med fölpelletsen... (Nu har jag återgått till att fodra med Groov, sen en vecka ungefär, återstår att se hur han reagerar på det. Men på pappret täcker det hans behov... har mkt bra hö! :D)

Jag tittar kanske inte så mycket på tillväxten i sig, bara de håller hull och muskler okej. DET anser jag är det viktigaste....

Men det går ju inte att se på någon dag om fodret "tar" eller inte.

jag har också ett sto med skarpt humör, ta i dag som exempel; bara tre grader "varmt" och regn. Jag lät sto med tio dagar gammalt föl stå inne. Stoet exploderar och fullständigt skrämmer vettet ur den lilla, och hennes utbrott kan pågå länge tills hon blir genomsvettig. även om jag skulle låta dom gå ute en timma skulle hon bli lika galen när jag tar inn henne och hon märker att de andra är kvar i hagarna. Stallägaren som är väldigt rutinerad sa att vi ska nog satsa på att vänja av fölet vid 5 månaders ålder, så inte stoet präglar henne för mycket med sitt nervösa beteende. Visserligen är det synd om stoet när hon inte får vara ute som hon vill i ur och skur, men det finns inget skydd i hagen och i detta läget tänker jag på det ganska nyfödda fölet. Man blir väldigt kluven kan jag lova.

Ja du det är mycket att tänka på. Generellt idag så låter jag mitt sto vänja av själv.
Hennes föl föds i mitten på juni, i oktober så står dom i egen box kortare stunder först och sedan över natten för att dom ska få äta upp sin mat i lugn och ro.
Hon vänjer av dom själv i januari året efter dom föds och det funkar bra. Just nu så har jag hennes 2 års hingst & 1 års hingst gående ihop med henne i hagen.
Självklart är hon dräktig och beräknas föla igen i juni som vanligt.

Detta sto har ett underbart psyke & har aldrig varit några problem med. Hon är rand hög & bestämd i hagen, men otroligt ödmjuk mot människan & samarbetsvillig.

Men detta sto var själv avvant och kom tillbaka till mig då hennes mamma var utlånad på foder när hon var 5 månader.
Hon valde själv att helldre gå med kompisarna när mamma skulle ridas än att gå med mamma.
Hon valde att sova i annan box med kompis istället för mamma.

Så det är lite upp till varje individ när det passar dom tror jag. Visst kan det finnas olika orsaker till att separera sto & föl. Men jag tror att det är bra att fölis står i egen box ganska tidigt & får äta sin mat i lugn & ro.

Gammal inaktuell tråd som vist vaknat igen. Fölis ifråga blev kvar ihop med mamma och blev tvärtom avvand senare än den andra (egen box först vid 7 månader, avvand helt även dagtid vid ca 9mån då mamma skadade sig och åkte på boxvila).

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
756
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som... 2
Svar
29
· Visningar
9 001
Senast: skuggi
·
Hundavel & Ras Vår älskade hund Zorro, långhårig Schäfer kille född den 24/5-2015. Du kom in i vårat liv, igenom att vi hittade dig via en annons på... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 438
Senast: Bexzor
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att... 6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 382
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V