Tidig avväjning.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Skydark
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 983
S

Skydark

Min bekant har köpt ett fint Quarterhingstföl. Hon bokade det redan då den var en vecka gammal. Detta var i april. Nu hade hon fått mail om att fölisen är klar att komma hem i JULI :eek: :eek: Hon mailade tillbaka och frågade vad som hade hänt med stoet. Inget sa dom. Vi brukar vänja av våra avkommor vid 3 månaders ålder. Nu är min vän mycket tveksam till hur hon skall göra. Hon har betalat en ganska stor summa i handpenning och förlorar ju dessa om hon tackar nej. Fölet skall ju resa ända från tyskland. Klarar verkligen fölisen av en sån lång resa utan mamma vid 3 månaders ålder? Jag tycker att detta verkar sååååå grymt mot djuren.

Sv: Tidig avväjning.

Kan hon inte "hyra in" fölungen hos mamman ett tag till? Så hon erbjuder sig betala hyra för fölungen för att den ska få gå kvar iaf nån månad till.

Det borde ju gå att lösa. Inte vill man köra en så liten så långt... Lite kaxigare borde den få bli!

Jag är inte helt säker men jag TROR att stoet var sålt till Danmark.Jag skall tipsa henne om det.

Min bekant har köpt ett fint Quarterhingstföl. Hon bokade det redan då den var en vecka gammal. Detta var i april. Nu hade hon fått mail om att fölisen är klar att komma hem i JULI :eek: :eek: Hon mailade tillbaka och frågade vad som hade hänt med stoet. Inget sa dom. Vi brukar vänja av våra avkommor vid 3 månaders ålder. Nu är min vän mycket tveksam till hur hon skall göra. Hon har betalat en ganska stor summa i handpenning och förlorar ju dessa om hon tackar nej. Fölet skall ju resa ända från tyskland. Klarar verkligen fölisen av en sån lång resa utan mamma vid 3 månaders ålder? Jag tycker att detta verkar sååååå grymt mot djuren.

Jag tror att det är kutym i Tyskland. Min syster bor där och köpte en quarter-fölunge. Den fick hon också hem som tremånaders fölunge. De hade inte vant av den alls, utan bara tagit den från mamman och direkt in i trailern.

Lite tufft, kan man ju tycka (den var rätt tagen när den kom fram), men det verkar bli häst av den ändå.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli... 3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 573
Senast: Mineur
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
970
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt vad jag ska göra?! Min älskade "gamling" Frasse klarade inte sin sjukdom fast det verkade så lovande. Var tvungen att göra en sista resa...
Svar
7
· Visningar
1 022
Senast: soffa
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare... 10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 160
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka