Tider i stallet??

Sv: Tider i stallet??

07:00 får krafftfoder inne och sen tas ut i hagarna och får höt ute
12:00 lunchhö i hagarna
15:00 intag och krafftfoder + hö
19:30 kvällsfodring krafftfoder + hö

varför ger alla först kraftfoder i stallet och sen får hästarna hö i hagen? Ska de inte få hö först så magen kommer igång och sen fraftfoder?

varför ger alla först kraftfoder i stallet och sen får hästarna hö i hagen? Ska de inte få hö först så magen kommer igång och sen fraftfoder?

Skulle tro, observera tro, att det är för att de flesta hästar som vet att det vankas kraft skiter i höet i alla fall. Så har det iaf varit när jag stått i inackorderingsstall där det serverats frukost i formen först hö och sen kraft. Hästarna har struntat i höet och stått och väntat på fodervagnen.

Det är en av flera anledningar att jag inte ville ge morgonkraft. Nu måste jag ju, den som är anledningen till det har fritt hösilage inne dock, så han har alltid hösilage kvar på morgonen, dvs får inte kraft på tom mage. De andra två kan få det på tom mage ibland, men de får en hel deciiiliiiter kornkross, så där bekymrar det mig inte.

Men som sagt, kan ju vara för att hästarna endera har hö/hösilage kvar sen natten, eller struntar i frukosthö iaf. (Eller så är det lathet, tar tid för dem att äta upp frukosthöet)

Utsläpp och morgonmat allt från kl 06:00-09:00 beroende på vem av oss två som har hästarna den dagen och vilken tid man börjar jobb/skola eller är ledig.

Middagshö vid 16:00 ungefär, då oftast ingen av oss har möjlighet att ge lunch.

Insläpp och kvällsmat kan bli när som helst mellan 19:00-00:00, också beroende på vem som har stallet o huruvida man är ledig eller inte.

Kl 07.30 Vi ger först ½ - 1 kg hö inne, pular med vatten, täcken och kattutfodring och fodrar krafft efter ca 20 min. Sedan äter de resten av höt ute. Funkar toppen!

Lunchhö i hagen vid 12.30

Insläpp - hö och kraftfoder kl. 17

Hötuss vid 20

Natthö å krafft vid 22 - 23

frukost mellan 05,00-08,00 kraftfoder höet ute i hagaen
har fri tillgång av halm hela dagen
kväll mellan 18,00-21,00

Vi har haft jättekonstiga tider fram till nu:

Hästarna har varit ute hela natten, kommer in vid 7-tiden och får kraftfoder och hösilage.
Står inne och äter och gonar sig ett par timmar, sedan ut igen.

Lunch (hösilage) i hagen vid 1-2tiden.

In vid fem-sextiden, kraftfoder och hösilage. Står inne och äter ett par timmar, sedan på med nattäcke och så ut.

Nu har dock ordningen återgått till det vanliga:

Ut vid 6-7 på morgonen, får hösilage i hagen.

In vid 1-2 för lunch, kraftfoder och hösilage. Ut igen.

In vid 8-9 på kvällen, kraftfoder och hösilage, nattning. (Tar gärna in ännu senare om vädret är hyfsat, då kan de få lite hö i hagen så att det inte går för lång tid mellan måltiderna.)

Utsläpp vid 5.30, inget kraftfoder på morgon men fri tillgång på hösilage i hagen.
Ingen lunch då de äter hela tiden.
Mitt intag borde vara vid 16.30 då dom räknas som installade och får då inte vara ute mer än 11h/dygn. Ska de vara ute längre ska de finnas en ligghall, nu har vi bara ett vindskydd men är de bra väder kan de blir så att vi fuskar.

Mitt intag borde vara vid 16.30 då dom räknas som installade och får då inte vara ute mer än 11h/dygn. Ska de vara ute längre ska de finnas en ligghall, nu har vi bara ett vindskydd men är de bra väder kan de blir så att vi fuskar.

12 h per dygn eller mer, inte 11. Så du kan utöka med 59 minuter/dag ;)

/Alexandra - som dagligen bryter mot den där töntiga regeln..

Frukost ca kl 7.15 Havre, betfor, hösilage
Utsläpp när de ätit färdigt

Middag ca kl. 13.00 Hösilage i hagen

Eftermiddag ca kl. 16.30 Lite havre. (Insläpp)

Ca 18.30 Havre+ Betfor.lite hösilage

Nattmat ca kl 21 Hösilage

Det här är tidern i mitt stall, fungerar bra tycker jag:)

Morgon mellan 06:00-08;00 får dem krafft inne..
När dem ätit upp kommer dem ut o får hö runt2-3kg.

Lunch mellan 12:00-14:00 hö i hagen.

Kväll Insläpp mellan 18;00-21;00 o Höet äter dom direkt när dom kommer in då det redan ligger i boxen. Krafften får dem innan den siste går från stallet.
Om jag rider mellan halv fem - halv sex så får han gå in ändå o börja äta sitt hö.

Nu står jag i ett kollektivtstall så detta passar dem flesta även om jag velat ändra en del.. men det funkar..

Jag står i inackorderingsstall, personalen gör allt på vardagarna och på helgen har man jour. Så här ser dygnet ut för hästarna:

07.00 - morgonfodring (kraft + Hö)
08.00-08.30 - utsläpp
11.00 - 12.00 lunch (Hösilage)
15.00 insläpp och middag (kraft + Hö)
17.30 eftermiddagsfodring (Hö)
21.00-22.00 Kvällsfodring (kraft + Hö)

Funkar fint på vintern, men de har samma tider på sommaren, mindre kul.

Hela 59 minuter, de är ju klockrent!:D
Tur att de finns fler som bryter som lagen:o
Mina verkar då inte lida av de ialla fall

Vilka tider brukar ni ge hästarna mat, insläpp, utsälpp i ditt stall??

05.00 - Hö & Kraftfoder

08.00 - Utsläpp & Hö

12.30 - Hö

17.00 -18.00 - Insläpp, Hö & Kraftfoder

21.00 - Hö. Hästarna nattas.

;)

7,30 - Hö & Kraftfoder

8,30-9,00 - Utsläpp

16,00 - Insläpp,
plus hö & kraftfoder.

21,00 - Hö & kraftfoder, nattning..

Hela 59 minuter, de är ju klockrent!:D
Tur att de finns fler som bryter som lagen:o
Mina verkar då inte lida av de ialla fall

:devil: Det blir ju/väl 16 h sen nu, var iaf med i nya förslaget från DSM, men inte orkar kolla om/hur/när det träder i kraft.

Här har inspektören rakt ut sagt att sålänge hästarna inte far illa (dvs har mat, vatten och skog alt täcken efter behov) så 'tittar de åt andra hållet' ang den där utevistelsen om de så skulle veta om att en djurägare har dem ute 14 h/dygn.

Ie, de tycker också det är trams.

Jag har hästar på lösdrift..
Morron maten får de ca 06,00-09,30...

Kvällsmaten varierar mer.
Kl 19.00-23,00.
Detta är för att jag och I jobbar med olika tider. Vi kan inte ha en fast tid...
Och det tycker jag är bra!

04. 30 Morgon fodras med krafftfoder
05. 00 Hästarna ut och får hö i hagen
11. 00 Lunch fodras med krafftfoder + lite hö
16. 00 Hästarna kommer in och fodras med hö
19. 00 Middag fodras med krafftfoder
22. 00 Kväll fodras med hö

04. 30 Morgon fodras med krafftfoder
05. 00 Hästarna ut och får hö i hagen
11. 00 Lunch fodras med krafftfoder + lite hö
16. 00 Hästarna kommer in och fodras med hö
19. 00 Middag fodras med krafftfoder
22. 00 Kväll fodras med hö

Jag brukar vara totalt anti mot att ta in så tidigt, men det där är ett av de absolut bästa 'scheman' jag sett när de tas in tidigt, och skulle utan tvekan kunna ha mina hästar så. (Även om jag nog skulle ha dem ute ännu lite längre)

Trevligt att se!

:bow:

(Nyfiken - tas de in och äter lunchkraft eller äter de den i hagen? Varf ligger kraftfodret vid lunch och inte 16?)

07:00 Hösilage och en stund efter det krafft.
08:00 Ut i hagen
14:00 In från hagen, får då hösilage + krafft.
17:00-18:00 (Varierar lite) krafft.
Runt 21-21.30 Hösilgae + krafft.

Vilka tider brukar ni ge hästarna mat, insläpp, utsälpp i ditt stall??

Har inget eget stall, men såhär ser det ut där jag står:

Ca 07.00-07.30 kraftfoder och hö inne
Utgång ca 1 timme senare.

Ca 12.00 Lunchhö

Ca. 16.30-17.00 intag. Min får kraftfoder + hö inne

Ca 20.00 Kvällsfoder, hö+kraft (blir senare om vi är iväg o tränar etc.)

Funkar bra, det enda jag skulle vilja ändra på är att fodra kväll senare..typ vid 21-22..Men man får ge mkt hö på kvällen ist :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Hej! Någon som har bra koll på vad som finns för stallplatser nära Klippan, Åstorp, Munka-Ljungby, Ängelholm, Hyllinge? Jag flyttar...
Svar
0
· Visningar
1 223
Senast: Rikke
·
Hästmänniskan Utifrån en artikelserie som finns i Tidiningen Ridsport funderar jag på det här med mobbing i stallet. Själv mobbades jag hårt i...
2
Svar
21
· Visningar
2 451
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.