Tider i stallet??

Sv: Tider i stallet??

Har inget eget stall, så det är lite svårt att bestämma tider och sånt själv, men iallafall brukar det se ut såhär ungefär:

mellan 07.00-09.00: kraft + hö inne, sen släpps de ut
mellan 13.00-17.00: kraft
mellan 19.00-20.00: kraft + hö

Har eget stall med blandade inackorderingar.

Morgon kl 7.30: Kraftfoder inne och höt ute i hagen.
Middag kl.13.00: luchhö ute i hagen
Insläpp/em ca 16.30: Hö + kraftfoder (valfritt efter behov)
Kväll 21.00: Kvällshö +kraftfoder (valfritt efter behov)

Senast ändrad av en moderator:

Morgon, utsläpp och mycket hö+halm i hagen omkring kl 8
Kväll, insläpp, kraftfoder och en del hö vid kl 19-21 cirka, det är olika.
Natthö vid kl 22-23.

Frukost får de runt 8-8.30, hö + kraftfoder. På vintern (mellan Nov-Feb) går de inte ut alls och resten av året kommer de ut runt 12-13 tiden.

De tas in vid 18-18.30 ungefär och kvällsfodring sker allt mellan 19.00 och 21.00 (beroende på om man rider eller inte)

Alltså jag förstår inte varför hästar skall tas in så tidigt på vintern?;)

Jag har ingen häst men jag skulle inte vilja ställa in den kl 18.00 för det låter på tok för tidigt.

Vad gör det om dom är ute fast det är mörkt?:o

Hästar har små magsäckar. Därför får min häst mat flera gånger i stället för allt på en gång. På så vis, vet jag också att HON får den mat hon behöver. Hon är låg i rang och får de hö i hagen, får man vara glad om hon hinner äta några strån ur varje hög innan "drottningen" i hagen har ätit upp höet i högen innan och gör till nästa, eller bara jagar undan för "den sakens skull".

Men om hon får särskilt MYCKET mat, vet jag inte... så där en 7-9 kg hö på en höft, står visserligen på välaxad vetehalm... 750 gram helhavre och ungefär 600 gram Mustang müsli, samt ca 150 gram betfor (innan blötning)

Okej. Min häst är också lägst i rang, fast dom brukar sköta det rätt bra. Den hästen som är högst brukar gå omkring och byta högar med dom andra men dom tar ju i sin tur den högen han lämnade så ingen får mindre lixom. Våra får 5-6 kg hö dagligen (islandshästar) och hur mycket pellets han får har jag faktiskt ingen aning om :p en skopa brukar jag ge hehe sen får han mineraler, vitlök, kiselgur, b-vitaminer och rapsolja. Det räcker för honom iaf :)

*KL*

Våra hästar får frukost och släpps ut i hagarna vid 6:00
Ena hästen har fri tillgång till hösilage. Men dom andra får lunch vid 14-15, middag vid 18-19.

Insläpp och kvällsmat för alla är vid 21-22

0800 kraftfoder inne
0815 ut hö finns i hagen
1300 lunch hö i hagen
1600 in kraftfoder och liten hötuss
2100 kraftfoder och kvällshö

Tiderna är ungefärliga för årstiden, så fort det är ljusare blir utegången längre.

Det gör ingenting - förutom att vi tar in för att jobba dem !

Dessutom går vi en bra bit på en becksvart grusväg, det är lite skönt att inte bli prejad i mörkret. Även om vi har reflexer.

Vilka tider brukar ni ge hästarna mat, insläpp, utsälpp i ditt stall??

7.30 - fruskost, mamma kommit hem från nattjobbet.
8.30 - ut i hagen

12.30 - in för lunch
13.30 - ut i hagen

17.00 - in för middag
18.00/18.30 - ut i hagen (beroende på väder o mattider)

20.30 - in för nattfodring
21.15/21.30 - påfyllnad av vatten o släckning (beroende på om mamma ska till jobbet eller inte)

Alltså jag förstår inte varför hästar skall tas in så tidigt på vintern?;)

Jag har ingen häst men jag skulle inte vilja ställa in den kl 18.00 för det låter på tok för tidigt.

Vad gör det om dom är ute fast det är mörkt?:o

Våra älskar att vara ute trots mörkret! Står oftast längst bort i hagen o pillar i skogen när man går ut för att nattfodra.

Förr om åren så hade vi dem alltid inne mellan middag o nattfodring men sedan kom vi på att vadå, varför inte släppa ut dem? Dock, är det riktigt pissigt väder o regnar så vill de inte gå ut, trots rejält regn/vindskydd med tak som de alltid står under annars vid dålig väder. Så då får de vara inne. Bara att öppna dörrarna ut o testa.

Släpper in vid 8-tiden då dem får sin mat.
Släpper ut vid 7-8 tiden då dem med får sin mat.

Har "eget" stall. Jag hyr ett stall där bara jag har mina två hästar. Sköter allt själv.

KL 5.00 Utsläpp med morgonhö i hagen
Kl 11.00 Förmiddagshö. En lunchgrind sköter det.
Ca 16.00-16.30 Eftermiddagshö i hagen. Min dotter sköter det efter skolan.
Kl 21.00 Insläpp, kvällshö och lite kraftfoder.

beror lite på om det är jag eller gubben som fodrar.varannan vecka fodrar gubben innan han åker till jobbet halv 6 fodrar hö och krafftfoder sen släpper jag ut och fodrar hö igen vid 6.45.fodrar inte gubben får han kraftfoder inne och hö ute i hagen 06.45.
sen fodrar jag lunch vid 12. antingen har jag ridit innan det eller så rider jag efter lunch. kollar igen vid 15 tiden om det finns mat kvar i hagen fyller på då vid behov. sedan släpps han in vid 17 tiden och får hö och kraffoder igen.nattas sedan vid 22 tiden..får då hö och luzern.

ca 06.30-07.00:
Först hö, sedan, efter drygt 15 min, kraft

08.00:
sista hästen ska vara ute i hagen

11.30:
lunch - hö i hagen

16.30:
insläpp. middag - hö + kraft

17.30 (valfritt):
ut i hagen igen

20.00-21.00:
insläpp för hästarna ute i hagen + kvällsmat

Morgonfodring: ca 06.00 kraftfoder, ev lindor av och ev täcken på, grovfoder i hagen

Lunch: mellan 12-14 (beroende på vem som fodrar)

Eftermiddag ca 15.30: insläpp av vissa, hö och kraftfoder inne, hö till de som är ute

Kväll: 19-21 hö och kraftfoder, insläpp av de som är kvar ute

Detta är lite flexibelt beroende på hur jag jobbar, och ofta lite senare på morgonen på helgen, runt 7.30

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Hej! Någon som har bra koll på vad som finns för stallplatser nära Klippan, Åstorp, Munka-Ljungby, Ängelholm, Hyllinge? Jag flyttar...
Svar
0
· Visningar
1 223
Senast: Rikke
·
Hästmänniskan Utifrån en artikelserie som finns i Tidiningen Ridsport funderar jag på det här med mobbing i stallet. Själv mobbades jag hårt i...
2
Svar
21
· Visningar
2 451
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.