Tider i stallet??

Sv: Tider i stallet??

Vinter:
  • 06,30-07,30 Hö och kraftfoder
  • 08,00-09,00 Utsläpp, hö i hagen
  • 12,00 Hö i hagen, när övriga ställgänget ridit
  • 14,30-15,00 Tuss hö i hagen, medan jag mockar
  • 15,45-16,30 Intag, hö och kraftfoder
  • 18,30 Frukt och grönsaksstund, innan jag går till bussen tuss hö om det är slut.
  • 20,00-21,30 Hö och kraftfoder

Kul att höra:)

Dom äter krafft foder i hagen, i såna där krubbor som man sätter i däck...du vet vad jag menar?

Jadu, jag vet faktikst inte...jag tyckte att det var bäst så...eftersom hästar oftas rids efter dom kommit in så tycker jag att det funkar bra att dom får krafftfoder efter ridning istället.

oj missförstod din fråga:d...jo jag har faktiskt funderat på att ändra om lite får se om jag byter plats så dom får krafft på eftermiddagen istället!!!...vi får se:d

Har eget stall, men tiderna för en vanlig vardag ser ut ungefär såhär^^

05.30 Mamma och jag går upp och morgonfodrar, släpper ut, ger hö i hagen, mockar och fixar vatten.

15.00 Jag kommer hem, käkar och kanske gör nån läxa under tiden^^

15.30-16.00 Ut i stallet, ta in hästarna, gör iordning och rider, leker lite i hagen, tömkör eller vad vi nu hittar på.

17.00-18.00 I i stallet igen, hästarna får kvällsmat och jag fixar och donar lite.

18.00-19.00 In, käkar middag, läxor, data mm

Om hästarna kommer in direkt, utan att jag ridit (allstå vid 16.00 ungefär)
20.00 Ut och natta, mocka lite, ge en morot och mysa, släcka nattlampan

:D

Jösses vad mycket mat alla ger sina :confused:

Våra kommer ut vid 7-8 och får hö i hagen. På /höstenvintern får dom sedan hö runt 14.00, eller om det är dåligt med gräs i hagen.

Sedan kommer dom in runt 19-19.30 och då får dom hö och kraftfoder. Och dom är i precis lagom hull!

Hästar har små magsäckar. Därför får min häst mat flera gånger i stället för allt på en gång. På så vis, vet jag också att HON får den mat hon behöver. Hon är låg i rang och får de hö i hagen, får man vara glad om hon hinner äta några strån ur varje hög innan "drottningen" i hagen har ätit upp höet i högen innan och gör till nästa, eller bara jagar undan för "den sakens skull".

Men om hon får särskilt MYCKET mat, vet jag inte... så där en 7-9 kg hö på en höft, står visserligen på välaxad vetehalm... 750 gram helhavre och ungefär 600 gram Mustang müsli, samt ca 150 gram betfor (innan blötning)

varför ger alla först kraftfoder i stallet och sen får hästarna hö i hagen? Ska de inte få hö först så magen kommer igång och sen fraftfoder?

Jo, det är väl så det ska se ut i de bästa av världar.

Men för min del är det så här att jag har 2 hästar i mitt stall. Vi jobbar och får inrätta rutiner därefter. Jag börjar med att hälla upp havre till hästarna. Medan de äter lägger jag täcke på gamlingen, och så lägger jag ut hö i hagen, bär vid behov ut vatten. Detta är i regel klart lagom till de ätit upp havren. Sen leder jag ut hästarna till höt i hagen. Allt tar max 15 minuter. Sen är det dags att gå in och väcka barn o få iväg till skolan, göra mig iordning till jobbet, äta frukost och iväg.

Hur skulle jag göra istället? Jo, jag kan ju t ex låta bli att ge kraftfoder. Men havre bedömmer jag inte som farligt vad gäller foderstrupsförstoppning. Jag skulle också kunna fodra med hö i boxarna och låta dem äta 1 timme. Och sen gå ut igen, fodra kraftfoder och stå där och vänta på att de äter upp, och sen släppa ut hästarna. Blir lite mer tungrott i vardagen och jag tycker inte de verkar må dåligt av de rutiner vi har idag.

Senast ändrad av en moderator:

oj det bliv inga långa nätter för dina hästar ;)

Jag har eget stall och nu när jag fått ändrade arbetstider ser dagen tyvärr ut såhär:
06. 00 kraftfoder inne, därefter utsläpp med hösilage i hagen.
15.30 hösilage i hagen
19.00 - 21.00 insläpp Hösilage och kraftfoder.
Tyvärr har jag ingen möjlighet att ge dom lunch, så de får vackert vänta tills jag kommer hem.
Har beställt en sån grind med timer men den har inte kommit än och även om den gör det känns det ganska hopplöst att få ner stolp i backen nu som jag kan fästa den i.

Hur skulle ni gjort på helgerna?
Då har jag ju möjlighet att ge lunch i hagen och gör det mellan 12-13.
Eller är det kanske bättre att vara konsekvent och ge dom 15.30 på helgen oxå?

Hemma hos mig har vi bara 2 hästar, en till varje hand brukar jag säga ^^
Frukost 07:00
Utsläpp 08:00
lunch 12:00 (ger inte lunch ännu då det finns en del att äta i hagen som dom går i, jag vet att det inte är så normalt :smirk:)
Insläpp sker mellan 17:00 - 19:00 vanligast vid 17:00 då får dom insläpps mat.
Kväll 23:00 tycker inte det är bra om dom får kvälls för tidigt. å det passar bäst med timmar mellan mattiderna.

Jag har eget stall och nu när jag fått ändrade arbetstider ser dagen tyvärr ut såhär:
06. 00 kraftfoder inne, därefter utsläpp med hösilage i hagen.
15.30 hösilage i hagen
19.00 - 21.00 insläpp Hösilage och kraftfoder.
Tyvärr har jag ingen möjlighet att ge dom lunch, så de får vackert vänta tills jag kommer hem.
Har beställt en sån grind med timer men den har inte kommit än och även om den gör det känns det ganska hopplöst att få ner stolp i backen nu som jag kan fästa den i.

Hur skulle ni gjort på helgerna?
Då har jag ju möjlighet att ge lunch i hagen och gör det mellan 12-13.
Eller är det kanske bättre att vara konsekvent och ge dom 15.30 på helgen oxå?

Ett tipps om det är jobbigt att stolpa nu när det är hårt i backen, är en vattenkanna med hett vatten, häll ut på backen så det smälter där du vill stolpa. det brukar hjälpa.

*kl*

Vi har inte jättefasta tider men nåt sånt här blir det.

6-8 Utsläpp, hö i hagen
14-16 Em-hö i hagen
18-22 Insläpp, 20-22 Kvällsfodring

Vilka tider brukar ni ge hästarna mat, insläpp, utsälpp i ditt stall??

Just nu går de fortfarande ute, och jag har inte bestämt mig för när de ska stallas in.
De får bestämma det själva.
De får fri tillgång på hö, så jag har inte så mycket att tänka på! :D

Så här ser det ut under vintertid där jag har hästen.

Morgon: 6-7 Hö/hösilage, byter täcke på alla vilket tar en stund och sedan serveras kraftfodret. De äter upp resterande hö innan de går ut vilket blir ungefär vid 8 innan alla är färdiga.

Lunch: 12-13 hö/hösilage ges i hagen

Middag: 17 hö/hösilage läggs in i boxen innan hästarna tas in så de kan tugga på det lite innan alla är inne och det serveras kraftfoder.

Kväll: 20-20.30 återigen först hö/hösilage och efter ca 20 min serveras kraftfoder.

Tycker dessa tiderna funkar fint :), ändras ju lite när det blir mer gräs i hagarna igen.

Frukost: ca 06:00-06:30 (Hösilage)
Uttag: ca 07:00 (senast 07:30)
Kraftfoder efter ridning
Intag: ca 22:00 (hösilage, gammelgubben får även betfor) Vid dåligt väder kommer de in runt 20-21 och får hösilage då också i så fall.

Vi ska börja fodra i hagen också och det kommer då att bli vid 16-17 tiden.

Stallägarna sköter fodringarna alla dagar samt in- och utsläpp på helger, på vardagarna turas vi om att släppa in/ut.

Frukost: ca 06.00 vardagar, ca 07.00 helger
Utsläpp: mellan 07.30-08.30
Lunch: vi lägger ut hö i hagen vid utsläpp så de har att tugga på större delen av dagen.
Insläpp + e.m fodring: varierar beroende på årstid, just nu mellan 16.00-17.00, när det är ljust längre går de ute längre.
Kvällsfodring: ca 22.00

06.00 Hö + kraftfoder
08.00 Utsläpp
12.30 Hö
17.30 Insläpp, hö + kraftfoder
20.30 Hö + kraftfoder

Personligen tycker jag att kvällfodringen skulle kunna ligga mycket senare, och det blir den också när jag ger dem i veckorna, men stallägaren vill "sluta för dagen någon gång".
Det funkar såklart om man ger tillräckligt mycket hö på kvällen.

7:00 Morgonfodring med kraftfoder samt utsläpp till hagar med hösilage.
Kring 12:00 Hösilage i hagarna
Kring 17:00Hösilage i hagarna
Insläpp och fodring med hösilage samt kraft kring 21:00

Hästarna har i princip fri tillgång till hösilage. Lägger ut så att dom alltid har. Alla står på halm så dom kan plocka bäst dom vill på nätterna.

just nu går de fortfarande ute och kommer att komma in på fredag, har än sålänge fritt med hö i hagarna, men de har fortfarande en del gräs kvar så de kanske äter runt 4-5 kg hö var/dag. Det är 2 d ponnyer och en som är ca 150 cm.
när de stallas in så kommer de gå efter detta schemat:

morgon 05,00: kraft + utsläpp med hö i hagen
fm 12-13,00: hö i hagen
em 16-18,00: hö i hagen
kväll 22-23,00: insläpp, kraft + hö (räcker hela natten)

de kommer inte att få hö på fm och em sålänge de inte äter upp frukosten men när den börjar gå åt så kommer det att fodras efter detta schemat. de står heller inte länge utan hö utan de får så pass mycket så att de inte får vara utan i mer 2 timmar.

frukost och utsläpp vid 6.30-07.00
lunch ca 12 tiden
em hö vid 17 tiden
betfor vid insläpp från hagen. oftast mellan 19.00-20.00 nu på vintern.
kvällsmat vid 21.30-22.00

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Radannons Hej! Någon som har bra koll på vad som finns för stallplatser nära Klippan, Åstorp, Munka-Ljungby, Ängelholm, Hyllinge? Jag flyttar...
Svar
0
· Visningar
1 223
Senast: Rikke
·
Hästmänniskan Utifrån en artikelserie som finns i Tidiningen Ridsport funderar jag på det här med mobbing i stallet. Själv mobbades jag hårt i...
2
Svar
21
· Visningar
2 451
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.