tid med valpen?

K

kalle123

Hej!!

Jag undrar hur mkt tid man måste ängna till valpen? Hur länge ska man ta ledigte från jobbet och när ungefär kan man börja lämna den hemma ett tag när man är på jobbet?

Hur gjorde ni?
 
Sv: tid med valpen?

Hej!!

Jag undrar hur mkt tid man måste ängna till valpen? Hur länge ska man ta ledigte från jobbet och när ungefär kan man börja lämna den hemma ett tag när man är på jobbet?

Hur gjorde ni?

Första hunden var jag hemma med de första 6 månaderna. Lämna han inte själv nån gång under den tiden o det är helt sant han var med överallt. Var vi till affären stanna en med hunden.
Jag hade varje kväll en stund tillsammans med hunden som jag bara ägna åt han, jag körde rofas övning när jag la han mellan mina ben o han fick koppla av o då fick man en chans o lära han att hantering är okej, så då kunde man titta tänder ögon , näsa och mun, trampdynorna ja allt igentligen.

Denna hund är ungefär likadant.
Hade med han till jobbet dag 1 , hade en bur i ett av kontoren på verkstaden där han o den gammle låg till, Lilleman i bur o den store utanför. Så man kan säga att han inte varit själv än han heller o han är 1år gammal alltid nån flockmedlem med han. Jag lärde han att buren betydde trygghet o buren var alltid med vart vi än åkte så skulle han koppla av så ständge jag in han där o vips från full rulle till sovande hund, klockrent.
Lika med han, han är med överallt miljötränade han redan dag 1 i dag är han totalt orädd för allt går i galler trappor höga höjder o.s.v.

Denna Lilleman bara älskar o bli hanterad så det kör jag inte fullt så mycket , för det kan lätt bli för mycket av det o han blir lite "kletig"

Men än i dag funkar rofasen till den grad att dom somnar hos en efter en stund.

Tycker det är viktigt för mig som är så aktiv med mina hundar, att rofas funkar för det är så viktigt o kunna hantera dom o kolla igenom dom efter skador o.s.v.
 
Sv: tid med valpen?

Kan även tilläga att dom bägge är grymt trygga hundar.

Nu vet jag inte om det har nåt med o göra men trygga är dom.
Sen att den Lille lär mycket av den äldre kan jag ju lova miljöträningen skötte ju dom tillsammans mer eller mindre.
Sen Den gammle är så lugn i sig så den stressar inte upp lilleman vilket är posetivt för den lille har ett mycket livligt temprament.
 
Sv: tid med valpen?

jag hade semester i tre månader och sedan började skolan = korta stunder borta. dessutom bodde jag i ett kollektivliknande hus, så det var alltid någon hemma.

men jag gjorde inte rätt, det var 0-40 min alldeles för fort. sedan kom tiken, och hon har en stressande inverkan på allt och alla. numera är hanen alltid lugn och trygg hemma, och är båda hemma är läget också lugnt, men tar jag med mig hanen och lämnar tiken blir hon orolig enligt min inneboende.
 

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 157
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
3
· Visningar
481
Senast: Trott
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 611
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp