Tibetansk spaniel

Och det beror inte på ägaren tror du? Finns säkerligen vissa "Måndagsexemplar" av rasen som alla raser men nej en tibbe bör inte bete sig sådär och gör det inte som standard heller :)

Fast beror det verkligen på ägaren om hunden bits?
Jag tycker ju personligen inte att man ska behöva fostra en hund till att inte bitas om den blir normalt hanterad. Den ska vara socialt stabil. Inte behöva ha tummen i ögat för att inte bitas.

Säger inget om hur just tibbar är. Men har hunden nära till bett (arg, inte busigt eller pga jakt/kamp) skulle jag nog sällan skylla det på ägaren.

Det förnekar jag inte.
Men i så fall har rasen ändrats/degraderat enormt sedan 2013 då vår sista tibbe dog, mycket tråkigt i såfall.
Jag tycker helt enkelt att uppfattningen om rasen är fel. Träffade ett enormt antal och har nog inte träffat en enda som stämmer in på den beskrivningen allmänt rädd och bitsk. Helt och hållet främmande för mig.

En väninna till mig föder upp tibetansk spaniel. Det är ingen ras jag faller för, men rädda och bitska har jag aldrig upplevt dem.

Däremot är de lite ointresserade av människor de inte har någon relation till.

Vad gäller veterinärers upplevelse av olika hundar, så är även den situationen speciell. Hunden kanske har ont eller har haft otrevliga möten med veterinären tidigare.

Dessutom tycks många småhundar vara mindre uppfostrade än stora. Många bryr sig inte om allmänlydnad och hyfs. "Den är ändå så liten".

En väninna till mig föder upp tibetansk spaniel. Det är ingen ras jag faller för, men rädda och bitska har jag aldrig upplevt dem.

Däremot är de lite ointresserade av människor de inte har någon relation till.

Vad gäller veterinärers upplevelse av olika hundar, så är även den situationen speciell. Hunden kanske har ont eller har haft otrevliga möten med veterinären tidigare.

Dessutom tycks många småhundar vara mindre uppfostrade än stora. Många bryr sig inte om allmänlydnad och hyfs. "Den är ändå så liten".
Fast det finns många mindre hundar som inte tar till tänderna det första de gör hos veterinären. Finns även större hundar som gör det. Ser många gånger tydliga drag inom vissa raser.

Men. Ska verkligen bitbenägenhet skyllas på fostran?

Jag har en liten tik på 4,5 kg som sköter sig fint i sociala situationer, även hos vetten.
Sen har jag en hane som inte gör det. Han skulle absolut bita om hans andra signaler inte respekterades.

Den enda av dom som har blivit uppfostrade, eller tränats, i sociala situationer är hanen. För att han är socialt osäker. Tiken är det inte och behöver således inte tränas på det heller.

Jag är lite trött på hela det här "små hundar får ingen fostran och därför bits dom!" mentaliteten. Nej, det stämmer inte. Vad tänker folk att man ska göra? Dänga till den i huvudet så den blir snäll och glad?

Men. Ska verkligen bitbenägenhet skyllas på fostran?

Jag har en liten tik på 4,5 kg som sköter sig fint i sociala situationer, även hos vetten.
Sen har jag en hane som inte gör det. Han skulle absolut bita om hans andra signaler inte respekterades.

Den enda av dom som har blivit uppfostrade, eller tränats, i sociala situationer är hanen. För att han är socialt osäker. Tiken är det inte och behöver således inte tränas på det heller.

Jag är lite trött på hela det här "små hundar får ingen fostran och därför bits dom!" mentaliteten. Nej, det stämmer inte. Vad tänker folk att man ska göra? Dänga till den i huvudet så den blir snäll och glad?

Jag menade inte att det alltid är så, eller att allt handlar om fostran.

Jag har fö inte uttryckt att hunden skall dängas i huvudet eller att brist på uppfostran orsakar att de bits.

Det jag tycker är fördelen med att hunden är fostrad, är att den är trygg när husse eller matte är med.

Fast det finns många mindre hundar som inte tar till tänderna det första de gör hos veterinären. Finns även större hundar som gör det. Ser många gånger tydliga drag inom vissa raser.

Så kan det vara, och visst kan beteendet vara mer eller mindre vanligt i vissa raser. Jag ville bara belysa att det finns många orsaker till varför en hund tar till tänderna hos veterinären.

Man får ha ett ganska stort underlag för att vetenskapligt kunna belägga sambanden med rasers bitbenäghet dock. En enskild veterinär kan givetvis också påverka hundens beteende genom sitt sätt att vara/agera.

Jag menade inte att det alltid är så, eller att allt handlar om fostran.

Jag har fö inte uttryckt att hunden skall dängas i huvudet eller att brist på uppfostran orsakar att de bits.

Det jag tycker är fördelen med att hunden är fostrad, är att den är trygg när husse eller matte är med.

Men vad menar du med fostrad? Vad menar du att man ska göra fostringsmässigt med en hund som vill bitas när den hanteras? Du tog väl visst upp att små hundar sällan fostras för att folk skyller på storleken, när det pratades om just bitande?

Alltså klart man kan träna en osäker hund till att bli bättre. Men det är då inte brist på fostran som gör hunden osäker.

Nej hunden behöver inte alls vara trygg med att bli hanterad bara för att ägaren är där. Tvärtom kan hunden känna sig mer maktlös och få sämre förtroende över att matte/husse tillåter det att ske.

Så kan det vara, och visst kan beteendet vara mer eller mindre vanligt i vissa raser. Jag ville bara belysa att det finns många orsaker till varför en hund tar till tänderna hos veterinären.

Man får ha ett ganska stort underlag för att vetenskapligt kunna belägga sambanden med rasers bitbenäghet dock. En enskild veterinär kan givetvis också påverka hundens beteende genom sitt sätt att vara/agera.
Visst gör uppfostran och social träning sitt men du kommer inte ifrån att det finns raser som har lättare att ta till tänderna. Andra kan vara rädda men har ändå långt till att börja bitas. Tröskeln är helt enkelt olika.

Men vad menar du med fostrad? Vad menar du att man ska göra fostringsmässigt med en hund som vill bitas när den hanteras?

Alltså klart man kan träna en osäker hund till att bli bättre. Men det är då inte brist på fostran som gör hunden osäker.

Nej hunden behöver inte alls vara trygg med att bli hanterad bara för att ägaren är där. Tvärtom kan hunden känna sig mer maktlös och få sämre förtroende över att matte/husse tillåter det att ske.

Jag menar inte fostrad så till vida att jag "lärt hunden att inte bitas", utan mer att hunden har en allmänlydnad som gör den trygg med människor.

Det kan den förvisso ha, och ändå bitas (av helt andra orsaker), så det låter jag vara osagt.

Du har rätt i allt du tar upp (men jag förstår inte riktigt din sista mening?), inget är svart/vitt och det var inte meningen att min första reflektion skulle tolkas som en sanning.

Visst gör uppfostran och social träning sitt men du kommer inte ifrån att det finns raser som har lättare att ta till tänderna. Andra kan vara rädda men har ändå långt till att börja bitas. Tröskeln är helt enkelt olika.
Precis.

Men för en del hundar så krävs bara lite mer trygghet med sin husse/matte.

Jag menar inte fostrad så till vida att jag "lärt hunden att inte bitas", utan mer att hunden har en allmänlydnad som gör den trygg med människor.

Det kan den förvisso ha, och ändå bitas (av helt andra orsaker), så det låter jag vara osagt.

Du har rätt i allt du tar upp (men jag förstår inte riktigt din sista mening?), inget är svart/vitt och det var inte meningen att min första reflektion skulle tolkas som en sanning.

Jag förstår helt enkelt inte vad allmänlydnad och socialt stabil har med varandra att göra. Socialt stabil och trygg är för mig en mental egenskap. Allmänlydnad är något man tränar på.

Min sista mening var att om man som hundens trygghet sätter hunden i en för den skrämmande situation och står och ser på när den är otrygg och hanteras så kan den istället tappa förtroendet för ägaren om man har otur.

Och det beror inte på ägaren tror du? Finns säkerligen vissa "Måndagsexemplar" av rasen som alla raser men nej en tibbe bör inte bete sig sådär och gör det inte som standard heller :)

Säkert beror det till stor del på brist på uppfostran men jag träffar många ouppfostrade hundar i mitt yrke och inte alla blir bitska för det.
Allmänt rädd tycker jag inte att tibben verkar, men de gillar inte hantering generellt och är inte sena med att försöka nypas om något blir jobbigt i deras ögon. Det är i alla fall min uppfattning.

Fast beror det verkligen på ägaren om hunden bits?
Jag tycker ju personligen inte att man ska behöva fostra en hund till att inte bitas om den blir normalt hanterad. Den ska vara socialt stabil. Inte behöva ha tummen i ögat för att inte bitas.

Säger inget om hur just tibbar är. Men har hunden nära till bett (arg, inte busigt eller pga jakt/kamp) skulle jag nog sällan skylla det på ägaren.

Detta håller jag med om till hundra procent!

@Lavine
Nej det är ingen idé att hänga i FB-grupper om man vill se aktiva tibbar, där är det mest de som bara har dom som rena sällskapshundar och/eller utställningshundar som hänger och då blir det i stort sett bara pluttigulliga bilder ;) Dock gillarna tibbarna att hänga i soffan och slumra, de är något bekväma av sig ibland (min ena ligger just nu på rygg i en fåtölj med alla fyra benen i vädret och sussar gott) :D

Det är främst i klubbtidningen jag har läst om de aktiva tibbarna men jag har letat fram lite videoklipp på YT i stället som visar att det finns de som gör något med sina med ^^

Inget filmklipp men väl en blogg med tibbar som aktiveras
http://annicarla.blogspot.se/

Och en annan som tränar både sök, agility och lydnad med sin (och även tävlat lite i lydnad även om det säkert var ett par år sedan). Sen kanske han inte är någon stjärna på det men det är en annan femma ^^
http://dpossen.blogspot.se/2010/04/sok-pa-jarva-faltet.html

Sedan har jag som sagt läst om andra som även de tränar agility, lydnad, sök, rallylydnad & wp bland annat med sina tibbar, dessvärre har jag inte hittat några bildbevis på det. Angående bitandet så finns det garanterat individer som kan ta till tänderna i tid och otid men det beror i regel alltid på uppfödaren som anser att det är viktigare att hunden är snygg än att mentaliteten är bra och ja det finns några enstaka sådana och de är de som gör att rasen får ett sådant här dåligt rykte som de tydligen verkar ha. Väljer man dock uppfödare med omsorg, som anser att bra mentalitet är minst lika viktigt (om inte mer) som att hunden är rastypisk så är risken i stort sett obefintlig att man får en sådan hund.

Jag har haft 5 olika tibbar och alla från olika kennlar, alla har alltid fått mycket beröm hos veterinären för att de är så snälla och trevliga. Jag försöker absolut inte skönmåla rasen på något sätt men jag kan verkligen inte påstå att rasen rent generellt har lätt för att ta till tänderna och det är trist att det finns individer som har det, det är de individerna som det oftast pratas om också. Jag har dock träffat runt en 40-50 olika individer under dessa år och av dessa är det bara 2 som har haft tvivelaktig mentalitet och båda kom från samma kennel, resterande har antingen varit som mina (folkkära) eller som tibben "ska" vara ointresserad av främlingar :)

Om nu rasen fortfarande finns med på kanske-listan så rekommenderar jag verkligen att träffa så många tibbar som möjligt innan så att du själv kan bilda dig en egen uppfattning om rasen, antingen genom att besöka en utställning (det brukar vara runt 30 st. anmälda på varje) eller genom att besöka någon uppfödare i närheten. Hade du bott nära mig så hade du gärna fått komma och hälsat på mina men det är nog lite väl långt att åka ;)

@Smulis Jättebra, bloggarna var perfekta. Särskilt den första, där förekom ju t.o.m. fjällvandring. ;) Jag har inte alls strukit rasen ur tankarna, det svåra blir väl att träffa någon. Men det är ju inte bråttom på något sätt, och att besöka utställningar är redan en slags hobby.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 129
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 696
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Ursäkta om det börjar bli tjatigt med såna här trådar. Har läst flera gamla men inget som stämmer in så bra på vad jag söker. Innan har...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
32 742
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 220
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024