@Lavine
Nej det är ingen idé att hänga i FB-grupper om man vill se aktiva tibbar, där är det mest de som bara har dom som rena sällskapshundar och/eller utställningshundar som hänger och då blir det i stort sett bara pluttigulliga bilder
Dock gillarna tibbarna att hänga i soffan och slumra, de är något bekväma av sig ibland (min ena ligger just nu på rygg i en fåtölj med alla fyra benen i vädret och sussar gott)
Det är främst i klubbtidningen jag har läst om de aktiva tibbarna men jag har letat fram lite videoklipp på YT i stället som visar att det finns de som gör något med sina med ^^
Inget filmklipp men väl en blogg med tibbar som aktiveras
http://annicarla.blogspot.se/
Och en annan som tränar både sök, agility och lydnad med sin (och även tävlat lite i lydnad även om det säkert var ett par år sedan). Sen kanske han inte är någon stjärna på det men det är en annan femma ^^
http://dpossen.blogspot.se/2010/04/sok-pa-jarva-faltet.html
Sedan har jag som sagt läst om andra som även de tränar agility, lydnad, sök, rallylydnad & wp bland annat med sina tibbar, dessvärre har jag inte hittat några bildbevis på det. Angående bitandet så finns det garanterat individer som kan ta till tänderna i tid och otid men det beror i regel alltid på uppfödaren som anser att det är viktigare att hunden är snygg än att mentaliteten är bra och ja det finns några enstaka sådana och de är de som gör att rasen får ett sådant här dåligt rykte som de tydligen verkar ha. Väljer man dock uppfödare med omsorg, som anser att bra mentalitet är minst lika viktigt (om inte mer) som att hunden är rastypisk så är risken i stort sett obefintlig att man får en sådan hund.
Jag har haft 5 olika tibbar och alla från olika kennlar, alla har alltid fått mycket beröm hos veterinären för att de är så snälla och trevliga. Jag försöker absolut inte skönmåla rasen på något sätt men jag kan verkligen inte påstå att rasen rent generellt har lätt för att ta till tänderna och det är trist att det finns individer som har det, det är de individerna som det oftast pratas om också. Jag har dock träffat runt en 40-50 olika individer under dessa år och av dessa är det bara 2 som har haft tvivelaktig mentalitet och båda kom från samma kennel, resterande har antingen varit som mina (folkkära) eller som tibben "ska" vara ointresserad av främlingar
Om nu rasen fortfarande finns med på kanske-listan så rekommenderar jag verkligen att träffa så många tibbar som möjligt innan så att du själv kan bilda dig en egen uppfattning om rasen, antingen genom att besöka en utställning (det brukar vara runt 30 st. anmälda på varje) eller genom att besöka någon uppfödare i närheten. Hade du bott nära mig så hade du gärna fått komma och hälsat på mina men det är nog lite väl långt att åka