Tibetansk spaniel

Haft två tibbar - reserverade ja, men absolut inte till extrem, moderna tibbar är mer sociala än de var "förr"! Glada, trevliga och sociala men självständiga. Tycker de får oförtjänt dålig kritik här i tråden.

Har aldrig träffat en tibbe som varit "tanthund", de hänger lätt och gärna med på en flera timmar lång promenad. Som Smulis säger, de ska inte var bitska och våra var det aldrig heller!
De har humor och glimten i ögat, många egna idéer och ger många skratt :)
Något som är sant är att de kan vara något svårtränade, de är inga arbetsmyror utan där kommer deras självständighet fram. Men det GÅR, med mycket motivation och tålamod.
I bland liknas de vid katter och det är inte helt orimligt. Våra herrar på bilden nedan gick gärna långt och den blonda sprang gärna och fort, hela rundan! Snabb och smidig som en liten vessla.

Skulle gärna ha en igen!

1546216_643544899124343_3071512559284100996_n.jpg

Det kan hända.. eller rättare sagt, det är jag övertygad om.

Jag gillar dem ändå. ;) Men det är klart, TS kanske inte vill ha det så. :o

Vilken terrier som helst (av de mer kvicka sorterna) är väl hyfsat motiverad till en liten råtta eller mus?

Jag försöker just nu reda ut exakt vad för dåligt jag tror ska hända med en jaktglad hund.

@Lavine
Nej tibbarna hör inte till svenska dvärghundsklubben. SSTS (rasklubben) brukar anordna utställningar på lite olika platser, någon kanske är hyfsat nära dig ? http://www.tibetanskspaniel.com/text2_193.html Annars brukar det vara en hel del på SKK's utställningar med :)

Tack, också för erbjudande om kennelhjälp. Kanhända har jag någon fråga längre fram. Ska gå med i nån Fb-grupp för att spionera lite på vad folk gör med sina hundar. :)

Jag tycker att en Västgötaspets passar klockrent in på det du söker. Robusta, ingen pälsvård, lätt att ha lös på promenader i skogen, lättlärd och uppmärksam på sin människa.

Jag tycker att en Västgötaspets passar klockrent in på det du söker. Robusta, ingen pälsvård, lätt att ha lös på promenader i skogen, lättlärd och uppmärksam på sin människa.

Hm, det är möjligt att du har ganska rätt faktiskt, och jag har funderat på dem förut. Men hur är pälsen annars då, får för mig att de fäller "jämt", á la schäfer?

Västgöte har jag minsann sett i barmarksdrag (träning) också. ;)

Det är dumt nog också en sån där ras som jag aldrig ser.

Hm, det är möjligt att du har ganska rätt faktiskt, och jag har funderat på dem förut. Men hur är pälsen annars då, får för mig att de fäller "jämt", á la schäfer?

Västgöte har jag minsann sett i barmarksdrag (träning) också. ;)

Det är dumt nog också en sån där ras som jag aldrig ser.
Nej, de skall fälla rejält två gånger om året. Eski är bara 9 månader, och har inte fällt ordentligt än, får väl se vad jag tycker till våren...
Västgötar kan göra det mesta, dra, klövja, spåra, lydnad, agility, fjällvandringar. Starka och robusta. Det är en låg hund, men inte någon liten hund. På kursen jag går är en BC-tik, Eski är kraftigare i kroppen, men såklart kortare ben.

Jag känner bara en tibbe, svärmors tibbe. Men han är pigg, glad och alert. Väldigt lätt att ha att göra med. Kastar sig väl inte över främlingar, men skulle aldrig hugga mot nån som försöker klappa honom eller göra nåt med honom.
Kräver ingenting i träningsväg, men säger inte nej till övningar heller.
Svärmor fick honom som omplacering när han var 1,5 år och han har varit positiv hela tiden.

Min mamma vaktade honom en vecka, de hade inte träffats mer än sporadiskt förut men inte heller det var något problem utan han var pigg och positiv att vara hos henne.

Jag har själv sagt till sambon, även innan svärmor skaffade tibbe, att om vi ska ha en mindre hund bara som sällskap så kan vi fundera på tibbe.

De gånger jag träffade tibbe i jobbet har de varit helt ok att ha att göra med, dock tycker jag det sällan är jag träffat på dem så tror att rasen är rätt frisk.

Schipperke som nån rekommenderade, har jag bara dåliga erfarenheter av via jobbet. Dom tycker jag är bortskämda och hugger :p

Jag känner bara en tibbe, svärmors tibbe. Men han är pigg, glad och alert. Väldigt lätt att ha att göra med. Kastar sig väl inte över främlingar, men skulle aldrig hugga mot nån som försöker klappa honom eller göra nåt med honom.
Kräver ingenting i träningsväg, men säger inte nej till övningar heller.
Svärmor fick honom som omplacering när han var 1,5 år och han har varit positiv hela tiden.

Min mamma vaktade honom en vecka, de hade inte träffats mer än sporadiskt förut men inte heller det var något problem utan han var pigg och positiv att vara hos henne.

Jag har själv sagt till sambon, även innan svärmor skaffade tibbe, att om vi ska ha en mindre hund bara som sällskap så kan vi fundera på tibbe.

De gånger jag träffade tibbe i jobbet har de varit helt ok att ha att göra med, dock tycker jag det sällan är jag träffat på dem så tror att rasen är rätt frisk.

Schipperke som nån rekommenderade, har jag bara dåliga erfarenheter av via jobbet. Dom tycker jag är bortskämda och hugger :p

Min uppfattning nu börjar bli att det är trevliga hundar som man kan testa lite av varje med, men ska jag ha den friluftshund jag vill ha så får jag förmodligen välja noga. Jag vet inte vad jag grundar det på, men det var många soffbilder i Fb-gruppen jag gick med i (fast så kan det säkert bli).

Schipperke har jag nog däremot en crush på. :) Men det lät ju trist det du sa, min syrra tycker ungefär likadant. :p

Min uppfattning nu börjar bli att det är trevliga hundar som man kan testa lite av varje med, men ska jag ha den friluftshund jag vill ha så får jag förmodligen välja noga. Jag vet inte vad jag grundar det på, men det var många soffbilder i Fb-gruppen jag gick med i (fast så kan det säkert bli).

Schipperke har jag nog däremot en crush på. :) Men det lät ju trist det du sa, min syrra tycker ungefär likadant. :p

Jag har haft 2 schipperker och min mamma har en nu och har haft en till tidigare. Ingen utav dem har betett sig som nämns i tråden men det finns så klart schipperker som inte fått uppfostran men det är ju inte rasens fel.

Med min första schipperke körde jag rallylydnad. Med min andra körde jag rallylydnad, viltspår, personspår, HtM, nose work. Båda mina har gjort MH, finns några inom rasen som genomgått MH eller BPH.

Jag har haft 2 schipperker och min mamma har en nu och har haft en till tidigare. Ingen utav dem har betett sig som nämns i tråden men det finns så klart schipperker som inte fått uppfostran men det är ju inte rasens fel.

Med min första schipperke körde jag rallylydnad. Med min andra körde jag rallylydnad, viltspår, personspår, HtM, nose work. Båda mina har gjort MH, finns några inom rasen som genomgått MH eller BPH.

Jättekul! Jag tror att jag har hittat kvällens ras att surfa på. :D (Västgöte har jag redan hunnit med. :o )

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 129
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 696
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Ursäkta om det börjar bli tjatigt med såna här trådar. Har läst flera gamla men inget som stämmer in så bra på vad jag söker. Innan har...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
32 742
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 220
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024