Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har du kollat in lancashire heeler
Vad är det du saknar hos sheltie då?Satt och såg klipp med en schipperketik i agilityträning i går och blev alldeles Men det är en del att fundera på för mig angående vakt och skärpa. Jag har bara erfarenhet av vad jag skulle kunna kalla mjuka hundar, collie, sheltie och papillon, och jag trivs nog med det, däremot inte med deras pälsar. Hur ska jag hitta den 100-procentiga rasen? Men den kanske inte finns.
Satt och såg klipp med en schipperketik i agilityträning i går och blev alldeles Men det är en del att fundera på för mig angående vakt och skärpa. Jag har bara erfarenhet av vad jag skulle kunna kalla mjuka hundar, collie, sheltie och papillon, och jag trivs nog med det, däremot inte med deras pälsar. Hur ska jag hitta den 100-procentiga rasen? Men den kanske inte finns.
Schipperke som nån rekommenderade, har jag bara dåliga erfarenheter av via jobbet. Dom tycker jag är bortskämda och hugger
Vad är det du saknar hos sheltie då?
Men det kan vara ett rent ägarproblem!
Jag hade en bekant en gång som tävlade bruks med sin kelpie och hade ett gäng schipperke som "sällskapshundar". Givetvis fick de en rejäl dos av lydnad och aktiviering de också. Bland annat spårade de allihop.
I mina ögon var de i hennes händer "mini-kelpies". Jätteroliga och pigga hundar, men lite väl lätt till skall (i flock).
schipperke är ingen svårfostrad ras. Utav de 4 jag haft i min omedelbara närhet är det bara en som skällt och vaknat mycket och det var min senaste, han var dock en omplacering med en tuff start i livet och han vaktade pga osäkerhet.
Nu är ju du (helt) säkert jätteduktig på hundträning och sånt, men ja, jag tänker inte stryka schipperken, utan utforska mera. Den verkar inte supersynlig, fanns inte så många uppfödare till exempel.
Haha nej jag är absolut inte jätteduktig på hundträning men viss erfarenhet har jag. Mamma tränar inte alls och är en helt vanlig hundägare och hennes schipperke är väldigt trevlig.
Rasen är inte speciellt vanlig och du har rätt i att det inte finns jättemånga uppfödare. Har inte koll på alla uppfödare men några har jag koll på så om du bestämmer dig för att kika mer på olika uppfödare så småningom så kan jag skicka pm med mina erfarenheter om du vill.
Om du finns i närheten av Stockholm så kan du få träffa mammas schipperke om du vill.
Skriv inte det i sheltiegrupperna på Facebook baraNu är utställning prio längst ner, så största bekymret är väl att jag är så dålig på att hålla efter lång päls. Klippa... ja, det är väl nödlösningen, eller kanske lösningen.
Skriv inte det i sheltiegrupperna på Facebook bara
När det gäller robusthet kan man ju välja en större/rejälare variant? Min är 45 cm och väger 13 kg, så han är ju inget för utställning, men jag föredrar faktiskt när de är åt det större hållet just pga de anledningar du nämner.
Ja, en hane på 15 månader. Jag har börjat dra på skidor med min, han tycker det är jättekul (det tycker han iofs med allt)!Ja nej du, det aktar jag mig för!
Jaså du har sheltie, vad kul, jag minns inte om jag har vetat om det tidigare. Jag gillar små hundar, men visst har tanken funnits på en lite för stor, de är ju ändå lätta i kroppen och skulle då kanske fixa lite mer med drag, som jag önskar.
Ja, en hane på 15 månader. Jag har börjat dra på skidor med min, han tycker det är jättekul (det tycker han iofs med allt)!
Jag har säkert fördomar om tibbar, men i mitt yrke stöter jag ofta på dom och i 8/10 fall är det en äldre dam som är ägare och i 9/10 fall försöker hunden bitas vid hantering och är allmänt rädd.
Och det beror inte på ägaren tror du? Finns säkerligen vissa "Måndagsexemplar" av rasen som alla raser men nej en tibbe bör inte bete sig sådär och gör det inte som standard heller
Fast som veterinär får man väl se ett väldigt brett spektrum av ägare/hundar? Mitt urval är nästan garanterat skevt (träffar oproportionerligt många "problemhundar"), men detsamma borde inte stämma för någon med en mer neutral roll?
Det förnekar jag inte.
Men i så fall har rasen ändrats/degraderat enormt sedan 2013 då vår sista tibbe dog, mycket tråkigt i såfall.
Jag tycker helt enkelt att uppfattningen om rasen är fel. Träffade ett enormt antal och har nog inte träffat en enda som stämmer in på den beskrivningen allmänt rädd och bitsk. Helt och hållet främmande för mig.