Tibetansk spaniel

@Lavine
Borderterrier kan passa. Jaktlusten skiljer mycket i olika linjer. Vad gäller pälsen skulle jag inte oroa mig. En border med bra päls räcker att trimma ner en till två gånger per år om du inte vill ha utställningstrimmning.

Satt och såg klipp med en schipperketik i agilityträning i går och blev alldeles :love: Men det är en del att fundera på för mig angående vakt och skärpa. Jag har bara erfarenhet av vad jag skulle kunna kalla mjuka hundar, collie, sheltie och papillon, och jag trivs nog med det, däremot inte med deras pälsar. Hur ska jag hitta den 100-procentiga rasen? Men den kanske inte finns. :)

Satt och såg klipp med en schipperketik i agilityträning i går och blev alldeles :love: Men det är en del att fundera på för mig angående vakt och skärpa. Jag har bara erfarenhet av vad jag skulle kunna kalla mjuka hundar, collie, sheltie och papillon, och jag trivs nog med det, däremot inte med deras pälsar. Hur ska jag hitta den 100-procentiga rasen? Men den kanske inte finns. :)
Vad är det du saknar hos sheltie då?

Papillon går att klippa ner om man inte ska ställa ut dom. Jag klippte min under magen pga bekvämligheten att spilla få in en massa små pinnar, gräsklipp mm när han varit ute.

Schipperke som nån rekommenderade, har jag bara dåliga erfarenheter av via jobbet. Dom tycker jag är bortskämda och hugger :p

Men det kan vara ett rent ägarproblem!
Jag hade en bekant en gång som tävlade bruks med sin kelpie och hade ett gäng schipperke som "sällskapshundar". Givetvis fick de en rejäl dos av lydnad och aktiviering de också. Bland annat spårade de allihop.

I mina ögon var de i hennes händer "mini-kelpies". Jätteroliga och pigga hundar, men lite väl lätt till skall (i flock).

Vad är det du saknar hos sheltie då?

Kortare päls! Men jag kommer alltid ha sheltien som nr 1-ras, däremot kanske det finns mer att upptäcka, tänker jag.

Dessutom vill jag ha en hund som känns fysiskt robust, men ja, där är jag nog skadad av att jag har en sheltie med klena ben (tunn benstomme, patella luxation, artros).

Jag vill kunna ställa ut för skojs skull, men gnisslar nästan tänder när jag tänker på att man måste fixa sheltiepälsen med att trimma tasshår och kring öron mm. Jag vill att pälsen ska vara färdig som den är. Inte bara till utställning, jag är dålig på att sitta och borsta. även @ainasoja (För att inte tala om sheltieöron...)

Nu är utställning prio längst ner, så största bekymret är väl att jag är så dålig på att hålla efter lång päls. Klippa... ja, det är väl nödlösningen, eller kanske lösningen. :)

Men det kan vara ett rent ägarproblem!
Jag hade en bekant en gång som tävlade bruks med sin kelpie och hade ett gäng schipperke som "sällskapshundar". Givetvis fick de en rejäl dos av lydnad och aktiviering de också. Bland annat spårade de allihop.

I mina ögon var de i hennes händer "mini-kelpies". Jätteroliga och pigga hundar, men lite väl lätt till skall (i flock).

Kombinationen kelpie och schipperke är inte helt ovanlig. Jag har kelpie nu och har haft schipperke tidigare, har även haft raserna tillsammans. Jag brukar säga att raserna påminner mycket om varandra bara det att kelpien är mycket mer av allt.

@Lavine schipperke är ingen svårfostrad ras. Utav de 4 jag haft i min omedelbara närhet är det bara en som skällt och vaknat mycket och det var min senaste, han var dock en omplacering med en tuff start i livet och han vaktade pga osäkerhet.

schipperke är ingen svårfostrad ras. Utav de 4 jag haft i min omedelbara närhet är det bara en som skällt och vaknat mycket och det var min senaste, han var dock en omplacering med en tuff start i livet och han vaktade pga osäkerhet.

Nu är ju du (helt) säkert jätteduktig på hundträning och sånt, men ja, jag tänker inte stryka schipperken, utan utforska mera. Den verkar inte supersynlig, fanns inte så många uppfödare till exempel.

Nu är ju du (helt) säkert jätteduktig på hundträning och sånt, men ja, jag tänker inte stryka schipperken, utan utforska mera. Den verkar inte supersynlig, fanns inte så många uppfödare till exempel.

Haha nej jag är absolut inte jätteduktig på hundträning men viss erfarenhet har jag. Mamma tränar inte alls och är en helt vanlig hundägare och hennes schipperke är väldigt trevlig.

Rasen är inte speciellt vanlig och du har rätt i att det inte finns jättemånga uppfödare. Har inte koll på alla uppfödare men några har jag koll på så om du bestämmer dig för att kika mer på olika uppfödare så småningom så kan jag skicka pm med mina erfarenheter om du vill.

Om du finns i närheten av Stockholm så kan du få träffa mammas schipperke om du vill.

Haha nej jag är absolut inte jätteduktig på hundträning men viss erfarenhet har jag. Mamma tränar inte alls och är en helt vanlig hundägare och hennes schipperke är väldigt trevlig.

Rasen är inte speciellt vanlig och du har rätt i att det inte finns jättemånga uppfödare. Har inte koll på alla uppfödare men några har jag koll på så om du bestämmer dig för att kika mer på olika uppfödare så småningom så kan jag skicka pm med mina erfarenheter om du vill.

Om du finns i närheten av Stockholm så kan du få träffa mammas schipperke om du vill.

Ska hålla det i minnet, tackar! Har långt till Stockholm däremot, men vad snällt. :)

Nu är utställning prio längst ner, så största bekymret är väl att jag är så dålig på att hålla efter lång päls. Klippa... ja, det är väl nödlösningen, eller kanske lösningen. :)
Skriv inte det i sheltiegrupperna på Facebook bara :angel:

När det gäller robusthet kan man ju välja en större/rejälare variant? Min är 45 cm och väger 13 kg, så han är ju inget för utställning, men jag föredrar faktiskt när de är åt det större hållet just pga de anledningar du nämner.

Skriv inte det i sheltiegrupperna på Facebook bara :angel:

När det gäller robusthet kan man ju välja en större/rejälare variant? Min är 45 cm och väger 13 kg, så han är ju inget för utställning, men jag föredrar faktiskt när de är åt det större hållet just pga de anledningar du nämner.

Ja nej du, det aktar jag mig för! :D

Jaså du har sheltie, vad kul, jag minns inte om jag har vetat om det tidigare. :) Jag gillar små hundar, men visst har tanken funnits på en lite för stor, de är ju ändå lätta i kroppen och skulle då kanske fixa lite mer med drag, som jag önskar.

Ja nej du, det aktar jag mig för! :D

Jaså du har sheltie, vad kul, jag minns inte om jag har vetat om det tidigare. :) Jag gillar små hundar, men visst har tanken funnits på en lite för stor, de är ju ändå lätta i kroppen och skulle då kanske fixa lite mer med drag, som jag önskar.
Ja, en hane på 15 månader. :) Jag har börjat dra på skidor med min, han tycker det är jättekul (det tycker han iofs med allt)!

Jag har säkert fördomar om tibbar, men i mitt yrke stöter jag ofta på dom och i 8/10 fall är det en äldre dam som är ägare och i 9/10 fall försöker hunden bitas vid hantering och är allmänt rädd.

Och det beror inte på ägaren tror du? Finns säkerligen vissa "Måndagsexemplar" av rasen som alla raser men nej en tibbe bör inte bete sig sådär och gör det inte som standard heller :)

Och det beror inte på ägaren tror du? Finns säkerligen vissa "Måndagsexemplar" av rasen som alla raser men nej en tibbe bör inte bete sig sådär och gör det inte som standard heller :)

Fast som veterinär får man väl se ett väldigt brett spektrum av ägare/hundar? Mitt urval är nästan garanterat skevt (träffar oproportionerligt många "problemhundar"), men detsamma borde inte stämma för någon med en mer neutral roll?

Fast som veterinär får man väl se ett väldigt brett spektrum av ägare/hundar? Mitt urval är nästan garanterat skevt (träffar oproportionerligt många "problemhundar"), men detsamma borde inte stämma för någon med en mer neutral roll?

Det förnekar jag inte.
Men i så fall har rasen ändrats/degraderat enormt sedan 2013 då vår sista tibbe dog, mycket tråkigt i såfall.
Jag tycker helt enkelt att uppfattningen om rasen är fel. Träffade ett enormt antal och har nog inte träffat en enda som stämmer in på den beskrivningen allmänt rädd och bitsk. Helt och hållet främmande för mig.

Det förnekar jag inte.
Men i så fall har rasen ändrats/degraderat enormt sedan 2013 då vår sista tibbe dog, mycket tråkigt i såfall.
Jag tycker helt enkelt att uppfattningen om rasen är fel. Träffade ett enormt antal och har nog inte träffat en enda som stämmer in på den beskrivningen allmänt rädd och bitsk. Helt och hållet främmande för mig.

Ja som sagt, jag tror mycket väl att min egen (begränsade) erfarenhet kan vara skev så jag säger inte att jag vet något alls om hur rasen "är" egentligen. :)

Däremot tror jag att tex @Malibu_Stacy och @Jeps borde se ett ganska stort urval - å andra sidan i en något extrem situation, möjligen. Men det är väl bra att @Lavine får höra lite olika erfarenheter så får hon en större bild att ta ställning till i alla fall.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 129
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 696
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Ursäkta om det börjar bli tjatigt med såna här trådar. Har läst flera gamla men inget som stämmer in så bra på vad jag söker. Innan har...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
32 742
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 220
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024