Tibetansk spaniel

Lavine

Trådstartare
Vad vet ni om tibetansk spaniel? Jag läste för ett halvår sedan ungefär en mening som löd i stil med: har du lydnadsambitioner så bör du fundera på en annan ras. "Tibben" skulle vara väldigt omotiverad och träningsovillig. Jag hade för mig att det var på rasklubbens sida jag läste det, men hittar det inte nu, så jag fick nytt hopp. :)

Jag har visserligen inte lydnadsambitioner som i "tävling", men jag gillar att ha en uppmärksam hund som är lättränad i exempelvis tricks och sånt som rallylydnad och "skogsagility".

Det jag vill med nästa hund (som säkert blir en sheltie igen, men man kan ju ha mer än en hund :angel:) är att den är högst 40 cm hög, tål kyla, gillar långa promenader/vandringar/fjällvandringar, spår och går att träna (varför inte också tävla i nybörjarklass) i rallylydnad. Skulle en tibetansk spaniel tycka att nåt av det var kul?

Mitt stora intresse är drag, men det passar ju inte en sheltie till heller utan får utföras i den skala det passar, men jag nämner det ändå (det är så synd att jag inte vill ha stor hund).

Skulle en tibetansk spaniel tycka att nåt av det var kul?

Jag känner inte alls många, men dömt utifrån dem så nej. Väldigt reserverade, trivs inte med någon som helst uppmärksamhet från okända och en publik skulle nog vara rena mardrömmen.

Också väldigt självständiga, inte ett dugg intresserade av större samarbete än "gå åt samma håll".

Men förhoppningsvis har jag fel. :p

Jag känner inte alls många, men dömt utifrån dem så nej. Väldigt reserverade, trivs inte med någon som helst uppmärksamhet från okända och en publik skulle nog vara rena mardrömmen.

Aha, så pass! Bra att höra.

Det där med självständighet hade jag läst om förut också, och det är inte min grej riktigt. Synd, jag gillar att de är små och (verkar) stabila (fysiskt).

Också väldigt självständiga, inte ett dugg intresserade av större samarbete än "gå åt samma håll".

Men förhoppningsvis har jag fel. :p

Kan bara hålla med. Riktiga tanthundar som håller fick- och väsktjuvar på avstånd eftersom de inte är sena med att ge ett tjuvnyp tillabaka om någon närmar sig tantens famn/knä.

Vad vet ni om tibetansk spaniel? Jag läste för ett halvår sedan ungefär en mening som löd i stil med: har du lydnadsambitioner så bör du fundera på en annan ras. "Tibben" skulle vara väldigt omotiverad och träningsovillig. Jag hade för mig att det var på rasklubbens sida jag läste det, men hittar det inte nu, så jag fick nytt hopp. :)

Jag har visserligen inte lydnadsambitioner som i "tävling", men jag gillar att ha en uppmärksam hund som är lättränad i exempelvis tricks och sånt som rallylydnad och "skogsagility".

Det jag vill med nästa hund (som säkert blir en sheltie igen, men man kan ju ha mer än en hund :angel:) är att den är högst 40 cm hög, tål kyla, gillar långa promenader/vandringar/fjällvandringar, spår och går att träna (varför inte också tävla i nybörjarklass) i rallylydnad. Skulle en tibetansk spaniel tycka att nåt av det var kul?

Mitt stora intresse är drag, men det passar ju inte en sheltie till heller utan får utföras i den skala det passar, men jag nämner det ändå (det är så synd att jag inte vill ha stor hund).

Jag kommer på många små hundar som passar in på dina önskemål. Vad har du mer för tankar kring till exempel utseende och typiska egenskaper?

Kan bara hålla med. Riktiga tanthundar som håller fick- och väsktjuvar på avstånd eftersom de inte är sena med att ge ett tjuvnyp tillabaka om någon närmar sig tantens famn/knä.

Oj, nä det låter inte alls som nåt för mig. :) Även om tävling inte är nån prio, men kurs vill jag gå i alla fall.

Jag kommer på många små hundar som passar in på dina önskemål. Vad har du mer för tankar kring till exempel utseende och typiska egenskaper?

Gör du, vad spännande. :) Jag gillar söta hundar :o (jaja, allt är relativt :D) och är dålig på pälsvård som måste ske ofta (det får inte fastna tusen barr i pälsen som jag måste plocka bort för hand efter en skogspromenad, nu tänker jag nog indirekt på pudel som jag annars tror skulle passa mig). Uppmärksam och lättlärd/följsam gillar jag. Det är inte supernödvändigt med en hund som är enkel att ha lös.

Jag prioriterar långa skogspromenader framför mer "precis" träning, däremot får skogsvistelsen gärna innefatta spårande.

Hmm, det var vad jag kom på nu.

Låter mer som om du skulle ha en tibetansk terrier. Min hänger med på allt, vare sig det gäller en pubrunda i storstan, joggingrunda eller fjällvandring. Träna kan man göra för skojs skull så länge det är roligt och man får korv. Vi har provat på både vanlig lydnad, agility, rallylydnad med gott humör. I vår funderar jag på nosework.
Men någon lydnadschampion kan du inte räkna med att bli ;)
Vill dom göra som dom vill så gör dom det.och det gör dom...
Massvis med personlighet och knäppa idéer.

Jag klipper ned min några gånger om året så då är pälsen inget problem .

En bekant till mig är uppfödare av border terrier, och väntar valpar i vår och jag drömmer om att jag skulle passa med rasen (hon har även hintat om att hon söker fodervärd till tikvalp). Stark, liten robust hund som man kan göra lite av varje med. Men jag "räds" jaktbiten (har ingen erfarenhet och tycker det är skönt med en hund som inte är jaktintresserad) och även pälsvården (även om uppfödaren i det här fallet helt säkert skulle hjälpa till med det).

Tibetansk terrier är nog en ras jag aldrig någonsin funderat på, där fick jag nog nåt att läsa på. Hur sköter man pälsen? @escodobe
Pälsen klipper jag ned några gånger om året. De som överlever det första 1.5 året med päls verkar ofta påstå att det inte alls är jobbigt då länge pälsen är lång. Jag erkänner ar jag inte tror dom. Men jag orkar å andra sidan knappt borsta mitt egna hår.

De är ju perfekt i storlek, de tål att snubblas på ochtar sig fram överallt i berg och ris men man kan utan problem ta dom under armen om man ska korsa en fors eller in i en folkmassa på en cityfestival.

De är självständiga(Tänk mer katt än sheltie) och kan vara lite reserverade mot folk de inte känner. Men jag upplever dem långt ifrån "tantiga". Tibben är helt klart en av den mest intelligenta hund jag haft vad det gäller problemlösning sånt.
Enda nackdelen är att när han väl fått en idé om hur saker ska vara så är det lögn att försöka övertyga honom om att matte har en bättre idé.

En bekant till mig är uppfödare av border terrier, och väntar valpar i vår och jag drömmer om att jag skulle passa med rasen (hon har även hintat om att hon söker fodervärd till tikvalp). Stark, liten robust hund som man kan göra lite av varje med. Men jag "räds" jaktbiten (har ingen erfarenhet och tycker det är skönt med en hund som inte är jaktintresserad) och även pälsvården (även om uppfödaren i det här fallet helt säkert skulle hjälpa till med det).
Åh en sån skulle jag lätt kunna tänka mig!

Sån ska jag ha nån gång. Alltid gillat dem.

Jag håller med om beskrivningen, gammeltanten fick ett fult tjuvnyp helt oprovocerat av en dylik. Den brukar ligga i husses affär och morra i skyltfönstret.

Pälsen klipper jag ned några gånger om året. De som överlever det första 1.5 året med päls verkar ofta påstå att det inte alls är jobbigt då länge pälsen är lång. Jag erkänner ar jag inte tror dom. Men jag orkar å andra sidan knappt borsta mitt egna hår.

Brr, jag är som du! :p

Ska läsa på, alltid kul. :)

Gör du, vad spännande. :) Jag gillar söta hundar :o (jaja, allt är relativt :D) och är dålig på pälsvård som måste ske ofta (det får inte fastna tusen barr i pälsen som jag måste plocka bort för hand efter en skogspromenad, nu tänker jag nog indirekt på pudel som jag annars tror skulle passa mig). Uppmärksam och lättlärd/följsam gillar jag. Det är inte supernödvändigt med en hund som är enkel att ha lös.

Jag prioriterar långa skogspromenader framför mer "precis" träning, däremot får skogsvistelsen gärna innefatta spårande.

Hmm, det var vad jag kom på nu.

Norwich eller Norfolk Terrier tycker jag passar in. De behöver trimmas men går ju att lämna bort för det. Då får du en vattenavstötande och smutstålig päls.
Har sett flera ute på rallylydnadstävlingar även de högre klasserna. Riktigt käcka hundar som inte verkar vara riktigt lika tuffa/hårda som en del andra terriers kan vara.
Verkar inte ha jättemycket jakt heller.

Border borde ju passa bra också! Kanske finns olika linjer vad gäller jaktlust? Borde uppfödaren du känner ha koll på :)

Åh, jag älskar Tibbar. Okey, bara träffat två men de är väldigt trevliga. Den första är väldigt social med människor, den andra mer ointresserad men absolut inte otrevlig. Båda gillar andra hundar, helst tikar. Eftersom de inte är mina vet jag inte hur de är att träna gissar att de är något egensinniga. Tror ingen av dem är särskilt matglada heller vilket säkert försvårar.

Hmm ingen av våra tibbar (spaniels) har läst rasbeskrivningen gällande reservation och ingen av de jag brukar träffa heller vilket är en hel del då jag känner många uppfödare ^^ En av våra är svårflörtad men låter man det ske på hennes villkor så går det finemang och ingen av dom eller de övriga jag känner skulle ens drömma om att försöka bitas/nypas. Rasen ska inte vara sådan, avståndstagande mot främlingar ja (väldigt få som är det nu för tiden) men inte bitska. Dock finns det vissa linjer som jag skulle undvika för allt i världen där ett sådant beteende förekommer.

Däremot är de väldigt självständiga och envisa så det gäller att man har tålamod och är lika envis själv men nog går det att lära dom ett och annat bara man hittar rätt motivering (för våra duger det utmärkt med vanligt hundgodis), jag vet några som kör/har kört agility med sina tibbar och någon tränade lydnad med och om jag inte minns fel så är det en del som har fått upp ögonen för rallylydnad också på sista tiden så visst finns det aktiva tibbar med :) Någon stjärna i agility och/eller lydnad kanske de inte blir men är man bara ute efter att ha kul så duger de gott och väl!

Om du vill ha tips på kennlar så är det bara att slänga iväg ett PM.

fRaWyZY.jpg

Borderterrier, jackrussellterrier och dansksvensk gårdshund är raser jag kan tänka mig.

Fräsiga jyckar!

En massa roliga förslag här, tack alla! Flera raser jag inte övervägt förut. :) Jag har aldrig någonsin föreställt mig att jag skulle ha en terrier, förrän hon jag känner som nu också är uppfödare, skaffade border terrier (hon är dessutom gammal sheltieägare som jag). Så inom den kategorin har jag nåt att fundera på nu. En stötsten är att jag helst inte har trimras.

Jag skulle behöva träffa några tibetansk spaniel, de hör inte till Svenska Dvärghundsklubben eller? Jag ska kolla på en sån utställning i maj nämligen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 129
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 696
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Ursäkta om det börjar bli tjatigt med såna här trådar. Har läst flera gamla men inget som stämmer in så bra på vad jag söker. Innan har...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
32 742
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 220
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024