Thule eller Boj?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tallyhoo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 76
  • Visningar Visningar 28 383
Sv: Thule eller Boj?

Samma här, UME och BOJ är mina absoluta favoriter, definitivt bäst kvalitet och komfort.

Vad jag förstår så är det vissa årgångar som är "drabbade". Minns jag rätt var det typ efter 93 och framåt, kanske till 2003?! Orsaken var att deras leverantör sålt en förändrad produkt (vilket de själva inte var medvetna om?!).

Jag har inte upplevt annat än att de varit ytterst noga med att påtala problemet vid transportköp. Jag pratade med dem flera gånger före mitt nya transportköp.
De har ett reducerat pris så man har möjlighet att byta baklem om man är orolig och har en transport tillverkad inom den tidsramen.
Jag har dock ingen personlig erfarenhet över hur de som haft hästar som brakat igenom blivit kompenserade men i övriga frågor har jag upplevt dem som både seriösa och serviceminded (och nej, jag är inte återförsäljare och har aldrig köpt transport direkt från tillverkaren;)).

Jag hade ett kralligt halvblod på 1.67 som efter många års transportering plötsligt blev bredåkare och fick formligen panik i släpet och låg ner och sparkade. Det fanns inte en tendens till att släpet skulle gå sönder (hade då ett enaxlat Umesläp från 1993). Kör nu med en A60 från 2003 där jag bytt baklemmen i förebyggande syfte. Kunde inte vara mer nöjd! Stabil, ljus, välventilerad, ligger som en smäck efter bilen och hästarna trivs utmärkt.

Jag rekommenderar ett samtal till tillverkaren om man vill ta reda på mer fakta.

Hittar inget släp som heter så på Thules sida. Eller är det Premium Royal du menar? Men det är väl ingen ny modell?
Hur stod den sig prismässigt med Boj 220S. Jag frågar för att jag just beställt ett sådant Boj, och jag upplevde att Thules modell var närmare 10000kr dyrare (excellent).

Thule royal är en horseline fast med sadelkammare vad jag har förstått det som. Hittar inte heller den på hemsidan men tänk dig en horseline m sadelkammare, så ser den ut!

Ja den är så ny att den inte finns med på hemsidan ännu.
Mer lik den danska Brenderup Royal som säljs i Danmark med med ytterligare förbättringar bla säkerhetsbommar fram som kan utlösas utifrån och ventilation fram. Ett riktigt prisvärt släp och trots att Boj är ett riktigt, riktigt bra släp kändes inredningsmässigt detta mer uppdaterat och modernt såsom jag även tycker Umesläpet gör invändes.

Själv skulle jag aldrig köpa något annat än BOJ. Med den kvalitén och underbara väghållningen som deras släp har, finns inget annat släp som ligger så bra. Dessutom åker inte min häst som är 175 bra i något annat, man kan ju få deras släp extra höga och extra breda. Och så är Andreas på BOJ världens toppen kille;=) hjälper till med allt!

Har precis köpt min första transport. En begagnad boj 93:a. Är fruktansvärt nöjd. Så hög och bred! Fick med fronturlastning också. Nu ska jag fixa till den lite bara med färg och nya dekaler, gummimatta. Det är perfekt att man kan beställa hem reservdelar från deras hemsida. =)

Jag köpte också ett Thulesläp i Falsterbo :) De måste haft mycket att göra. Mitt val blev en Thule Premium. Bra mycket dyrare släp än jag tänkt mig - men det var överlägset bäst av alla jag tittade på. Leverans om 2,5 vecka :)

Intressant diskussion det förekommer i detta forum. Läste ett inlägg om att aluminiumgolv inte var bra för att det helt plötsligt skulle ramla i backen. Det skulle, enligt författaren av inlägget, vara mycket bättre med ett trägolv.

Jag har själv en BOJ helt i aluminium ÄVEN golvet. Har bara gott att säga om denna vagn. Det bästa med den är just att golv, väggar m.m. är i aluminium och det ser lika fint ut idag som när det var nytt..nästan med undantag för lite märken som hästarna har gjort på insidan. Det bör tilläggas att transporten är från 1976 och den används än idag, mest till att köra annat i. Men vi använde den till hästarna ända fram till 2005, då vi köpte Bojs Classic (även den helt i aluminium) efterföljaren till vår gamle..

Så kommentaren om att aluminiumgolv skulle bara ramla av är helt felaktig. Däremot har du rätt i att aluminium inte går ihop med andra metaller. Men det problemet löstes uppenbarligen redan på 70-talet. Så när vi köpte Boj Classic så fick vi 15 års garanti på golvet - kunde de knappast lämna om de inte visste att det skulle hålla...

Tack för ordet!

Mvh Ulf

Sadelkammaren är inbygd antar jag - inte en sådan som hänger på där framme? Skulle två westernsadlar få plats, eller är den mindre än Bojs? För där är det på håret.
Hade beg Star XL3000 påtänkt just pga stl på sadelkammaren. Men en ny premium blev för dyrt, och då vi kan dra momsen på en ny så blev det billigare än att köpa en beg där vi inte kunde lyfta momsen samt byta in den gamla.

Hur ser priset ut på Thule Royal vv Boj, någon som vet? Betalar 98papp + att vi får med utrustning för 8000.

Det blev ett nytt släp beställt i Falsterbo. Thules nya modell Thule Royal valde jag tillslut. Tyckte det släpet hade allt jag ville ha. Sadelkammare som inte tar på ytan som många av dom utländska och trots det inte lika långt som Bojsläpet. Det är som det danska Brenderup släpet som säljs i Danmark fast med ytterligare förbättringar bla även säkerhetsbommar fram. Det tillverkas i Bromölla. Bojsläpen är jättefina och golv i aluminium eller plyfa kan nog diskuteras i oändlighet.;) Men längd, pris och att jag tyckte mer om Thulesläpet invändigt gjorde att jag valde det. Tack för alla råd!

Inte för att vara nyfiken, utan för att jag inte kan få fram den info'n av thules hemsida, vad kostade det? :)

Går det att få i annan färg än den som ligger ute på bild på blocket?
(där är den mörkt grå, jag vill helst ha vitt eller ljust åtminstone)

Vet du -på ett ungefär- hur mycket höjdskillnad det är på BOJs ramp och Thules?

Det här är det enda släpet hittils i Thules sortiment som intresserat mig,
förhoppningsvis kan de kanske senare komma med ett liknande men med fronturlastning också.

Det känns som lite budget mot för ett sprillnytt Boj 216 S,
men å andra sidan är jag inte tävlingsryttare (än iaf) så det skulle kunna vara ett bra köp om det är prisvärt.

Sadelkammaren har plats för 2 sadlar men är nog mindre än Bojs modell.
Priset ligger på 74´(betalar jag iallafall) men det var listpriset.
Den finns även i vitt.
Tyckte själv den verkade vara genuint byggd och genomtänkt om man jämför med många utländska släp som har sadelkammare som tar mer av ytan inne i släpet. Där inte man kan stå på sidan mellan frambom och sadelkammareytan. Vissa har ju bara en ca 20 cm i mellanrum!!
Thule vet ju vad dom sysslar med, dom har ju inga dåliga släp då dom ändå har funnits så många år på marknaden med Tranesläpen och de andra märkena som slagits ihop till ett. Jag har bra bilder om någon är intresserad!:idea:

Så kommentaren om att aluminiumgolv skulle bara ramla av är helt felaktig. Däremot har du rätt i att aluminium inte går ihop med andra metaller. Men det problemet löstes uppenbarligen redan på 70-talet. Så när vi köpte Boj Classic så fick vi 15 års garanti på golvet - kunde de knappast lämna om de inte visste att det skulle hålla...

Tack för ordet!

Mvh Ulf

Vad många inte vet är att aluminium faktiskt till sist murknar. Det håller inte i tid och evighet som man skulle kunna tro.

Köper man en ny Boj med aluminum golv så håller det säkert länge, men sedan då. Hur dyrt blir det inte den dagen man ska byta golv???

När jag letade efter ett begangnad trailer för 3 år sedan så hade min make - SVETSAREN - 2 krav. Underredet skulle vara galvat och det fick INTE vara ett gammal aluminumgolv.

Fick tag på en trailer från -91 och visst vi fick byta golv direkt, men en skiva formplywood i rätt storlek kostade 1400 kr hos den lokala bygghandeln.

Förra veckan köpte jag ytterligare en skiva formplywood för att byta balklämmen, även denna gången fick jag betala 1400 kr för en skiva på 3 x 1,5 m - dock med rabatt den här gången ;-).

Hade jag råd så skulle jag inte tveka att köpa ett NYTT släp med aluminumgolv. Men aldrig ett begangnat!

/Lizzie

Boj har väl 15 års garanti på sina aluminiumgolv? Efter den tiden, så ska man kanske byta golvet..?

Boj har väl 15 års garanti på sina aluminiumgolv? Efter den tiden, så ska man kanske byta golvet..?

Jo visst, men att lägga in ett nytt aluminiumgolv kostar bra mycket mer än trägolv.

Dessutom är det mycket lättare att hålla koll på om en träskiva håller på att bli dålig än att kolla ett aluminiumgolv.

/Lizzie

Vi har köpt ett begagnat med alu-golv. Dock inte gammalt, bara använt innan oss.

Vi var väldigt skeptiska till alugolv och jag hade än idag inte satsat på något annat märke än Boj när det kommer till aluminium i golvet. Varför? Lång erfarenhet och gediget rykte.

Just detta att man inte själv - som med trägolv - kan kolla hur statusen är tycker jag är en stor del i beslutet vid val av golvmaterial.

Vi har också köpt ett lätt begagnat Boj med aluminiumgolv och känner ingen rädsla för att golvet skulle vara undermåligt på något sätt och vis.

Jag kollade en del på bl a Thules trailer i Falsterbo. Det såg ut att vara alldeles för besvärligt att byta deras golv själv. Jag tror förvisso inte att det är lättare att byta golv på vårat släp, men i och med att det på de flesta nya hästtransporter verkar vara stora krav på hur golvet läggs, så blir det nog så att man i vilket fall som helst lämnar in det för att få det bytt, den dagen som det är dags. Har men ett plyfagolv belagt med gummimassa, eller svetsad gummimatta, så vill det till att det görs ordentligt, för att inte fukt inifrån hästtransporten ska leta sig ner till golvet.

Vårt begagnade Trane som vi sålde i våras, hade nytt golv sedan ett par år sedan. Dock var det ett evigt jobb att hålla det helt torrt. Förvisso hade det bara en lös gummimatta, men det är ju ett problem ifall urin letar sig ner till golvet. Golvet måste vara absolut torrt för att det inte ska bli dåligt. :(

Jag har för mig att jag frågade på Boj-fabriken vad för slags aluminium det var i deras golv. Minns jag fel att de svarade att de har syrafast (eller liknande) golv? Någon som kan upplysa mig?

Det man vill veta och som man inte får veta är vilken klassning golvet har. Den mesta aluminiumen och även det rostfria har en klassning ( en sifferkod) som talar om dess hållfasthet/hållbarhet och egenskaper.

Men som sagt alla tycker olika, men jag ser samma sak att för den som inte kan eller vet hur man kollar ett alugolv om det börjar bli dåligt kan vara en stor osäkerhet.

Plyfa golv med limmad matta och där det är helt tätt håller väldigt länge det med, titta på hur många Böckmann från senare delen av 80-talet och början på 90- talet som fortfarande rullar med samma plyfagolv som den dagen då de lämnade fabriken. De hade hellimmad tjockare matta.

Det finns för och nackdelar med allt, är skeptisk till aluminium då jag jobbat mycket med aluminium när jag jobbade som svetsare.

Föredrar men alugolv tycker jag det är viktigt att man för den skull lämnar släpet på service hos en verkstad som har kunskapen om hur man kollar ett alugolv när det börjar bli några år, i och med att det är så svårt att se om golvet är dåligt.

Frågan är också hur skickliga bilprovningen är att se på ett alugolv om det behöver bytas eller ej.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något... 2
Svar
24
· Visningar
2 013
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har idag ett Thule horseliner släp. Måste köpa nytt inom en två års period iaf och läser allt jag kan men hittar inget jag vill... 2
Svar
24
· Visningar
2 843
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 273
Senast: _Taggis_
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar