ThermoBar.

J

jennyida

Hästen jag planerar att köpa har svårt att dricka väldigt kallt vatten och får därför ofta kolik om vintern. Ägaren har köpt en ThermoBar som enl. henne fungerar utmärkt och har rekommenderat mig att köpa en sådan. Undrar nu vad ni har för erfarenhet samt hur mycket energi de drar? Jag oroar mig lite för att energikostnaderna skjuter iväg. Andra förslag om hur man håller vattnet tempurerat vintertid välkomnas givetvis också!

Sv: ThermoBar.

Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor, men undrar om det inte i längden är effektivare att satsa på en uppvärmd el-vatten kopp i stället ?

Jag har kollat elförbrukningen och kommit fram till följande: En ThermoBar på 44 liter drar i elkostnad ca 29 kr i drift per månad, en på 80 liter kostar ca 38 kr per månad.

Visst , det är elförbrukningen det. Men de är ju ganska dyra i inköp också. Visserligen är det väll två års ? garanti på dom. Men en elvattenkopp kan jag tänka mig är mycket mer hållbar i längden.

Vi har vattenkoppar eluppvärmda vattenkoppar i hagen, jag kan tänka mig att de kostade en hel del att installera men är ovärdeliga när de väl finns :bow: Står du inackorderad kanske dock en thermobar är bättre, man vill inte lägga pengar på något som sedan inte går att ta med sig om man flyttar.

Ullis

Jag köpte två ThermoBar i höstas, båda är 80-liters. De har fungerat kanon, lätta att rengöra och flytta.

Har ett sto som ofta slarvar med att dricka på vintern med kolik som följd och det här är första vintern som hon inte haft någon kolikkänning överhuvudtaget.

De kostar ungefär 1 kr/dygn och kar i el.

Hästen jag planerar att köpa har svårt att dricka väldigt kallt vatten och får därför ofta kolik om vintern. Ägaren har köpt en ThermoBar som enl. henne fungerar utmärkt och har rekommenderat mig att köpa en sådan. Undrar nu vad ni har för erfarenhet samt hur mycket energi de drar? Jag oroar mig lite för att energikostnaderna skjuter iväg. Andra förslag om hur man håller vattnet tempurerat vintertid välkomnas givetvis också!

Tycker Thermobaren är oslagbart bra. Vattnet blir inte varmt,så det blir bakterier i det, men inte heller särskilt kallt. Och man kan vara säker på att hästarna dricker tillräckligt, eftersom de inte behöver rätta sig efter trycket i en vattenkopp. För min del var den värd varenda krona.

Om man inte har hästarna ute dygnet runt kan man lägga på ett lock på natten så minskar man elförbrukningen, enligt uppgift.

Vet inte hur jag klarade mig utan min Thermobar,innan jag hade den.Nu har jag koll på att hästarna dricker,och vet att även om det fryser på ordentligt,så har de tempererat vatten.Lätt att rengöra är ett stort plus.Värt varenda krona!:banana:

Finns en billigare variant från Bole. Jag har den och den har funkat utmärkt i vinter, det har blivit en tunn isskorpa först vid -30 annars helt isfritt.

Åh, en sådan borde vi skaffa till nästa vinter. Finns det fler företag som göra sånna än Thermobar och Bole?

en 44 liter kostar nu ca 2340 kr med allt (frakt mm)
Det som är bra med tb är att den har en inbyggd termostat som känner när vattnet är 15 grader, då slår värmningen av. De klarar av ca -40 grader.

Är man händig kan man göra en själv. vår gick nog på 1000-1500 ungefär. Har funkat jättebra hittills. Rymmer 90 liter.

Vet inte hur jag klarade mig utan min Thermobar,innan jag hade den.Nu har jag koll på att hästarna dricker,och vet att även om det fryser på ordentligt,så har de tempererat vatten.Lätt att rengöra är ett stort plus.Värt varenda krona!:banana:

Kan inte annat än hålla med!! :)

Jag tänker skaffa en thermobar. Jag har två halvblodshästar en två- och en femåring. Klarar man sig med den lilla 44 liters varianten? Det blir ju en avsevärd priskíllnad upp till nästa nivå! Mina hästar släpps ut kl 05.30 med hö, fodras mitt på dagen och kommer in vi d 17.30 tiden. Vad har ni för storlekar och erfarenheter av thermobar?

Vi har tre hästar men valde trots det 130l.-baljan.
Dels för att slippa fylla på varje dag, men framför allt för att den har en bottenventil så att det blir enklare att rengöra den. Det saknas tyvärr på dom mindre modellerna.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 221
Senast: Efwa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 966
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama