the till frukost

noble art

Trådstartare
är det skadligt att ge en 9-åring te på morgonen varje dag? har 3 mini socker (mocka) bitar i, blir ca 1 1/2 vanlig snabbsocker

Sv: the till frukost

är det skadligt att ge en 9-åring te på morgonen varje dag? har 3 mini socker (mocka) bitar i, blir ca 1 1/2 vanlig snabbsocker

Min sambo är från England och där föds man i princip i en the-kopp, så det tror jag inte du ska oroa dig över. (Beror såklart på vad omgivningen tycker om engelskmän i allmänhet ;):D ) Det skulle vara sockret isåfall?

tja jag har drukigt te till kvällsmat så länge jag kan minnas och inte har det skadat mig på någevis:D Vil man kan man ju bjussa på grönt te så för det med sig en massa nyttigheter med (även om jag bara tycke det smakar hö)

tja jag har drukigt te till kvällsmat så länge jag kan minnas och inte har det skadat mig på någevis:D Vil man kan man ju bjussa på grönt te så för det med sig en massa nyttigheter med (även om jag bara tycke det smakar hö)

ja, det smakar verkligen apa, men han gillade det då vi testade ihop m sushin.
Har inte tänkt på Engelsmännen, kan de så kan vi ju!!

Tror det är mer farligt att äta godis och skräpmat varje dag.
Och det är nog mer vanligt också.
Låt sonen få fortsätta med sitt thé om han tycker om det;)

godis blir en gång i veckan, men tyvärr skräpmat för ofta, försöker verkligen skärpa mig där

Så mycket socker gömmer sig i olika drycker:

En mellanstor milkshake = 19 sockerbitar
Coca-cola, 33 cl = 6 sockerbitar
Nyponsoppa, 20 cl = 8 sockerbitar
Juice, 25 cl = 8 sockerbitar
Red Bull = 8 sockerbitar
O´Boy, 20 cl = 6 sockerbitar
Mellanmjölk, 20 cl = 3 sockerbitar
Starköl, 50 cl = 4,5 sockerbitar
I glas vitt vit = 2,5 sockerbitar
I glas rödvin = 1 sockerbit
Vatten = Inget socker!

1 liter tomatketchup = 77 sockerbitar
1 liter fruktyoghurt = 20 sockerbitar

http://www.tandvard.praktikertjanst.se/
Så sockerhalten är ju inte mycket att oroa sig för i relation till andra saker man häller i ungarna...
Sen kan man ju kanske ha åsikter om kaffininnehållet.

Jag tror jag började dricka te vid sjuårs åldern eller så...

Har inte tänkt på Engelsmännen, kan de så kan vi ju!!

Fast de har å andra sidan Europas mest överviktiga befolkning. :grin: Men det beror nog snarare på väldigt dåliga lunchvanor (en påse chips eller en stor macka vid skrivbordet som man inte alltid lämnar) eller all friterad mat än på att de har lite socker i sitt te. Dock vet jag knappt någon annan än min svägerska som faktiskt har socker i sitt te - de flesta verkar dricka med bara mjölk om något.

Visst, kan han dricka utan socker så är det såklart nyttigare men "skadligt"? Nä. Då hade jag varit helskadad som växte upp med sockrat te till frukost dagligen som barn. Förvisso kunde mina tänder kanske se bättre ut utan sockret redan då det är väl det enda men det beror ju också på hur starka tänder man har.

Men jag tror att Grekland hade mest övervikt, iaf bland kvinnor. Lite otippat.
Om TS vill få bort sockret rekommenderar jag honung, trodde "alla" hade det i te. :laugh:

Ett glas oboy är väl inte ovanligt att barn i den åldern serveras? Borde väl inte skilja så mycket i sockermängd där?

Men det kanske inte var sockret du tänkte på iof...

Men jag tror att Grekland hade mest övervikt, iaf bland kvinnor. Lite otippat.
Om TS vill få bort sockret rekommenderar jag honung, trodde "alla" hade det i te. :laugh:

Fast honung är ju också socker, om än en annan variant. Snäppet bättre kanske men hur mycket?

Det är väl skitbra att du får i ungen frukost varje dag? Tycker du skall se det på det sättet istället.

Ett glas oboy är väl inte ovanligt att barn i den åldern serveras? Borde väl inte skilja så mycket i sockermängd där?

Men det kanske inte var sockret du tänkte på iof...

Jo, det var nog främst sockret jag tänkte på. Ger O`boy endast lördagar o helst inte varje lördag...

Syntetiskt socker som gör att sötsuget ökar ännu mer samt att det inte bryts ner varken i kroppen eller i reningsverken.
Resultat, vet ingen än ...

Jag tror att man ska försöka äta föda som är så naturlig som möjlig både för sin egen skull och för naturens skull.

Så har jag ju inte tänkt, det var bra med en annan vinkling. Har liksom inte haft de problemen, han älskar frukost!!

Jag är en vuxen som har de problemen... :grin: Nämen ärligt talat, äter han hyfsat käk i övrigt så behöver du inte bry dig om ett par sockerbitar.

Man dör ju inte av socker, om man inte äter alldeles för mycket socker :grin:

Jo, precis min tanke...

Här får ungarna "riktig" oboj, men bara på lördagar. Aldrig lightprodukter! Däremot får de äkta smör, riktig sylt mm men i begränsade mängder. Tror på naturlighet så långt det går!

jag har en sambo med diabetes så det mesta vi har hemma är sockerfritt. Är själv uppvuxen med att Inte äta lightprodukter och dyl... Men här har jag inget val, för hans skull.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 538
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 396
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 899
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Senast: G-uldlock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka