Text i annonsen när man säljer häst.

kopparberg

Trådstartare
Ämnet har varit uppe förut, men jag känner att jag har mer funderingar på hur säljaren tänker när den skriver som den gör! Jag vill alltså om jag ska leta häst på annons igen veta vad säljaren menar då jag tycker texten i annonserna ibland inte alls går ihop på olika sätt!

Nu senast har jag i en annons läst en häst som säljs som dressyrämne. Hästen har placering tom LB dressyr enligt annonsen. På bilen är en häst som rids helt ur form! Letar jag dressyrhäst och bilden är på en häst som rids, då vill jag se den på tygeln! Visst, man kan rida hur man vill om man inte tävlar, men säljs en häst som dressyrhäst med potential, då måste ju hästen ridas som reglerna säger på en dressyrtävling, annars ingen placering. Eller? Samma häst skulle också komma till en ryttare som kunde styra den med säte och röst. Ok, hur styr/rider man en häst med rösten när man tävlar dressyr?

I samma tidning finns en annan annons där en häst enligt säljaren har enorm kapacitet. Den var sex eller sju år och har gått flera 1,05 klasser felfritt. Hur vet man då att hästen har enorm kapacitet?

Vad har jag missat när jag inte får ihop de annonserna? :confused:

Sv: Text i annonsen när man säljer häst.

Det handlar kanske om olika uppfattningar ganska ofta. Sen kan det ju vara så att hästen som är tävlad 1.05 kanske gått på löshoppningskurs och där fått mycket gott omdöme? Det vet man ju inte. Det kan ju också vara så att ryttaren har höjdskräck och inte vågar hoppa högre.

Sen bilden på dressyrhästen är ju en ögonblicksbild och hon har kanske tvingat sin stackars ointresserade pappa att ta några kort och de blev kanske inte så bra helt enkelt. (been there done that) :p

Som svar på frågan om häst nr 2.

Jag har själv annonserat ut en häst (då 11 år gammal) med "enorm kapacitet", som trots detta endast hade startat (och plockat flertalet segrar i) 110-hoppning. Hästen tränades på 140-banor och hade utan problem kunnat hoppa betydligt större banor. En av anledningarna till att jag inte hade startat honom högre var att han blev för stark för mig på tävling, en annan var att jag pga en ridolycka hade blivit lite för försiktig på hinder, oc vid minsta tvekan från ryttaren så stannade denna häst. Trots att jag hade filmer på honom hoppandes dessa 140-banor, och skrev i annonsen att han var startklar msv, kapacitet för mer, så var det noll intresse (just för att han de facto bara hade resultat upp till 110.) Det slutade med att jag lämnade iväg hästen till en då lovande junior (som nu ridit i landslaget vid ett flertal tillfällen) för tävling och försäljning. Jag lämnade hästen en onsdag, och lördagen samma vecka startade hästen 120 och 125 med placeringar, ett par veckor senare gick han nationella medelsvåra klasser. Även ryttaren som då hade honom ansåg hästen ha kapacitet för de allra största klasserna, men att han blev lite för svårkontrollerad på tävling.

hur det slutade? Hästen såldes som dressyrhäst och placerade sig i LA-dressyr bara någon månad efter försäljningen)

Jag håller med dig i mycket av det du skriver, men just när det gäller hoppningen håller jag med tidigare talare om att det mycket väl kan handla om ryttaren (som ett exempel) om hästen beskrivs som någon med "enorm kapacitet", men bara gått relativt små klasser. Min häst till exempel är placerad i 110, har kapacitet för att kunna utvecklas och gå 120-klasser i alla fall (maxad D-ponny, som kommer tävla mot de stora eftersom jag fyllt 18), men hästens kapacitet spelar ju egentligen ingen roll om ryttaren är harig och kanske inte vågar hoppa högre än en meter. Detta kan vara en anledning till att hästen säljs? Att hästen har mer kapacitet än vad den ryttaren kan ta hand om? Då kan jag visserligen tycka att man kan skriva det i annonsen, men det är inte alla som tänker på det när de skriver annons.

Så kan det ju vara! Alltså att man har en inte fullt så bra fotgraf alltså! :D

I och för sig kan ju hästen i fråga när det gäller hoppning vara en kanon, men det känns som om hästen är så begåvad, varför går den fortfarande bara 1,05 som sex- eller sjuåring?

Smart drag att lämna bort hästen tycker jag! :) Det skulle jag också gjort, gissar att det kom fler intresserade spekulanter när hästen startat i de högre klasserna?

Just att man klämmer med "inte startat högre pga ryttaren" eller liknande tycker jag gör hela skillnaden när jag läser en annons där en häst anses ha hög kapacitet!

Visst kom det fler spekulanter. :) Men, tyvärr ansåg alla spekulanter att hästen var för svårriden på hinder (väldigt stark både före och efter hindren), så efter 3 månader plockade jag hem honom därifrån igen.

Visst är annonstexterna stereotypa och ologiska.
Bland mina personliga "favoriter" finns de där som skriver om att hästen är helt underbar och en ögonsten och säljs pga bristande intresse. Ögonsten?? som man inte är intresserad av?

Och de allra flesta hästar är i annonstexten helt fantastiska.

Ptja, det är ju en "produkt" som man vill sälja, så annonsen ska ju vara lite 'lockande' för att visa dem goda egenskaper som hästen besitter men det finstilta måste alltid finnas med också anser jag;)

Fick mig ett gott skratt när jag tänkte på hur jag skulle beskriva min pålle i en annons:D

Fick mig ett gott skratt när jag tänkte på hur jag skulle beskriva min pålle i en annons:D

Det har jag också gjort. Jag tycker det är en superbra övning, för då blir man tvungen att tänka efter, vad som är bra med ens häst. Oj vad jag kom på en massa positiva saker med min häst som jag inte ens hade medvetet tänkt på!

Men jag upphör aldrig att förvånas över vad folk skriver i annonser. Vissa verkar inte alls ha tänkt ut hur hästen är, eller vad det är för sorts ryttare som krävs. Man skriver kortfattat och schablonmässigt och utan att tänka på att ord kan betyda olika saker för olika människor.

Jag vet t ex en häst som är ute på annons just nu som "okomplicerad att rida" och det är en häst som jag vet är superstissig o svår när man rider ut med andra, och som har gått omkull med sin ryttare efter en stegring på dressyrbanan. Han är möjligen okomplicerad för rätt ryttare som är van att klara av en sån häst, men inte för vem som helst, och då tycker jag inte att man ska använda ordet "okomplicerad".

Hoppas det redde upp sig för dig med hästen allafall! Att du fick honom såld eller själv fick det att fungera när du red! :laugh:

Det är en halv vetenskap att sälja häst! :crazy:

Man försöker väl få fram det positiva som hästen har gissar jag! Jobbigt bara om hästen i fråga inte har så mycket positivt utan man bara vill bli av med eländet! :p
Jag har sålt en häst som jag tyckte var ett enda stort elände, men som tur var så var han ett begåvat elände, så en duktig ryttare sålde honom till mig. Själv hade jag visat honom skitdåligt, bättre en duktigare ryttare fick plocka fram det bra hästen hade.

Men det där med hur fantastisk hästen är förundrar mig också ibland! Om hästen har så fantastiskt stor kapacitet, och det är ju många som enligt säljarna har det, varför har inte eliten lättare att hitta hästar? :angel:

Just det där med att ta med det "finstilta" är skillnaden mellan en seriös och en oseriös säljare anser jag!

Dessutom är det ju så att om man beskriver sin häst så fel i en annons, då kommer ju ändå de spekulanter som kommer och provrider att ha åkt i onödan. I fallet du nämnde kommer ju de som vill ha en okomplicerad häst att åka och kolla, och de kommer ju märka att hästen inte är okomplicerad när de provrider!

Well. Jag kollade igenom lite annonser idag och såg en "jättefin dressyrhäst" som tydligt markerade i ena varvet. :grin:

Tycker det där med annonser är lite tråkigt. Folk är ganska dåliga på att vara ärliga och verkar inte ha någon som helst kunskap om sina egna hästar. I mina ögon är det ju lite som att dumförklara sig själv och framstå som tämligen inkompetent om man skriver att hästen har superbra steg och sen springer med raka framben. :angel:
Eller att hästen har bra hoppteknik och hoppar som man inte vill att hästen ska hoppa.

Jag ser liksom inget fel i att en häst är begränsad och att man är ärlig med det. Alla ryttare vill ju faktiskt inte ha GP hästar.

Visst är annonstexterna stereotypa och ologiska.
Bland mina personliga "favoriter" finns de där som skriver om att hästen är helt underbar och en ögonsten och säljs pga bristande intresse. Ögonsten?? som man inte är intresserad av?

Och de allra flesta hästar är i annonstexten helt fantastiska.

Såg en annons där en islandshäst beskrevs som "perfekt". Det var en byteannons :p
Mkt roligt :D

Tror det är lite tidens tecken också, det är svårare att sälja hästar just nu och då får man ta i med superlativen för att få några svar över huvud taget. Sen det där man att ta en bra bild är ju en hel vetenskap, särskilt om fotografen inte har någon känsla för hästar. Försöker lära min man att ta kort när hästen "ler", han tycker jag jag är knäpp...

Jag gillar att sitta och småläsa många hästannonser och ibland blir man helt tagen av hur dåliga vissa annonser är! Något jag stör mig på är när det står massa om varför säljaren ska sälja sin lilla snutt men inte ett knyst om ifall det är en valack/sto/hingst eller hur hög den är.
Eller de fantastiska hästarna för 100 - 200 000 kr där det inte står nåt om hästen alls. Orkar man inte ens lägga upp lite kort info eller räknar man kallt med att folk är intresserade ändå bara de ser priset?

Jag tycker det är lite kul att folk vill ha 50-60 000 för en häst och det enda vettiga som står i annonsen (ofta skriven på fjortisspråk och med en dålig mobilbild) är att "ja vill juh inte sälja men ja måste juh".
Och sen undrar man varför ingen är intresserad.

Språket, och bilden, är extremt viktigt!

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 924
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 056
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 952
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare...
2
Svar
31
· Visningar
3 395
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka