text-align: center?

S

Spider84

Fungerar fin fint när man har p runt, men när jag har det som länkar fungerar det inte alls. Det är en meny jag vill centrera, eller rättare sagt länkarna i den, men vare sig align: center eller text-align: center fungerar. Testar jag att sätta p runt och har en vanlig olänkad text fungerar det dock hur bra som helst.
Men jag vill inte sätta p runt länkarna eftersom validatorn inte tycker om det.

Tips?

Sv: text-align: center?

Länkar är Inline-element och tar bara upp så mkt plats i sidled som behövs. Du kan ändra dem till Block-level-element med:
Kod:
display:block;
Då kommer de placeras som en <p>(fast utan paragrafens marginaler, då) :)

Ah det var det som saknades. Tack!

Ytterliggare en fråga. Andra menyn har jag liggandes och har mellan 2 och 4 länkar på dom beroende på vilken sida man är inne på.
Finns det något sätt att koda så de alltid hamnar med snyggt avstånd från varandra? Alltså säga till dom att ha samma avstånd från varandra som till början/slutet av menyn?

Det med display block fungerade bra, men nu lägger den istället in ett "enter" mellan länkarna så det blir lite för mycket plats mellan dom. Kan jag minska den platsen på något sätt?

Blev det för mycket utrymme ovan och under länkarna? Du kan testa att mixtra lite med:
Kod:
margin:0 10px;
Första siffran står för margin-top och margin-bottom(nollor behöver inte anges med "px"). Den sista siffran står för -left och -right.

Hm, måste nog få be att se en skiss på två- respektive fyra-länkars-menyn :)

Margin har jag koll på och testade med det, men även om jag ger top och bottom 0 i margin så kommer jag väl inte under den ytan som block ges automatiskt?

Jag är alldeles för dålig på att rita. Gjorde så här istället:
meny.jpg

Sen kan jag istället ha 2 eller 3 länkar där som också ska ligga snyggt utspritt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 640
Senast: Blyger
·
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 746
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 686
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 816
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10