Testiklar.

Fibusen

Trådstartare
Våran 3 månaders valp har vi bara sett en kula på,är det för tidigt att kunna se två kulor,eller bör dom finnas bägge två?

Vi tänkte först kastrera han,men har på slutet varit lite nyfikta att ställa ut han,och i fall han får fina lovord kanske låta han ta en kull eller två.

Nu är vi så klart lite nervösa iom att bara en kula syns. I fall han bara får en kula så är det ju inget avelsämne,och då vill vi kastrera,men hur funkar det om det ena kulan inte trillat ner,blir det som på hästar,att det blir en större operation,eller brukar man inte kastrera hunden då? Vad kan det kosta att kastrera en hund,med ena kulan kvar uppe?

Sv: Testiklar.

Han är bara 3 månader så den andra kan mycket väl komma ner. De kan åka lite upp och ner när de är små och man brukar iaf ge dom en chans tills de är åtminstone 6 månader. Jag har dock hört talas om en hund som var över 1 år innan den andra trillade ner helt plötsligt en dag så visst kan mirakel ske men om jag var i er sits så skulle jag avvakta några månader till.

Försök massera honom några gånger per dygn och se om den andra också kommer ner då. Man kan få hålla på med det ett tag = tills testikeln blir såpass stor att den inte kan åka tillbaks upp igen. Det är inte bra att den ena ligger kvar uppe. Det kan bli en större operation om man vill kastrera.

Vad säger förresten valpbesiktningsintyget? För han blev väl besiktigad före leverans?

Grejen är den att "alla" skriker kastrera åt oss när vi nämner att vi har en till hane hemma (kastrerad,7 år),och när vi nämner vilka raser det är,vilket är jättetrist,för verkligen INGEN vi pratat med tror att det kommer att funka.
Så,pga det har vi varit helt inställda på att kastrera,men sen fick valpen så mycket beröm av bla uppfödaren,och hon ville själv behålla han först och använda han till avel,men då dom redan hade 2 hanar,så valde dom att behålla hans syster i stället. Nu är han visserligen bara valp,men alla säger att han är såååå fin,så en liten tanke har ju finns där...

Vi vet att det krävs mycket mer än bara utsendet,men den vägen är/var vi beredda att gå. Då jag bara haft omplaceringar tidigare av alla dess raser,så har jag aldrig haft möjligheten att kunna ställa ut,m.m. Så det skulle så klart kännas jättekul att verkligen kunna satsa fullt ut. Och som sagt,om han får fina lovord,kanske ta en eller två kullar.

Om ena kulan inte trillar ner,så vill vi ju gärna kastera,mycket pga att alla säger att det inte funkar,den tanken ligger kvar i skallen. Gammlingen är sååå snäll mot valpen,han går med på ALLT,han har alltid varit megasnäll mot alla hundar han träffar,att han ska få ett raseriutbrott kan jag bara inte tänka mig! Han har levt ihop med andra hundar av andra raser,aldrig några problem,men helt plötsligt när han ska bo med en liknande ras,då tror alla att han ska bli galen. Och när valpen växer upp kommer han också att bli "galen",och vi kommer aldrig kunna ha dom i samma rum..

Om det skulle visa sig att dom börjar bråka och tjaffsa för minsta lilla så vill vi ju som sagt kunna ha möjlighet till att kastrera,men till vilket pris? Vill inte direkt utsätta hunden för onödigt lidande...

Hur ska man massera då? Bara på området,eller ska man försöka masera från ljumskarna mot pungen? Mammas förra hund hade ena kulan i ljumsken,man kände den klart och tydligt,men vi känner inget alls på den lille.

vi har en 12-veckors här hemma varav ena kulan inte har trillat ner. fick rådet av uppfödarna att massera, dessutom blev han ganska mycket billigare. kan ni känna kulan? isf så massera "ovanför" den så den flyttar sig mot pungen. hos vår valpis flyttar den runt hej vilt. :p vi hade inte tänkt kastrera i vilket fall men jag gissar att det blir ett större ingrepp precis som på hästar.
som någon annan sa så kring 6 månader räknar man med att den bör ha trillat ner. får se hur det går härhemma.

edit: såg att ni inte kunde känna den. isf hade jag nog masserat som du säger, ljumskarna ner mot pungen!

kl och lite trådkap

med klapphingstar sägs det ju att de kan producera mer testosteron när kulan ligger i buken istället för i "påsen". är det samma för hundar? eller är det bara en skröna bland hästar?

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
989
Senast: igbest
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 892
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 912
Senast: geting
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 623
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka