testiklar på unghingst

ameo

Trådstartare
Moderator
Min tvååring är sen med sin testikelutveckling. I somras kunde jag knappt hitta dem, men de fanns där om jag klämde ordentligt. Nu är den ena ganska väl utvecklad, medan den andra fortfarande behöver växa till sig.

Någon som har mer erfarenhet av kulor än jag har? KAN den mindre utvecklade testikeln växa ikapp den andra, eller är det helt osannolikt att så sker?

Sv: testiklar på unghingst

Det kan den. Ras??? Var det inte hbl hingsten BONAPARTE som inte blev godkänd förränn typ 6-8 års ålder då båda hans kulor äntligen vuxit färdigt och låg nere i pungen?

Jag hade en hingst som kulorna åkte upp o ner på! Han var senare än de andra hingstarna, deras åkte ner vid ettårs ålder. Blev han upphetsad/stressad försvann alltid den ena kulan.

Jag lät han gå som hingst tills han blev tre år. Då hade han växt till sig. Jag var inte intresserad av någon operation. O jag hade möjlighet att låta han gå tills de ramlade ner ordentligt.

Det är ett halvblod. Och det är inga konstigheter med läget på testiklarna, bara att de länge varit väldigt små.
Grejen är att han rekommenderades att sparas på rådgivande bedömning, men om testiklarna inte är någorlunda lika i storlek och konsistens så faller han ju redan på det stadiet. SÅ vad jag fiskar efter egentligen är ifall det alls är lönt att behålla honom som hingst eller om det är kört redan nu...

(att jag sen själv är tveksam till om han egentligen ÄR något hingstämne är en helt annan fråga, men hoppar han tillräckligt bra så har han nog chansen...)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 122
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 577
Senast: Queen
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 062
Senast: Ceta
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 558
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka