Testikelproblem welsh

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare saila
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 735

saila

Trådstartare
Om man läser resultatlistan från hingsvisningen på welsh i går, blir man lite undrande om hur många hingstar som har roterad eller roterade testiklar. En var t o m kryptochid. Varför är det så vanligt?
Det verkar som welsharna är mer drabbade än andra raser?:confused:

Sv: Testikelproblem welsh

Kryptochid är när ingen av testiklarna har "ramlat" ned i pungen, utan ligger kvar inne i hästens buk, dvs en sk klapphingst.

Okej. Tack. Hade inte tid att leta innan. Och lika bra att utnyttja kunskapen som finns här på buke. :bump:

Om man läser resultatlistan från hingsvisningen på welsh i går, blir man lite undrande om hur många hingstar som har roterad eller roterade testiklar. En var t o m kryptochid. Varför är det så vanligt? Det verkar som welsharna är mer drabbade än andra raser?:confused:

Ifall att nån googlar på kryptochid kan det vara bra att veta att där ska vara ett R i "-orchid".:idea:

Håller med om att det var betänkligt hög frekvens testikel-avvikelser; något för SWF att fundera på inför framtiden. SWF har ju sedan ca 20 år tillbaka haft friare regler än många andra (ponny)raser vad gäller t ex roterad testikel: welshhingstar med en roterad testikel, vilket i andra raser betyder kassation, har godkänts. Samtidigt säger genetikerna att "allt" som har med könet att göra är det hög arvbarhet på...

Det kan ju verka lite konstigt att dom åker på premiering med en hingst som inte har testiklarna på plats? Det måste ha kännts mer än förargligt att få reda på det där av alla ställen.

MMm, Men en av sveriges mest använda utställningsdomare,samt mkt stor inom ponnyaveln kom för några år sedan med en hingst som bara hade en testikel nere...så även "den bästa" kan göra blunders:angel:

Han påståd vidare att den varit nere innan, men kompisen som köptehingsten senare, och fick kastrera den i helsingborg frågade opererande veterinären om det kunde varit så...han bara skrattade och sa"no way"- kulan hade legat kvar djupt i bukhålan....

Vad det gäller antalet hingstar med anmärkning på sina testiklar...
det var lite allmänt "skämtande" på läktarna om det kanske var så att det var veterinären själv som hade problem någonstans:devil: :angel:
Skämt å sido- det är verkligen något att begrunda!

Om man läser resultatlistan från hingsvisningen på welsh i går, blir man lite undrande om hur många hingstar som har roterad eller roterade testiklar. En var t o m kryptochid. Varför är det så vanligt?

En välkänd, numera pensionerad premieringsförättare sa en gång mellan skål och vägg: är det nån hingst som man inte vill ha in i aveln kan man alltid säga att den har roterande testiklar!
Hur är det i andra länder? Är det en kassationsorsak?:banana: :banana: :banana:

En välkänd, numera pensionerad premieringsförättare sa en gång mellan skål och vägg: är det nån hingst som man inte vill ha in i aveln kan man alltid säga att den har roterande testiklar!
Hur är det i andra länder? Är det en kassationsorsak?:banana: :banana: :banana:

Fast jag har svårt att se att man skulle kunna påstå det, om det inte vore sant. Det är ju inte precis svårt att känna.

När man läser travarnas hingstkatalog (varmblodiga), så är det också anmärkningsvärt många som har en, mjuka, roterade, olika storlek osv. på sina testiklar. Uppenbarligen inte en kassationsorsak i travaveln heller.

Är det även frekvent med avvikelser i testikelstorlek och -konstistens hos unga travhingstar, månntro? Det är rätt vanligt med förändringar i testikelstatus hos medelålders eller äldre (avels)hingstar. Somliga anser att en krävande tävlingskarriär (i synnerhet om hästen tränats & medicinerats i Amerika, kanske...?) påverkar hingstens testikelstatus.

De flesta welshhingstarna som fick anmärkningar i lördags var ju unga gossar, vilket iaf gör mig mer benägen att skylla på arv (än miljö). Finns det blodslinjer som har mer problem med fortplantningen än andra, fler hingstar med avvikande testikelstatus, svag fertilitet, etc?

Det största testikelproblemet för en del av de visade hingstarna i lördags verkade vara skalpellbrist - i alla fall enligt poängen...? :rofl:

De kanske skulle införa en högre anmälningsavgift och de hingstar som inte får över 38p (eller helst 40p) får en gratis kastrering som plåster på såren när de ändå är där.:idea:

Är det inte så att man i moderlandet inte är så kinkiga med detta? Det skulle då innebära att man där avlar på fler individer med roterade testiklar, eller hur?
Och vet vi att det här verkligen stämmer?
Samtidigt säger genetikerna att "allt" som har med könet att göra är det hög arvbarhet på...

En affarsidé för en veterinär som behöver extrajobb kanske?

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 746
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 644
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej... 2
Svar
25
· Visningar
2 715
Senast: Karro-Lina
·
R
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 667
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka