Tester, mönstringar och årgångschampionat?

M

Molly80

Jag skulle vilja ha lite hjälp med att reda ut allt med tester, mönstringar och årgångschampionat. Känner att det är en del i hästallmänbildningen som fattas för mig.

Fölmönstring, brukar det vara på sommaren eller hösten? Då visas fölet med mamman? Exteriört och skritt + trav?

Sen kan man väl visa 1- och 2-åringar också? Vad kallas det och finns det på lika många ställen i Sverige som t.ex. 3-årstest och 4-årskvalitén? Vad visas då?

3-årstest och 4-årskvalitén tror jag att jag har lite koll på. Men vad är 4-årschampionat? Går det bara på ett ställe i Sverige? Måste man kvala, och hur gör man det? Är det antingen dressyr eller hoppning?

Vad är Breeders? Vilka är med där? Kval?

5- och 6-årschampionaten är väl det som går i Falsterbo varje sommar?

Är det de bästa 5- och 6-åringarna som är intressanta för unghäst-VM?

Ja, det blev några frågor.

Sv: Tester, mönstringar och årgångschampionat?

Någon måste väl veta?

Fölmönstring, brukar det vara på sommaren eller hösten? Då visas fölet med mamman? Exteriört och skritt + trav?
Sensommaren, exteriör + alla gångarterna

Sen kan man väl visa 1- och 2-åringar också? Vad kallas det och finns det på lika många ställen i Sverige som t.ex. 3-årstest och 4-årskvalitén? Vad visas då?
Här är jag lite osäker, men jag vet att man kan visa sina 1- och 2-åringar på lite olika platser runt om i landet. Rådgivande bedömning tror jag att det heter.

3-årstest och 4-årskvalitén tror jag att jag har lite koll på. Men vad är 4-årschampionat? Går det bara på ett ställe i Sverige? Måste man kvala, och hur gör man det? Är det antingen dressyr eller hoppning?
4-års championaten går på Flyinge i oktober, man kvalar på olika kvaltävlingar eller genom bra placering på kvalitetstävlan. Både dressyr och hoppning. Är förresten osäker på hur man kvalar en hopphäst.

Vad är Breeders? Vilka är med där? Kval?
Tävling i dressyr eller hoppning med 5- och 6-åriga hästar. Man kan kvala på speciella kvaltävlingar eller genom att uppnå vissa % i LA/MSV klasser i dressyr. Till hoppningen kvalar man genom att ha ridit ett antal klasser felfritt på en viss höjd.

5- och 6-årschampionaten är väl det som går i Falsterbo varje sommar?
I Falsterbo rids Scandinavian Open i hoppning och dressyr, det är för 5- 6- och 7-åriga hästar. Om det är det som kallas championaten vet jag inte

Är det de bästa 5- och 6-åringarna som är intressanta för unghäst-VM? Ja det är det naturligtvis, men hästarna blir uttagna dit, alltså bara för att man vann nere i Falsterbo är det inte säkert att man får starta unghäst-VM[/B

Tack för svaren!!!

Fölmönstring: Hur visar man galopp?

1- och 2-åringar: Någon annan som vet lite mer?

4-åringar: Någon annan som vet hur hopphästarna kvalar till championatet?

5- och 6-åringar: När går Breeders?

Är Breeders och Scandinavian Opel lika "stort", eller är det något som värderas högre?

Ang. det sista stycket så undrade jag om det var de bästa 5- och 6-åriga hästarna i Falsterbo som är intressanta för unghäst-VM. Men det verkade ju som om du förstod trots att jag svamlade lite!

Fölen visas lösa!

Breedersfinalerna går på Flyinge i oktober varje år.

1- och 2-åringar: Någon annan som vet lite mer?

Rådgivande som nämns ovan är endast för hingstar. Någon annan visning av 1-2-åringar känner jag inte till.

4-åringar: Någon annan som vet hur hopphästarna kvalar till championatet?

Man kvalar till semifinalerna genom 3 felfria rundor på 1 m, därefter går de bästa från semin till finalen. Man kan också kvala direkt till finalen genom kvalitets.

Är Breeders och Scandinavian Opel lika "stort", eller är det något som värderas högre?

För mig är SO större, men det är för att det går i Falsterbo. Tror det är personligt hur man värderar/rankar tävlingarna.

Lägger till: Breeders och championaten går samtidigt och är på sätt och vis samma sak... Lite svårt att förklara, men för att få starta i breeders måste hästen ha gröna papper och vara ansluten, till championatet kan vem som helst kvala. Det är samma tävling, samma klass, samma banor och man har en vinnare av Breeders och en breeders+championatsvinnare (alltså alla startande hästar), men det kan bli samma häst.
Lite luddigt, men jag är trött...

Senast ändrad:

men vilka får visa sin föl unghästar mm gäller det alla eller

lösa i ring, eller vad då? förlåt att jag är lite trög:o blir de inte väldigt "mammiga" då?

Lägger till: Breeders och championaten går samtidigt och är på sätt och vis samma sak... Lite svårt att förklara, men för att få starta i breeders måste hästen ha gröna papper och vara ansluten, till championatet kan vem som helst kvala. Det är samma tävling, samma klass, samma banor och man har en vinnare av Breeders och en breeders+championatsvinnare (alltså alla startande hästar), men det kan bli samma häst.
Lite luddigt, men jag är trött...

Men det är lägre för 4-åringarna än för 5- och 6-åringarna? Hur kan det då vara samma klass?

Är det inte typ självklart att den som vinner Breeders även vinner Breeders+championat? Känns naturligt att en 6-åring är bättre än en 4-åring. Blir det inte konstigt att jämföra?

Oj, glömde skriva att man tävlar i olika åldersklasser, alltå 5-åringar för sig och 6-åringar för sig. För 4-åringarna finns ingen breedersklass längre, utan endast championat.

Nej, det är inte självklart att breedersvinnaren blir totalsegrare, det kan ju finnas en chapionatshäst som gått bättre.

Hoppas jag lyckas förklara, det är lite klöddigt! :p

Ja, men då tror jag att jag förstår lite bättre! En 4-åring kan vara bättre på en meter än en 6-åring på 1,30 m.

Hur bedöms de? Det kan väl inte bara vara antal fel? Vad är det som bedöms?

Nej, men alltså, årgångarna tävlar inte mot varandra. Det blir:

1 vinnare i 3-årschamp
1 vinnare i 4-årschamp
1 vinnare i 5-årschamp
1 vinnare i 5-års breeders
1 vinnare i 6-årschamp
1 vinnare i 6-års breeders

Eller egentligen blir det två vinnare i varje, en i hoppning och en i dressyr... Sen kan samma häst vinna både breeders och championatet.

4-åringarna hoppar två banor och får poäng (som i dressyr) och den med högsta sammanlagda vinner. Man bedömmer typ inställning, teknik, ridbarhet mm, kommer inte ihåg riktigt.
5- och 6-åringarna hoppar 3 banor och de med minsta antal sammanlagda fel går till omhoppning.

Länk till förra årets resultat, det kanske hjälper dig.

Jaaaaaaaaaaaaja!

Gud vad lång tid det tog för mig att fatta att det fanns både championat och Breeders för 5-och 6-åringarna!:o (Att inte championat=fyraåringar bara.)

Men det går alltså samma helg? Är man automatiskt med i båda (om hästen har gröna pappaer och det där)?

Det går samtidigt, håller på nästan en vecka. Eller ja, 4-5 dagar iaf! :p

För championaten måste man lösa "deltagarbevis", man får ett papper där resultaten skrivs in när man kvalar.
Breeders tror jag att uppfödaren måste ansluta hästen till vid registreringen (Breeders Trophy är ju "uppfödarnas pris") sen får man deltagarbevis/kvalpapper även där.
Men alla med gröna papper har ju möjligheten att vara med, sas.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 721
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 928
Senast: liiinnea
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 303
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Hej! Nu har jag fått tid för en Koloskopi den 8/6, första gången för mig då jag tidigare bara gjort rektoskopi och en sigmoideskopi där...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 230

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka