Testa på.

Ankpower

Trådstartare
Hej.

Jag har helt plötsligt blivit lite nyfiken på distans, och undrar lite
om det finns några "test tävlingar" eller liknande?
Jag vet verkligen inte mycket om distans men det är någonting som faktiskt skulle intressera mig. :)
Vart brukar tävlingarna hållas? Någon som kan ge lite tips och berätta lite? :) Vad kommer att krävas ifrån hästen och mig?

Jag har en korsningvalack på 10 år som jag gärna skulle ställa upp med. Mycket tacksam för svar! :bow: / Ank och Carlos

http://Ankpower.bilddagboken.se/ind...kPTI5NzgxOTQ1JnQ9MTE3MTA2MjAwMSZjdXJyaW1nPTc=

Sv: Testa på.

Det finns Pröva på klasser i nästan varje tävling, dom ligger på 3mil. Sedan finns det clearrounder som är 5mil. Sen är det tävling som gäller och då finns det sträckor upp till 16mil i Sverige.

Det ska vara en distanstävling på Sämsholm den 14april. Då är det både pröva på och clearround :)
Om man säger så här: Det är dyrt att vara med i distanstävlingar eftersom att du måste ha grönt kort och ryttarlicens (även för pröva på vad jag har förstått), sedan kostar anmälningsavgiften ca: 300kr+

Är inte proffs på distans, så säg till om jag skrev fel någonstans ;)

Åh tack för svaret! :bow:

Oj, det var ju inte så jättelångt att åka heller! Kanske är nått att fundera på. Ska du vara med då? :)
Grönt kort har jag ju, Ryttarlicens vet jag inte.. hm (Inte så insatt inom tävling så jag har inte så mycket kolla på vad som krävs).
300 + går säkert att skrapa fram tror jag nog!
Tycker detta verkar otroligt intressant faktiskt!

Jag vet inte om jag ska vara med, men annars så rider dom flesta förbi mitt hus ;) Jag var med och fixa banan :D

:) Ah okej! Vad roligt, Är den tävlingen en som alltid brukar vara där?
Finns det någon hemsida till det?

Det är dyrt att vara med i distanstävlingar eftersom att du måste ha grönt kort och ryttarlicens (även för pröva på vad jag har förstått), sedan kostar anmälningsavgiften ca: 300kr+

Är inte proffs på distans, så säg till om jag skrev fel någonstans ;)

Jag säger till!:)

Eftersom grönt kort och ryttarlicens krävs i alla ridsportdicipliner så skulle jag inte vilja påstå att det är särskilt dyrt att rida just distansritt.

Du kan gå in på www.distanslistan.com och titta på de tävlingar som finns 2007. Där finns även massor av intressant information om hästar, ryttare och resultat från tävlingar bl.a.

Är det enbart ryttarlicens och grönt kort som krävs?
Hästen, enbart vacc.intyg och pass eller?

Någon som vet någon prova på , el clear round klass som finns i Skåne
under sommaren/hösten. Eller län angränsande till skåne då.

Miss Crazy!
Anklams RS kommer att anordna Greveritten näst sista lördagen i September. Vi kommer att ha Clear round(knappt 5 mil) och två prova på klasser en på ca en mil och en på två mil. Tävlingen kommer att gå av stapeln i Snogeholm även i år.

//FPL

Så det är i September de har sin årliga? Det blir nog lagom till dess : )

Nej, tyvärr inget i Malmötrakten.
De tre tävlingarna som finns i Skåne ligger vid; Hässleholm, Glimåkra och Snogeholm.

Vad jag läste tar det alltså ca 1-2 år att bygga upp hästen i full kondition och styrka för att orka med. Detta gäller även för den minsta streckan? Om man bara vill testa på, ska man då träna i 1-2 år.. :confused:

Liknande trådar

Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
549
Senast: Twihard
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 852
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 619
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka