"Testa" inkörd ponny

hanna_shetland

Trådstartare
Hur gör ni när ni ska provköra en häst för första gången?

Att börja om lite från början förstår jag ju, att tömköra och prova sig fram men sen då? Har tidigare alltid kört in dem själv men har nu en unghäst som ska ha dragit vagn utan problem men man vet ju inte HUR han är körd tidigare... Hur gör ni?

Sv: "Testa" inkörd ponny

Jag har nyligen köpt ponny som sägs vara körd ganska mycket.
Det är 1 och ett halvt år sedan sist han kördes och då på en julshow.

Jag har tömkört honom, och det har funkat bra. Jag kollar av hur han är med ljud och pisken-funkar bra.
Av en slump var vi i ridhuset en söndag då det är körträning på klubben, så då fick jag hjälp av vant folk att dra fram en gigg bakom honom, så låtsas selade vi, och kollade reaktionen när skaklarna rörde sidan.
Vi gick även en bit med honom när vi höll i vagnen bakom honom, och det gick bra. Nästa steg är att göra likdant fast med sele, och fast i honom, fortfarande med två medhjälpare på var sida.
Jag kommer hålla mig på ridbanan eller i ridhus de första 5 gångerna. Men räknar inte med att det ska vara problem, då jag fick precis de reaktionerna jag ville när vi drog fram vagnen, dvs inga :)

Min är antagligen körd med både skitsele och låg rockard, så det jag måste lära honom är att dra ordentligt samt att jag sitter högre bakom honom. Skygglapparna ska tränas in och pisk och röstkommando ska tränas in.

Din kanske är skolkörd enligt regelboken, och då har du ju allt klart, lyckos dig!

kör in på nytt men funkar det bra så kan du gå vidare lite snabbare...

Har fått lite mer info nu. Körd ca 8-10 ggr på väg och i ridhus, orädd för pisk, har lite svårt att förstå när han ska svänga, verkar vara en bussig häst som fått vagn efter sig för tidigt. Blir mkt tömkörning och lydnad för min del tror jag :)

Vad bra att du vet nåt om den! Lycka till med körningen!!

Det där kommer du att fixa utan problem!:)

Tack för supporten men jag är inte lika säker själv längre... Eller det blir i alla fall den största "inkörnings-utmaningen" hittills.

Jag får väl komma förbi och hjälpa dig så vagnen blir tyngre :angel: så att vi sedan kan vi skena lugnt ;)

Eller hur, vi fyller vagnen med allehanda skrot :D

Tömkörde i dag, gick ganska bra, han har svårt att stå still och drar alltid till höger, gick bättre och bättre dock.

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 936
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 308
Senast: lirco11
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 520
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar