test: sto eller hingstföl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Speedster
  • Startdatum Startdatum
hur ska man tolka det då, när två olika personer pendlar olika? Min kompis pendlade sitt sto, det sa stoföl, sen kom jag och på ena sidan var det högst tveksamt,möjligen sto, andra sidan eller mitten var det en klar hingst. När kompisen återigen försökte var det oklart att tyda men möjligen sto på ena å hingst på andra sidan... :confused:

Det var en mkt bra fråga, men jag vet tyvärr inget svar!

På ett av mina ston så blev det först en tydlig pendling som sen gick över till en svagare cirkel på samma sida, andra sidan ingenting.. jag trodde då att det kunde vara tvillingar, väntade ett par dgr och pendlade henne igen (över länden), där kom enbart en klar pendling.. inget mer, ändå ser hon ut att ha massor av föl i sin mage nu med 10 veckor kvar ;)

Det kanske är bättre att testa över länden istället för någon av sidorna!?

Testa det du med :)

Testade på stoet som jag har som sällskapshäst i stallet, hon ska vara dräktig, men vet inte säkert för hon är inte särskilt tjock och ska föla om 6 veckor. Det visade tydligt på ett hingstföl, men när jag testade min valack visade pendeln tydlig cirkelrörelse, han får nog inget stoföl, så nu vet jag inte vad jag ska tro....

Jag tycker det är jättesvårt att vara 'helt stilla' med arm & hand upplyfta, det gäller verkligen att försöka slappna av i både hjärna och arm.. INTE tänka på något alls, testa igen.. eller be andra! :)

Statistik hittills:

11 föl födda, 2 fel & 9 rätt kön :banana:

..men när jag testade min valack visade pendeln tydlig cirkelrörelse, han får nog inget stoföl, så nu vet jag inte vad jag ska tro....

Det tror inte jag heller, såvida han inte bär omkring på ett 'stenfoster'.. sånt har ju hänt i människovärlden! :eek:

Jag har antecknat din kompis sto =hingst!

Då är det minst 25 ston kvar (några har fler men inte uppgivit antal) att föla, bör kunna ge en någorlunda bra statistik i slutänden!?

Förhoppningsvis tillkommer fler pendlingar!! :)

snart fölar min kompis sto också,10 maj, men vad ska man säja där eftersom pendlingen var så konstig å desutom visade olika för oss? en tvåkönad kanske? :D en gammal klasskamrat till mej hade faktiskt en tvåkönad shettis!

hm ja nån bra förklaring har jag ju inte :crazy:
Jag träffade aldrig själv hästen men jag vet iaf att det visade sej att den hade ett kön av varje, lite missbildat, men det enda va lixom i det andra på nåt vis.Om någon är väldigt intresserad kan jag iof höra med henne om hon kan komma med nån sorts förklaring?

Säkert ingen omöjlighet. Jag hade ett sto som hade både Livmoder och testikel. Finns säkert fler konstiga missbildningar.

Testade i går igen och fick samma resultat på stoet, men inget på valacken, kanske hade jag den inte helt still från början första gången? Provade på mig själv med, kille, tjej, tjej, jag har en son på 6 månader.....

när ja pendlade mitt sto så hängde ja tråden på henne... hade två sömmar i vardera ände och lade dom så att båda kom en dm nedanför flanken på båda sidorna! o båda visade TYDLIGT ett hingstföl... :D o då kan man ju inte påverka dt själv heller..=)

Lånar knapp..

Nu har jag pendlat mitt sto. Utan tvekan ett sto enligt pendeln, då det blev cirkel hela tiden.
Jag HOPPAS på att det är ett sto osså, men TROR att det är en hingst... ;)
Återstår att se...2½ vecka kvar. :)

Så kan du inte göra, pendeln måste vara fri (i luften) från stoet.. annars kan den ju inte arbeta som den ska!

Du får snabbt testa på nytt!!! :)

En STOR 'guldpokal' till dig Mathias :bow:.. du höll pendeln alldeles rätt, låt INTE mamma testa nästa gång!!! :D

Haha, nu var du rolig ;), men skälvklart får han vara med och testa nästa gång. Han kan tom få göra det först, denna gång.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Tillbaka