test: sto eller hingstföl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Speedster
  • Startdatum Startdatum
Jag vart så himla nyfiken när jag läste om det här testet så jag var tvungen att prova på mitt sto och dom andra tre dräktiga stona i stallet. ;)

På mitt sto ( som var beräknad till igår...) gick ringen ganska fort i en cirkel, så då blir det väl ett sto om jag inte minns fel. :confused: Det var ett tag sen jag lästa den här tråden men har inte haft möjlighet att testa förrens ett par dar sen.

På dom andra stona kommer tydligen två av dom att få ston och en ett hingst föl. Men dom ska föl rätt sent, men mitt sto borde ju föla ganska snart, så det ska bli spännande att se :D

Min pendling visade ett stoföl......men det blev en livlig liten hingst :D :love:.....så här stämde det inte ivarjefall.
Din är nog den enda 'felande' hittills tror jag (fast du verkar ju lycklig ändå) :D.. ska kolla statistiken nån dag framöver!

hon som jag köpte min senaste häst av i fredags har gjort testet på alla sina ston varje år och det har stämt varje gång utom på ett sto där det aldrig stämde. Stoet jag köpte i fredags är testad med den metoden av henne till ett stoföl. Efter att ha läst din tråd vart jag ju tvungen att prova själv :D det skulle bli ett stoföl även när jag provade. Bara hoppas på att det blir ett fint litet stoföl. Men blir det en hingst så gör inte det så mycket heller bara den är frisk så.

Det är rätt skumt igentligen att det fungerar för de flesta. När jag provade så släpte jag ner ringen och den började göra stora cirklar som blev mindre och mindre för att ta fart igen. det bör väl visa att det var ett stoföl? :confused:

hur har det fungerat för resten av stona som fölat hittills? mitt sto ska föla i början/mitten av maj.

Lite statistik trots att många fölningar återstår:

Av 33 pendlade ston har hittills 7 fölisar fötts :)

6 föl blev som pendlingen visade :love:
1 föl blev 'fel' kön, men :love: ändå!

Spännande värre :banana:

:bow:Pendlade ett stoföl i mars månad. I tisdags dök hon upp! Så det stämde.
Mia

man kan även titta på magen föl som ligger till höger=hingst, vänster=ston.
Min låg till höger och pendlen talade om att det var en hingst, men där fick man så man teg...
Ett STO blev det i natt. :rofl: :rofl:

Har pendlat båda mina ston. Första stoet som ska föla nu i dagarna ska enligt pendlingen få ett stoföl. Stoet som ska föla i sommar ska enligt testet få ett hingstföl. När jag provade detta på mej själv för längesen, innan jag fick mina barn visade ringen pojke-flicka-pojke-flicka. Jag har fått två pojkar och en flicka, med ett missfall mellan pojkarna../ady

jag har också hört de där om att de skulle va hingstar som ligger åt höger å ston å vänster... å höger är de mest som gäller här och pendeln säjer hingst så vi får väll de om man blir lika lurad som du vart :rofl:

stoet är efter almnäs baron. visad 2 gånger med guld varav ena gången på primering. hon är dräktig med kanteborgs sprite. beräknas föla i början/mitten av maj.

Nu är första fölet fött. Och precis som pendeln sa blev det ett stoföl! Trots ett bedrövligt humör på mamma under dräktigheten....Får se om det stämmer på nästa föl också, som i så fall ska vara en hingstunge.
/ady

*GRATTIS*!!!
Jag har antecknat detta på 'listan' :)

Det kanske är mer 'humör' på stona då de väntar stoföl, ston är ju 'kärringar' som min gubbe brukar säga :rofl:

Jag letade bland mina 'få' hjärnceller och kom ihåg att gubbarna faktiskt menar *Käringar* =:love:.. skillnaden är enorm då man tar bort ett litet ynka 'r', eller hur!?

Men innerst inne hos gubbarnas hjärnceller så........ nääe, jag skriver inte vad jag tänkte... gubbarna ÄR ju bra att ha många många gånger :cool:

Haha,

Nu får du en pendling till att lägga till statestiken. Min pendling på ett sto stämde inte, däremot Mathias på att det skulle bli en hingst.

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att hitta sin fysiska hobby
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka