Test hingst?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare RebeckaKihlberg
  • Startdatum Startdatum
R

RebeckaKihlberg

Flyttar min kära shetlandshingst till stuteriet där jag jobbar nu inom kort, dels blir det bättre för både mig å pållen då jag har mer tid till honom i och med att jag slipper en massa bussresor osv. till stallet där han står nu, sen blir det billigare för mig.

Dom som äger stuteriet undrade ifall dom fick låna honom som test hingst för att se om stona brunstar...jag tycker det är helt OK för min del, men sa min svärmor att jag kanske borde tänka över de där med att ha honom som test hingst, hon menade på de att han kanske blev "tokig" och så fort han såg ett sto skulle han balla ur?!...men han står i stall med ston som brunstar nu...han "snackar" en del ju,men han är fortfarande toppen att hantera och så.....vad tror ni...kan han bli "tokig" och jobbigt att hantera??

Jag skulle INTE utsätta någon av mina hingstar för det, oavsett om de skulle bli tokiga eller ej.. det kan sätta 'sina spår' i hingstens psyke!!!

Det är absolut inte samma sak som att vara hemma och 'brumma' till stona i hagar och boxar.. mot att verkligen få närkontakt med att prova ett sto, d.v.s *att få lukta, men inte äta kakan*!! :crazy:

Men, detta är min högst personliga åsikt!

nej jag skulle inte heller utsätta min hingst för det. som förra skrev att de ska som inte bara "brumma" när ett sto går förbi hagen, utan de ska ju verkligen testas mot stoet .. tror att det är lätt att det slår över då ..
i förra stallet jag stod i så "lånade" stall ägaren min då 3 åriga shettishingst för att se om hennes sto var brunstigt - allt utan min vetskap detta fick jag höra veckan efter!
jag kan lova att jag inte står kvar i det stallet :mad:

Min skulle bli helt tokig av det och nej jag skulle inte utsätta honom för det. Stackarn, så frusterande!

Han får gott vänta tills det är hans tur (om det någonsin blir det) :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 179
Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
3 042
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 708
Senast: Calmiche
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat