Terrängprov

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fiorano
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 780
Sv: Terrängprov

Nackdelen med att befinna sig i framtiden verkar vara dålig kontroll på vissa fakta för min del.:confused:
Du har haft vad jag minns viss kontakt med RGB som alltid red hingstar på bruksproven förr. Har du någon aning om vad tempot låg på för slätloppet, 800 meters tempo poppar upp, men det kan vara helt fel.

Jag vet att de tyska förbunden gör kompletta slutprov, oberoende av om det är 30 dagars eller längre tester, med Celles som extrem.
Vad jag förstår så testar vissa förbund (ej tyska) inte längre sina dressyrhingstar alls i hoppning, så det är den andra extrema vägen att gå.

Men tror du att vi kan få fram hållbara dressyrhästar som klarar tävlingsmoment med fattning om vi inte alls begär att de ska kunna hoppa? För mig handlar det inte om att dressyrhingstarna behöver hoppa med en bländande teknik utan jag vill se att de kan ta sig an uppgiften med vett och sans. Jag vill veta om hästen är ridbar utanför fyra väggar och att den klara att ha andra hästar runt omkring sig.

Jag gillar inte alls den riktningen som dagens avel har tagit. Det kan inte vara omöjligt att begära båda gångarter och hoppning av blivande avelshingstar. Ett exempel är Salinero och hans helbror (vad den nu hette...). I Göteborg gick den ena wc-dressyr och den andra wc-hoppning. Visst är det ett fantastiskt undantag, men det visar att det inte heller är omöjligt.

Tror inte att det kommer att införas något terrängprov, men tycker precis som du att en dressyrhingst måste kunna hoppa vettigt likaväl som att jag tycker att en hopphingst måste kunna röra sig vettigt.

Kolla in Briar på denna filmen, där han som 5-åring hoppar ett terränghinder och sedan galopperar i full fart. (se cirka 50 sek in i filmen)
http://www.korsholm.se/stjarnan.wmv
Härligt att se! :bump:

Jag tycker absolut att det skall finnas en terrängdel i bruksprovet!
Jag som avlar för just fälltävlan har inte mycket att gå på när man väljer hingst :crazy:
Vi kan bara se hur de beteer sig inom fyra väggar, ett ställe vi sällan är på överhunvudtaget i en tävlingssituation...
Det finns inget som säger att hästen med bäst gång och hoppning sammanlagt är det bästa FÄLTÄVLANSförärvaren! Det säger noll och ingenting om hur en häst är i terrängen. Det är ofta de hingstarna vi får välja i brist på annan information...
Hur får vi reda på hur de tar sig an hindren i terrängen, vilken inställning och vilket mod de har, hur de klarar olika typhinder så som vattenhinder, gravar, spetsar, häckar, hinderkombinationer mm? Hur reagerar och fungerar de när man rider på dem i ordentligt tempo ut på en bana? Hur är lungkapaciteten? Hur är de efter terrängritten? Klarar de att varva ner och ladda om för en eventuell banhoppning dagen efter?

Jag hade blivit överlycklig om man kunde få sådan information om hingstar som godkänts av ASVH i Sverige!
Jag blev mycket glad när jag upptäckte att årets utvalda (som jag bytte till efter Ludwigs Champion, en svensk dubbeltalang...)hade ett mycket gott betyg i TERRÄNG från Tyskland :banana:

Nackdelen med att befinna sig i framtiden verkar vara dålig kontroll på vissa fakta för min del.:confused:
Du har haft vad jag minns viss kontakt med RGB som alltid red hingstar på bruksproven förr. Har du någon aning om vad tempot låg på för slätloppet, 800 meters tempo poppar upp, men det kan vara helt fel.

Jag vet att de tyska förbunden gör kompletta slutprov, oberoende av om det är 30 dagars eller längre tester, med Celles som extrem.
Vad jag förstår så testar vissa förbund (ej tyska) inte längre sina dressyrhingstar alls i hoppning, så det är den andra extrema vägen att gå.

Har för mig att på slätprovet så skulle tempot vara 700m/min men det var ett tag sedan så jag kan ju minnas fel ;)

Liknande trådar

Avel Hjälp mig lite här är ni snälla. Hingsthjälp mao. Sto 1. Tanten skall ev. betäckas i år. Hon är 18 år, äldre modellen av halvblodet... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
6 980
Senast: shady
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 563
Senast: Guld
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 233
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Klippmaskin
  • Guldfasanerna