Terräng sadel vs. hopp sadel?

Sv: Terräng sadel vs. hopp sadel?

Okej, nä din har ju inte så mkt stöd men tex Equipe har ju rätt mkt klossar och så. Blir man inte lite låst med så mkt klossar? (om man använder den till vanlig hoppning och ej teränng alltså)

freelandbild.jpg

:love::love::love: har haft en sån sadel. Underbar :love::love:
Tyvär fick jag ta bort min häst och den passade inte på den nya hästen till min stora sorg.......

Man hamnar väldigt bra i Equipen utan att bli låst. Jag upplevde absolut inte klossarna som något problem då de sitter så korrekt. På Bates momentum kan man dessutom plocka bort klossarna om man skulle vilja, man får bra stöd och grepp ändå. Equipen ger mer närkontakt än Batesen då den är single-flap. Jag använde bägge mina till vanlig ridning och banhoppning.

equipefreeland.jpg

DSC08051.jpg

är det någon som har några erfarenheter av prestige DX?
jag behöver en ny sadel som är rejält framskuren, inte så stora klossar och ganska flat i sitsen.

vill även ha en närmre känsla.. då borde en terräng sadel vara det jag ska ha, eller? :)

Min tränare har tre st riktiga terrängsadlar, de ser inte ut som en vanlig sadel utan saknar den över kåpan helt. Svårt att förklara och helt omöjligt att hitta bild. Ska försöka få mig ett kort ngngång när jag kommer ihåg.

De passar jättebra på många olika hästar och är jättesköna att rida i :)

Liknande trådar

Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
475
Senast: yamyam
·
Utrustning Är det någon som har koll på Källqvists Genesis sadel med utbytbart koppjärn -->allround mot hopp skulle jag gissa att det är? Är det en...
Svar
7
· Visningar
622
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: skiesabove
·
Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 391
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar