Terminologi när det gäller stall?

Silver Girl

Trådstartare
Har insett senaste tiden att det finns olika benämningar på samma sorts stall (har haft samtal där vi pratat förbi varandra i flera minuter). Det jag kallar kollektivstall kallar andra inackorderingsstall t ex. Tänkte därför höra vad ni anser om mina definitioner:

Eget stall - inte mycket att orda om, man äger stallet där man har sin häst.

Kollektivstall - ett stall med flera som hyr in sig. Ibland har ägaren en häst här, ibland inte. Man hjälps åt med in/utsläpp och fodringar m m. Regler sätts upp gemensamt vid stallmöte eller dylikt.

Inackorderingsstall - oftast ridskola eller annan verksamhet/företag (t ex uppfödning) som hyr ut stallplatser. Anställd personal sköter det mesta av den dagliga verksamheten och regler finns satta av ägaren som gäller alla.

(Eget stall kan ju för ägaren vara samma som kollektivstall eller inackorderingsstall.)

Tycker ni att detta stämmer eller har ni andra benämningar? Har jag missat någon stalltyp?

Senast ändrad:
Sv: Terminologi när det gäller stall?

jag tycker exakt som du!

För att komplicera det hela kan man ju helt enkelt säga att ens häst är inackorderad i ett kollektivstall :angel:

Inackorderad - inhyst hos någon annan. Det kan vara med fullservice eller i ett kollektiv (där alla hjälps åt och hushåller åt sin egen häst med foder, strö etc).

Inackorderingsstall är för mig ett stall man inte själv äger, utan som tar emot hästar mot betalning (oavsett service).

Inackorderad - inhyst hos någon annan. Det kan vara med fullservice eller i ett kollektiv (där alla hjälps åt och hushåller åt sin egen häst med foder, strö etc).

Inackorderingsstall är för mig ett stall man inte själv äger, utan som tar emot hästar mot betalning (oavsett service).

Det stämmer ju - att man är inackdorderad när det är någon annans stall. Har inte hört termen "fullservice" innan, men det verkar ju vettigt att säga så i stället.

Eget stall: Stall som man ansvarar för själv.

Inackorderingsstall: Stall där man inackorderar hästar. Dvs stall som hyr ut stallplatser. Oavsätt hur reglerna ser ut.
Helinackordering: När hästägaren får hjälp med alla vardagssysslor så som mockning, fodring, in-utsläpp etc, alla dagar.

Kollektivstall: Stall som sköts kollektivt, dvs där fordingar, in-/utsläpp och liknande sköts gemensamt av hästägarna. Det kan alltså vara ett inackorderingsstall där alla inackorderade kollektivt sköter vardagssysslorna.
Halvkollektiv: När stallet sköts delvis kollektivt och delvis av en ansvarig person. Ofta är det kollektivt tex helgdagar, men inte vardagar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 229
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 029
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 183
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar