Teori eller känsla?

F

Fazer

Vilka kunskaper/färdigheter prioriterar ni hos en instruktör/tränare?

Teoretiska eller praktiska?

I de praktiska ingår känsla för ridning och hästen, i denna frågeställning!

Utveckla gärna era svar, med erfarenheter och funderingar kring detta ämne!!

Hoppas på en givande diskussion där alla känner sig välkomna med sina åsikter!! :)

Sv: Teori eller känsla?

Det är bra om man utgår ifrån teorin, men oxå har kunskap i att vara flexibel eftersom alla hästar o ryttare inte har samma förutsättningar.

Vill gärna ha en tränare som har ridit många typer av hästar o som är ngt pedagogisk.
sen är det ett plus om de kan sitta upp o visa var skåpet ska stå:devil:
att de klarar av att sätta sina ord i handling.

Jag prioriterar absolut det praktiska... men jag förväntar mig även ett kvalitativt svar om jag frågar varför jag ska göra på ett visst sätt. Inte bara något vagt "jag vet inte varför men det funkar". (ja, det har hänt) :rofl:

Jag har ganska höga krav på tränare.
Men ett av mina krav verkar få tränare uppfylla.
Som tränare ska man inte "Smacka"
Tror tränaren att dom hjälper till eller att eleven är en liten unge på en istadig ponny?

Jag blir vansinnigt irriterad när tränaren "smackar"

Hästen ska ju lyssna på den som rider den och ingen annan som står på läktaren.

(lite ot kanske men jag kom att tänka på det när jag läste första inlägget) :D

För mej är både delar viktiga. Jag är likadan med det mesta att ha måste veta varför helst.Då går det lättare.

Jag vill alltså har en tränare som kan förklara om jag frågar, och som kan berätta hur det ena påverkar det andra för at få ett visst resultat. Naturligtvis inte hela lektionen utan om jag frågar. Eller inte får till något, då kan det hjälpa att få ett sammanhang varför och hur det fungerar.

Sen även naturligtvis bred erfarenhet inte minst av olika hästar. Jag har ju märkt hur fel det kan bli med en tränare som inte ridit tex fullblodshästar och som ska visa och själv hamnar i problem:angel:
Sen vill jag helst att tränaren dessutom har blick för hur varje häst fungerar, utan att nödvändigvis ha suttit på dem.

Så svaret blir både och är nödvändiga. Samt en pedagogisk förmåga annars är allt det andra kanske inte till så mycket nytta.
Just den sista delen saknar tyvärr en del tränare. :crazy:

Måste nog kunna bägge. till viss del.
Det jag vill ha hos en tränare så är det en stor portion tålamod, kunskap om varför man gör saker och ting. Denne bör ha erfarenhet från olika hästar och bör kunna hjälpa ryttare på olika nivåer och inte ta en del saker för självklara. Det har jag råkat ut för och det är jättesvårt när tränaren står på marken och säger en sak och nästan blir arg för att man inte känner det den menar..
Jag skulle vilja ha en tränare som kan hoppa upp på min häst och visa om jag inte får till det själv.
Denne bör även vara pedagogisk så även jag fattar vad denne menar:D
Jag måste få ställa dumma frågor som kanske är självklara för andra.

Praktiska utan tvekan!!! Det känns ju mer som att tränaren faktiskt VET vad den pratar om då... Senska ju en bra tränare kunna understödja sina metoder med teoretiska förklaringar...

Hoppas på en givande diskussion där alla känner sig välkomna med sina åsikter!! :)

Praktiska. Absolut.

Till det praktiska måste du givetvis besitta en hel del teoretisk kunskap för att kunna utöva det Praktiska. Men har du bara den teoretiska sidan och kan ej utöva den praktiskt, så hjälper det inte mig att rida för den tränaren, om den inte kan se och förklara vad den menar.

Dock har jag ridit för flera tränare genom åren som i och för sig inte haft det teoretiska på papper s.a.s, men vars pedagogik, öga och känsla har vägt upp detta på ett mycket hållbart sätt.

Iom att du skriver att det praktiska är känsla fr ridning och hästen, alltså är det teoretiska bara "bok" kunskaper och ingen känsla för hästen och ridning.. vill någon ha en sådan tränare undrar jag?? Om någon föredrar en sådan får de gärna räcka upp handen för jag skulle vara jättenyfiken på hur man resonerar då!!

Självklart vill man väl ha från bägge delarna, men du frågade vad man prioriterar så det var mitt svar :)

tillägg: faktiskt prioriterar jga inte teoretiska alls, för har man känsla och pedagogisk förmåga så räcker det vääääldigt långt tycker jag

Vilken helt underbart spännande frågeställning!

Jag måste jobba men återkommer med svar :D

Ser fram emot en trevlig långkörartråd, med betoning på Trevlig.

Dock har jag ridit för flera tränare genom åren som i och för sig inte haft det teoretiska på papper s.a.s, men vars pedagogik, öga och känsla har vägt upp detta på ett mycket hållbart sätt.

Jag red för en hopptränare för många många år sen som kanppast hade öppnat många böcker i sitt liv skule jag tro, och knappast nån i ridteori, men som hade en fantastisk blick för hästar och känsla. Tyvärr andra brister som gjorde att jag inte är helhjärtad för den personen alls, men bättre hoppträningar och kanske framförallt markarbete har jag aldrig själv varit med om.

Min yngsta dotter hoppade vår ponny för en outbildad amatörhoppryttare i stallet som hjälpte många på ett otroligt bra sätt. Han hade en fantastisk känsla för att se varje häst och anpassa träningen så att ryttarna fick ut enormt mycket. Jag vågar påstå att ingen av de kända tränare och ryttare vi hade haft förr till den ponnyn kunde mäta sej med denna kille, som såg varje häst direkt och hade enorm intuition och känsla. Eftersom hon var en irländare som kunde bli väl het med fel metoder så klarade denna kille bättre att få henne till lugn jämn hoppning ÄVEN på träning än vad andra mycket välkända tränare kunde. (På tävling var hon alltid lugn o koncentrerad däremot )

Så visst är såna egenskaper viktigast. Det den senare hade var dessutom ett mycket sympatiskt tänk runt hela hästeriet och all ridning samt en förmåga att lära ut det.

Tränarutbildningar tex ger inte alltid bra tränare har jag lärt mej i alla fall.

Senast ändrad av en moderator:

I min värld är teorin till enbart till för att lotsa till den rätta känslan.
Teorin är i min värld en karta till målet.

Ingen tränare kan förmedla något den inte själv upplevt
Det handlar både om kvalitet i ridningen och problemlösning.

Det är svårt för överbegåvade tränare att hjälpa till med vettig problemlösning - eftersom de helt enkelt inte har erfarenhet av problemet.

Det är där flexibiliteten måste sitta tycker jag. I konsten att förmedla vad ryttaren skall göra på ett sätt som ryttaren förstår
- Hellre än att börja ta genvägar med hästen

Oavnstående är min egen erfarenhet av tränare på alla nivåer, både med flott utbildning och utan.
De utan kanske är bättre på att förmedla eftersom de pratar utifrån sin egen probelmlösnings erfarenhet.

Senast ändrad:

Jo, så kan det nog vara att de inte fattar vad som är problemet egentligen:eek: :crazy:

Fast båda dom här i o f s hopptränarna jag beskrev visste hur dom gjorde själva och det var vad de sa på ett enkelt och självklart sätt.
Sen kanske inte den första var så bra på att beskriva varför alltid så en del av det mycket intelligenta han sa fattade jag värdet i senare när jag själv hade kommit längre än vad jag hade då. Å andra sidan hade jag hjälp av det då också, när det gick upp ett ljus:idea:

Du har ju själv f ö ofta förmågan till ett lite dråpligt bildspråk och sån fastnar också, och sitter kvar.:idea:

Mycket känsla och förståelse, kunna läsa av både häst och ryttare på ett bra sätt.
Ha STOR kunskap i hur ryttarens och hästens mekanik fungerar och påverkar varandra.
Kunna förmedla denna kunskap på ett pedagogiskt sätt så att man förstår varför saker och ting händer och ser ut som de gör.

Min senaste instruktör har jag aldrig sett till häst.... men att hon har känslan, teorin, erfarenheten och praktiken på plats tvekar jag inte en sekund på.

Just det här med att sätta sina ord i handling tycker jag är viktigt!!
Eftersom man måste känna förtroende för sin tränare, och om denne handgripligen kan visa att svåra saker fungerar på det sätt denne lär ut, så blir tränaren trovärdig.

Det finns många såkallade tränare som slänger "visdom" omkring sig och påstår en massa saker, som de sedan inte har riktigt kläm på när det kommer till verkligheten, och det tycker jag är tråkigt.

Dessa tränare kanske säger vettiga saker som inte eleverna tar åt sig sedan när tränaren inte kan verkställa sina instruktioner själv.

En bra tränare i mina ögon har tydliga riktilinjer som följs med modifikationer efter den specifika hästens förutsättningar och givetvis elevens förutsättningar oxå.

Denne har stor erfarenhet av att rida olika hästar precis som axel skriver och har en stadig teoretisk grund att stå på, men det jag prioriterar högst är den praktiska biten som då innefattar känslan för ridning som man inte kan få genom någon som helst teoretisk bok, utan är inbyggd i själen och kallas ryttarkänsla! :bow: :bow:

Utan ryttarkänsla blir aldrig ridningen någon ridkonst, utan bara ett mekaniskt styrande av hästen i olika riktningar (i stora drag)

Nu är det inte många som har en jätteutvecklad ryttarkänsla, men alla kan utveckla den, fast olika mycket, tror jag!!

Alla har inte fallenhet för att instruera, precis som att alla inte har fallenhet för att laga mat t ex.

Visst kan alla laga efter ett recept, men sen har vi de som skrivit recepten oxå.

Det är de med den stora riktiga känslan!!

Det är den känslan för det man gör som en riktigt bra instruktör måste ha, enligt mig, och det är återigen inget som man kan läsa sig till!!

Det här är vad jag tycker, vad tycker ni andra som inte svarat ännu??

En tanke här - ni blandar lite ihop praktisk kunskap som om det är samma sak som att vara pedagogisk. I min värld är det ofta tvärtom.

Den teoretiskt kunnige kan antagligen förmedla både Var, När, Hur och Varför på ett sätt som gör övningen / tekniken både tydlig och begriplig för mig. Så att jag förmår utföra den med samma mål för ögat som tränaren har. Vilket också gör att jag kan förstå när, var och hur jag ska omsätta detta till ridningen i vardagen - utan tränaren. Om den teoretiskt kunnige är tydlig på det viset, så vet jag också på ett tidigt stadium om tränaren strävar åt samma håll som jag. Vill vi samma sak med ridningen? Är jag med på de medel tränaren använder? Ta bara en sådan sak som form (hästens, och min - sitsen). Tycker tränaren att hästen ska hållas inom en viss ram innan jag förmår hålla mig kvar i min? Nöjer sig tränaren med den form som jag anser falsk, så länge hästen krumelurar som den ska?

Den praktiskt kunnige kan säkert rida hästen bättre än jag - men hjälper det mig när jag ska sitta upp och fortfarande inte kan göra det själv? Till viss del kanske - om tränaren faktiskt är pedagogisk också, och kan förklara vad h*n gör och vad som förväntas uppnås.
Hästkänsla hörde till detta. Det är såklart viktigt, men vad betyder det? Jag har träffat folk som haft häst hela sitt liv utan att lära sig lyssna på dem. Som till viss del kan stoppa in hästarna i sina mallar, men inte grejar ett undantag. De har definitivt erfarenhet, och hästkänsla åtminstone enligt sig själva. Sedan finns det en del som har fantastisk förmåga att förstå hästar, men inte kan påverka dem så väl åt det håll de vill. Vi har den lugna tysta sorten som både lyssnar och får som de vill utan att reflektera ett ögonblick över hur och varför. (tänker här på både tränare, tävlingsfolk och olika slags hästproffs jag mött) Ingen sort är nödvändigtvis pedagog nog att förklara vad de gör, vissa är bra förebilder dock, andra mer tveksamma. Det funkar kanske för dem - men är det "rätt"?

En viktig praktisk kunskap är däremot att känna till olika problemlösningar, för olika situationer och olika hästar. Att ha ett litet lager av fiffiga knep och knåp, förmågan att läsa av behov och kunna prova sig fram till lämpliga lösningar. Samt förmågan att avläsa om en metod inte funkar, att då kunna avbryta ett försök som verkar fungera dåligt och prova något annat. Detta kan dock vara en förmåga som ökar med teoretiskt kunnande - också.

Naturligtvis ska man i mitt tycke ha båda delarna (praktisk och teoretisk kunskap) för att ta på sig en undervisar roll. Men man kan ju vara starkare på det ena, och för min del får det gärna vara det teoretiska (förutsatt ovan - förmedlingsförmåga).

Välkommen in i tråden!!

Jag tror att vi i stort sett är inne på samma spår.

Men jag prioriterar ändå den praktiska kunskapen mer, eftersom det känns som att denne skulle ha mer erfarenhet av problemlösning än teoretikern.

Givetvis är teori en viktig del i det stora hela!!

Senast ändrad av en moderator:

En sak bara-
Den teoretiska har sällan egen timing-när, var o hur.
O att förmedla detta är än svårare.

Jag prioriterar högst pedagogiken.
Sedan kommer erfarenheten. Utan den är det omöjligt att förmedla.

Teorin i sig är oundvikligen ett måste, men, kan den inte förmedlas på ett pedagogiskt sätt så är den inget värt.

Sedan är uppmuntran och positiv coatching på önskelistan.

Det är oerhört viktiga egenskaper hos en tränare, som du tar upp!! :bow: :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 577
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 153
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 087
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka