Teori eller känsla?

Sv: Teori eller känsla?

Varför ser inte en tränare att en häst enbart knäpper av i nacken och inte använder ryggen för fem öre ?

Vad hjälper det då att man praktiserat allt som går att praktisera i mästerskapsväg??

Därför är det ett måste tycker jag att praktiken och det teoretiska är lika viktiga och att det ena är helt värdelöst utan det andra när det gäller tränare. Dvs en riktigt bra sådan.

Ja, håller med om det.

Skickliga ryttare är långtifrån alltid bra tränare. Har då och då råkat rida samtidigt som en träanre har sina lektioner i ridhuset. Enligt dem som rider för träanren är h*n sååååå bra. Av det jag hör och ser fattar jag inte varför.

-Jo men h*n tävlar på så hög nivå själv så h*n vet precis!!!

Men kan h*n lära ut det???:confused: Nej, det låter inte så i alla fall. Ser ingen som helst skillnad på ekipagen som rider för den tränaren från förra året till nu och knappt ens under ett ridpass att det ser bättre ut i slutet än i början. Eftrersom ryttarna ytterst sällan får en kommentar om sin sits, bland annat.

Pedagogik, praktik och teori behövs. Vissa är naturbegåvade ryttare, andra naturbegåvade pedagoger, ibland samma personer men inte alltid.

Har tränat för många olika tränare och har tre tränare parallellt just nu.
Gemensamt för dessa är en enormt stor, egen riderfarenhet av många olika slags hästar, de har dessutom ett bra öga från marken.
Samtliga sitter upp på mina hästar och det tycker jag är jätteviktigt.

Två av tränarna tävlar/har tävlat svår klass under flera år, den tredje tävlar inte alls MEN med honom är jag ute efter hans enorma sinne för detaljer och att han är nitisk med att rygg/bakben ska vara med. Honom lurar man inte med lite sprattlande ben...:D

Varför ser inte en tränare att en häst enbart knäpper av i nacken och inte använder ryggen för?

Jag vet faktist inte.
Vad hjälper det då att man praktiserat allt som går att praktisera i mästerskapsväg??

Vem menar du då tro? Hmm.. :confused: :confused:
Näädå, jag vet väl vem du menar!

Därför är det ett måste tycker jag att praktiken och det teoretiska är lika viktiga och att det ena är helt värdelöst utan det andra när det gäller tränare. Dvs en riktigt bra sådan.

Visst är det jätteviktigt att ha en stabil teoretisk grund att stå på. Precis som jag skrev i mitt förra inlägg!

Men ett bra öga för korrekt, god ridning, som utvecklats genom erfarenhet kan man inte läsa sig till, hävdar jag fortfarande.
Därigenom inte sagt att alla som ser vad som är bra respektive dåligt är bra instruktörer!

En bra instruktör måste inneha de kvalifikationer som mimus påminnde oss om i sitt inlägg oxå!!

Det är vad jag tycker och ingen världsomspännande sanning.

Varför ser inte en tränare att en häst enbart knäpper av i nacken och inte använder ryggen för fem öre ?

Vad det hjälper?

Personligen hjälper det inte mig ett dugg, där för jag måste rida för någon som kan förklara och förmedla.
Då har tävlingsnivån inte någon betydelse.

Sedan den teoretiska grunden.

Där tycker jag varje ryttare har ett eget ansvar att hitta någon som passar ens eget synsätt, ens egen tanke om vad man vill uppnå.

Håller helt med

Men katten vad svårt det är att hitta just den där optimala.. även om man kombinerar flera tycker jag att det är svårt.

"Man får kyssa många grodor innan man hittar sin prins"
Nu kysser jag inga dressyrtränare, men har testat några genom tiderna, och jag börjar sakta hitta rätt...

Nä jag tror tyvärr inte att man hittar denne optimala i en enda person utan att man får göra som Malinigbg ha flera helt enkelt MEN som ändå har samma röda tråd där fokus kanske skiljer sig åt.

Kanske en ren klassisk tränare där fokus ligger på bärighet , bärighet och bärighet och en jäkla massa teori och en mer åt tävlingsdressyren som får hjälpa en att tävlings mässiga till det.

Många rider ju för tex Borba som är mer åt det klassiska och därmed det oundvikliga teoretiska samtidigt som dom har en ren dressyrtränare en bra kombination anser jag !

Men hittar man allt det i en och samma person så är det ju bara att gratulera!

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 577
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 153
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 087
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka