Temperament

irma

Trådstartare
Om en hingst, som tidigare varit jättesnäll att hantera, p g a dåliga förhållanden blivit som förbytt, vad nedärver den för egenskaper då?

Sv: Temperament

Om han har blivit knepig p g a felhantering så är ju det ett inlärt beteende och inte ett genetiskt drag, alltså nedärvs det icke.

Om ett sto däremot blivit knepig p g a felhantering så präglar hon sitt föl att bli lika knäpp, med eller utan "knäpp-gener"!

Sv: Temperament

Jag har sett ett märkligt fenomen.

En märr som var en riktig krokodil och hon fickiallafall en fölunge som har alla hennes GODA sidor, men absolut inte har tagit det dåliga beteendet som hon hade. Tackochlov. Men jag tror att hennes beteende var helt normalt bland hästar och ur hästsynvinkel, därmot hade hon ett stört beteende med människor.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 044
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 795
Senast: Puffindog
·
Skola & Jobb Läser en artikel i tidningen där en man belåtet berättar hur han slutat jobba, flyttat från storstaden till en mindre stad. X hade...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
8 232
Senast: Thaliaste
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 921
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb