Temperament

Sv: Temperament

Håller med om allt utom att en häst ska vara vass.För mej innebär ordet vass en oberäknelig hård individ....den typen av hingstar som både kan hugga och slå vilt omkring sej...bockhoppar på ren j*kelskap etc som inte alls vill vara ryttaren till lags. Ordet vass härör jag bara till negativa saker när man pratar om temperament.Du kanske inte menar så?

En häst kan vara vaken och ha både glöd och lite sting...utan för dens skull vara vass.Den ska gärna lysa "här kommer jag".

Ja en häst måste ha ett temperament som passar för tävling...men som en hingsthållare skrev i ett brev till mej angående en viss hingst... "en klasshingst har ett bra temperament och hetsar inte upp sej i onödan, men gör helhjärtat sitt jobb".De menade från att vara laddad och redo för sitt jobb, till att koppla av helt på hemmaplan.

Visst all avel sker ju första hand med inriktning på prestation...individerna blir ju därefter.

Jo men inte tycker du väl att en hingst ska vara vass eller ?

För mej ska en lämplig tävlingshäst vara vaken och alert,power och lite glöd under hovarna utan att för dens skull vara till alltför mycket problem för ryttaren. ;)

Sedan att det kan vara svårt att få alla önskemål i ett och samma "paket"...ja det vet vi ju alla, att det inte alltid kommer som på beställning. ;)

Ganesco och Bellini (Unesco också då självklart), är mina självklara favoriter, har aldrig träffat en otrevlig avkomma efter någon av dessa. Men, kakan blir som man har rört smeten. En ohanterad 3-åring kan blir monster och sedan få dras med detta hela livet... Har dock ett sto som är vad man kan kalla lynnig, vill inte beskyll pappsen för detta, snarare förra ägaren som hade överdriven respekt för märren...

Labrador avkommorna ska ha väldigt bra huvud.
Har själv en trevlig treåring efter honom som är klok o lättlärd.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka