Temperament

Thera

Trådstartare
Är nyfiken på hurdana temperament våra halvblodshingstar har. Vilka är lugna och vilka är mer hetlevrade? Skriv om du vet något om någon hingst!

Är speciellt intresserad av Flyinges Cathageno. Någon som vet hur han är i humöret?

Sv: Temperament

Det är ju svårt att säga, mycket beror ju på stona och det brukar kunna bli vilda diskussioner här om vilka hingstar som har dåligt temperament... Många liknande trådar har handlat om bland annat Chapmans humör och hans avkommor. :smirk:

Såg Cathageno på Flyinges hingstvisning på Strömsholm tidigare i år. Han uppförde sig bra men det är svårt att säga hur hans temperament är på så kort tid.

Ättlingarna till Jovial 369 kan vara knepiga, men kan också bli stjärnor!

Idag finns hans blod kvar främst genom sonen Ceylon och hans ättlingar och genom dottersonen Hertigen. Bådas ättlingar är kända för att kunna vara väl skarpa i humöret!

Var inte Labrador e. Jovial? Hans avkommor är mycket trevliga mig veteligen.

Någon som jag tyckte hade positivt temperament utav de yngre förmågorna var LActuer (stavas?). :)

Jag är lite förvånad över den nya motivationen som ASVH har satt upp...där det står "med sitt prestationsinriktade temperament"...istället för som det stod förut "med sitt goda temperament". :angel:

Något som skulle behövas är poängsättning för HUR hingsten är att hantera från backen, SAMT hovkvalitén....detta saknar jag idag. ;)

I Tyskland och Holland har man graderat t.ex stalltemperament samt utvecklingsbarhet, på både ponny och stor häst i bruksproven. Stalltemperament tycker jag är intressant!

Rodde skrev:
Var inte Labrador e. Jovial? Hans avkommor är mycket trevliga mig veteligen.

Jodå, Labrador var efter Jovial. Har ett sto med Jovial i tredje led via Caracas - Concarneau. Concarneau var en mycket trevlig individ vad jag hört via säkra källor. Mitt sto är en pärla med mig men inte med vem som helst. Skrämmer gärna de som kan skrämmas i stallet. Annars en ängel i hagen och utomhus. Tror dock att det snarare kommer från hennes Souvenir-gener (moder-sidan).Också en hingst med rykte om sig att ge skarpa avkommor. Stona i fyra generationer (mitt stos möderne) ner från Souvenir har alla varit (är) stallmodiga men underbara att rida. Men är det hingstarna eller stona som ger humöret? Troligtvis båda, eller hur? Kombinationerna genom generationer, uppfostran som föl/unghäst och vidare fostran och utbildning är väl ändå det dom gör individen?

Har hört så mycket om så många hingstar genom åren och har hittills inte kunnat se några "säkra" belägg för dessa hingstars rykten. Dvs det är inte avkommorna det är "fel" på utan ägarens (ibland uppfödarens) ovana som ställer till det. Vi är alla olika och så även våra hästar. Som jag ser det får man anpassa "fostran" och utbildning efter individen.

Alla Jovial-avkommor har inte ärvt temperamentet! Men efter att ha varit intresserad av halvblodsavel i 25 år tycker jag mig ha sett det vassa temperamentet gå i arv i generationer, och de som främst fört det vidare är Ceylon och Hertigen. Jag har en Ceylondotter själv, så det är inte alls så att jag tycker illa om det temperamentet! Utav de hästar jag träffat så har det vassa temperamentet oftast gått hand i hand med lättlärdhet och snabbhet i huvudet.

Håller med dig Crazy om att man gärna skulle se de parametrarna på godkända hingstar.

Annars har jag för mig att även Amiral gav hästar med tävlingstemperament, dvs rätt skarpa och intelligenta hästar som inte alltid är så lätta att tas med. Har själv bara träffat ett 10-tal och gillade samtliga men skarpa kan man nog säga att flera av dem var.

Vet nån vilka av dagens hingstar som är kända för att lämna lugna och trevliga avkommor?

Partisan sas ju lämna knepiga hästar också. Har fött upp en efter honom som är guda bra att ha att göra med. Nobbeled kan intyga det, hennes granne äger denna.

Har fött upp en efter Uttini också som är jätte bra. Så dessa är väl dom jag kan säga på rak arm. Fast ingen av dom är ju avel längre.

Hertigen hästar har jag träffat på en hel del genom åren och över lag är alla knepiga i tempramentet och humöret. Vi får dock ej glömma mödernet på hästarna, mkt kan komma därifrån. Men tyvärr är det ju oftast hingstarna som får ta skiten.

Senast ändrad:

Stanford, Partisan, Vivaldi - ingen i avel längre (inte svensk åtminstone).

De avkommor jag träffat e. Cardento (10-tal) har varit väldigt trevliga att ha och göra med. Men som Shady skriver, man får inte glömma bort mödernet. Jag har ett sto som är en riktigt pissmärr och en som är gudomligt snäll - deras avkommor är precis som sina mödrar.

Nactus har ett genomtrevligt temperament som han ofta ger vidare till sina avkommor. Har två hemma (Nactus-Torboldt och Nactus-Master) och har sett många fler, samt naturligtvis träffat Nactus själv.

Hertigen hästar har jag träffat på en hel del genom åren och över lag är alla knepiga i tempramentet och humöret.

Jag äger en valack med Hertigen som morfar och han har temperament. Har han en dålig dag så har han, då kan man lika bra lägga ner. Däremot är han fruktansvärt lättlärd, fattar med en gång. Inte förrän nu när han har blivit lite äldre, nu nio år som jag tycker att han har lugnat sig något. Det har varit mycket gråt och tandgnissel över den hästen. Dock får man kanske betrakta att han har Alméto Z som far och han har ju också rykte om sig att ge skarpa avkommor.

Vad jag hört och upplevt så ger väl både Robin Z och Pascal avkommor med bra temperament. Det ända jag hört om Robin Z avkommorna är att de kan vara tittiga.

Har träffat två Hertigen avkommor...den ena en valack snäll som ett lamm i all hantering men lite gnista under ridningen.

Den andre var ett sto som högg efter allt och alla i boxen vare sej det gällde borstning eller saqdling...här gällde det att vara två eller ha henne uppbunden.När man väl satt upp - simsalabim, en framåt och glad häst med spetsade öron.

Så lite speciella var de bägge två fast på olika vis...

Thera skrev:
Vet nån vilka av dagens hingstar som är kända för att lämna lugna och trevliga avkommor?

Lambourghinis avkommor tycker jag verkar mycket trevliga. Snygga blir dom också :d .

För att man ska kunna bedömma en hingsts temperament (för att man vill veta vad man ska använa i avel) så bör man fundera på många saker.

Hur har hingsten vuxit upp? Helt ensam? Med andra kompisar? Har den fått gå ut? Hur har den blivit uppfostrad? En hingst är ändå en hingst och kan kanske inte hanteras som en valack osv.

Sen tillkommer alla "rykten" om en hingsts temperemant...

Någon har sett en avkomma till X som var hemsk. Hur var den hästens mamma? Hur var den hästens uppväxt? Har personen vekligen sett X eller har någon kompis sett den?

Jag har jobbat en hel del med godkända avelshingstar både i Sverige och Tyskland, och de flesta har varit helt underbara i temperamentet. En av dem var dock VIDRIG som unghäst. Det gick knappt att hantera honom alls... På tävling var det en krigsszon runt omkring honom. Han har dock gått unghästVM med bra resultat och har betäckt många ston och fått många bra avkommor. Nu är han 15 år och en gammal gubbe som är supersnäll.

Vad jag menar är att de flesta diskussioner om temperament är helt enkelt baserat på rykten och dagsform och jag tycker alllt bör tas med en nypas salt.

Sen är frågan vad man ska göra med avkomman, precis det som ASVH tagit fasta på. Ska du få fram en riktigt bra avkomma (vilket de flesta här verkar drömma om) så skiter de bästa ryttarna i hästens temperament!

Jag satt i en diskussion med två tyska hingstägare i somras och de frågade mig vad svenska stoägare vill ha för hingstar - och baserat på vad alla skriver här så nämnde jag att temperamentet är viktigt och de kollade på mig som om jag var dum i huvet!

Jag kan diskutera det här hur länge som helst... :)

Ska man avla ridskolehästar och lufsa-skogen-hästar ska man kolla noga på temperament. Ska man avla framgångsrika tävlingshästar tycker jag inte det spelar någon större roll faktiskt. De flesta djur blir vad man gör dem till - oavsett härstammning. Jag har aldrig träffat en häst som är ett monster - utan anledning! Och en tävlingshäst ska ha lite temperament och vara lite vass, det krävs!

/C

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka