Sv: Temperament
För att man ska kunna bedömma en hingsts temperament (för att man vill veta vad man ska använa i avel) så bör man fundera på många saker.
Hur har hingsten vuxit upp? Helt ensam? Med andra kompisar? Har den fått gå ut? Hur har den blivit uppfostrad? En hingst är ändå en hingst och kan kanske inte hanteras som en valack osv.
Sen tillkommer alla "rykten" om en hingsts temperemant...
Någon har sett en avkomma till X som var hemsk. Hur var den hästens mamma? Hur var den hästens uppväxt? Har personen vekligen sett X eller har någon kompis sett den?
Jag har jobbat en hel del med godkända avelshingstar både i Sverige och Tyskland, och de flesta har varit helt underbara i temperamentet. En av dem var dock VIDRIG som unghäst. Det gick knappt att hantera honom alls... På tävling var det en krigsszon runt omkring honom. Han har dock gått unghästVM med bra resultat och har betäckt många ston och fått många bra avkommor. Nu är han 15 år och en gammal gubbe som är supersnäll.
Vad jag menar är att de flesta diskussioner om temperament är helt enkelt baserat på rykten och dagsform och jag tycker alllt bör tas med en nypas salt.
Sen är frågan vad man ska göra med avkomman, precis det som ASVH tagit fasta på. Ska du få fram en riktigt bra avkomma (vilket de flesta här verkar drömma om) så skiter de bästa ryttarna i hästens temperament!
Jag satt i en diskussion med två tyska hingstägare i somras och de frågade mig vad svenska stoägare vill ha för hingstar - och baserat på vad alla skriver här så nämnde jag att temperamentet är viktigt och de kollade på mig som om jag var dum i huvet!
Jag kan diskutera det här hur länge som helst...
Ska man avla ridskolehästar och lufsa-skogen-hästar ska man kolla noga på temperament. Ska man avla framgångsrika tävlingshästar tycker jag inte det spelar någon större roll faktiskt. De flesta djur blir vad man gör dem till - oavsett härstammning. Jag har aldrig träffat en häst som är ett monster - utan anledning! Och en tävlingshäst ska ha lite temperament och vara lite vass, det krävs!
/C