Araminta
Trådstartare
Inte tusan kan detta vara ett vettigt sätt att få hästen att sluta bocka
http://www.youtube.com/watch?v=Oz2GWsKDo_0&feature=fvw
http://www.youtube.com/watch?v=Oz2GWsKDo_0&feature=fvw
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jag läste om bockstopparen som igentligen är en tråd grimma man lägger ovanför tandraden som ett träns sen löper det en lina över ryggen som sitter fast i sadeln, allt med säkerhets knutar.
resultatet skulle vara att varje gång hästen försöker bocka så får han ett tryck över tandköttet, alltså inget hårt tryck , och då slutar dom bocka pga att de själva skapar trycket och eftergiften på samma sekund.
Du manar alltsa att du tycker att en metod som gor illa hasten i munnen och potentiellt kan skada den (Trycket som en hast orsakar nar den bockar ar knappast "inget hart tryck" snarare tvartom) ar ok men att binda ihop ett ben, nagot som varken orsakar smarta eller skadar, ar "helt galet"?
Jag har sett den förrut.
Ännu en skicklig amerikan
om man ser på tv program från US verkar kunskapen generellt vara låg på hur man hanterar o även håller hästar.
KL
Har ni overhuvudtaget last infon till filmen?
Flertalet hade redan forsokt losa problemet och hasten skulle avlivas.
Detta var sista chansen.
Vad tranaren astadkom raddade livet pa hasten.
Sa nej, det var inte madness.
Sa att binda ihop ett ben pa en hast ar "avskyvart och ett overgrepp"?
Daremot att:
Satta jarnskrot i munnen ar ok till och med med en kedja under hakan.
Så länge man inte använder järnet som ett tvångsmedel, ja.
Att knyta fast hasten i huvudet i en vagg sa den inte kan ta sig loss ar ok.
Det här lär man ju hästen att acceptera, vanligen utan att knäcka den. Har vi djur i fångenskap blir vi ju tvugna att begränsa dem en aning.
Att sla hastar med piska ar helt lagligt.
Det vet jag inte? Slår man så det gör ont tror jag inte det är ok enligt djurskyddslagen.
Att satta sporrar i sidorna pa en hast ar ok.
Samma här, görs det så att det gör ont tror jag inte det är lagligt. Och görs det som ett tvångsmedel är det iaf inte enligt mig ok.
Att anvanda en bockstoppare som gor illa hasten i munnen ar ok.
DET tror jag verkligen inte är lagligt att sätta på hästen i sverige?
Att satta en ryttare sa tung att hasten inte orkar bocka ar tydligen ok enligt en anvandare.
Känner man sig säker på att hästen bockar enbart för nöjes skull så kan väl det vara en lösning några korta pass. Just för att lära den att det inte bara är att slänga av till höger och vänster, sedan tycker jag att man lär in andra sätt att kommunicera så att hästen kan känna att den kan göra sin röst hörd.
Att snora ihop mulen med en laderrem ar ok.
Nej, behöver man snöra ihop mulen så bör man ta reda på varför man behöver det.
Ar att binda ihop en ben som pa filmen ett overgrepp sa vill jag inte ens fundera pa vad ovanstaende ar.
Eller ar det bara sa att de flesta ar sa vana vid de andra sakerna sa att det inte langre beror dem?
For jag kan inte tanka mig att nagon som reagerar sa starkt over att binda ihop ett ben pa en hast skulle tycka att ovanstaende ar ok?
Dags att se over sin egen hasthallning innan man ojar sig over andras kanske?
Jag kan tycka att det är ett övergrepp att göra en häst hjälplös, när den kanske beter sig som den gör för att den tror att den måste slåss för sitt liv. Att hålla fast/binda ett flyktdjurs ben är det ultimata övergreppet, att helt beröva den sin möjlighet att göra det enda den kan för att överleva...
Nej, det förvånar mig verkligen att du tycker att detta är ok