Telia väljer att bryta mot nätneutraliteten

Idag går en av sveriges största teleoperatörer ut och berättar att de har "förbättrat" sina abbonemang genom att göra det gratis att surfa på vissa sociala medier.

Det låter kanske bra vid första anblick men vad innebär det här egentligen? Är det verkligen bra att inskränka på det fria internet genom att ge fördelar till utvalda parter? Är det något vi ska uppmuntra?

Själv tycker jag det är rent gräsligt. Varför skall vissa parter få såhär stora fördelar mot andra, mindre parter? Varför skall tex. Bukefalos straffas vs. andra och VEM skall bestämma vilka parter på internet som skall få fördelar?
Varför skall nykomlingar missgynnas på internet? Hur ska vi få mer konkurrens och val om de stora jättarna får ännu mer hjälp till monopol?

Vet du vad monopol betyder egentligen? Och inskränka?

Det betyder att man är ensam på marknaden i sitt segment. Vad jag vet är Telia långt ifrån ensamma.

Inskränka betyder begränsa, på viket sätt begränsar en rabatt någon?

Jag kan se potentiella problem, men inga just nu och inga begränsade till inte internet och Telia.

Fast "Är det verkligen bra att inskränka på det fria internet genom att ge fördelar till utvalda parter?" ar val en valdigt bred fragestallning kring natneutralitet?
Som Telia gör nu är det förmodligen inga problem, det som kan hända är om ett företag som är dominerande höjer det allmänna priset för att kunna styra trafiken och sänka på vissa siter. Då kan det bli problem så en aning tveksamt är förfarandet. Jag tyckte inte om ursprungsinlägget med inskränka och monopol, det stämmer helt enkelt inte. Problemet är att förfarandet eventuellt utvidgas och av en totalt dominerande leverantör i något sammanhang.

Vet du vad monopol betyder egentligen? Och inskränka?

Det betyder att man är ensam på marknaden i sitt segment. Vad jag vet är Telia långt ifrån ensamma.

Inskränka betyder begränsa, på viket sätt begränsar en rabatt någon?

Jag kan se potentiella problem, men inga just nu och inga begränsade till inte internet och Telia.

Javisst vet jag det. Jag vet också vad som bidrar till monopol. Men om du vill få svar på det så kan du alltid googla. Fast om du har telias abbonemang så är det kanske bättre att fråga på facebook, annars får du betala extra. Vad väljer du?

Jag tycker att om man vill ge så kallad rabatt som ni nu kallar det, så hade det varit bättre att säga att kunden får välja x antal appar som denne vill surfa gratis med. Det har varit rättvist och inte inskränkt, eller begränsa om vi vill kalla det så, vilka företag som får fördelar. Då hade detta inte varit ett problem alls.

Som Telia gör nu är det förmodligen inga problem, det som kan hända är om ett företag som är dominerande höjer det allmänna priset för att kunna styra trafiken och sänka på vissa siter. Då kan det bli problem så en aning tveksamt är förfarandet. Jag tyckte inte om ursprungsinlägget med inskränka och monopol, det stämmer helt enkelt inte. Problemet är att förfarandet eventuellt utvidgas och av en totalt dominerande leverantör i något sammanhang.

Jag tror att du har missuppfattat problemet jag syftade på faktiskt. Det är inte Telia som har monopol på någonting, eller sätter sig själva i en orättvist fördelaktig position konkurrensmässigt sätt.

Problemet är vem som skall få bestämma vilka appföretag som skall ha andra villkor på marknaden. Det sticker lite extra i ögonen på många eftersom de appar telia har bestämt skall vara gratis till majoriteten ägs av ett och samma företag.

Om du vill starta en ny app men användarna tvingas betala extra för att använda den, hur skall du då kunna ha en chans att ta dig in på marknaden?

För tillfället har du helt rätt i att det som telia gör inte är förbjudet. Just nu. Ännu. Kanske borde det vara det, kanske inte. Det tycker jag är en viktig diskussion.

kl
Telias fria Facebooksurf anmäls till PTS
http://www.nyteknik.se/digitalisering/telias-fria-facebooksurf-anmals-till-pts-6542209

Javisst vet jag det. Jag vet också vad som bidrar till monopol. Men om du vill få svar på det så kan du alltid googla. Fast om du har telias abbonemang så är det kanske bättre att fråga på facebook, annars får du betala extra. Vad väljer du?

Jag tycker att om man vill ge så kallad rabatt som ni nu kallar det, så hade det varit bättre att säga att kunden får välja x antal appar som denne vill surfa gratis med. Det har varit rättvist och inte inskränkt, eller begränsa om vi vill kalla det så, vilka företag som får fördelar. Då hade detta inte varit ett problem alls.
Fast hur många som surfar på 3G/4G via mobilen har inte en surfpott? Det lär ju knappast kosta med övriga för att några inte drar data, tvärtom lär det ju istället finnas mer surfpott till att surfa - på andra sidor.

Åh, du är så övervakad när du surfar. Det är knappast några större problem att programmera så att när du går in på specifika adresser slås surfen av alt dras av automatiskt i efterhand.
Jo tack, den där övervakningen känner jag till och jag är inte direkt glad i den faktiskt om jag ska vara ärlig. :meh:

Off topic: Om det är för navgering du använder GPS så skall du förstås inte använda en tjänst med strömmande (nedladdad) kartdata utan en off-line navigator. Kartdatabasen ligger då redan i sin helhet i mobilen och kräver ingen internetuppkoppling alls för att navigeringen ska funka. Snabbare kartvisning, ingen konsumtion av surfmängd, och inget behov av 3G/4G-täckning.
Använder google maps då den kartan är bäst, vet inte alls hur den använder data osv. Det är väldigt sällan jag använder gps så det gör inte mig något om det nu skulle sno surfmängd heller.

Jag tror att du har missuppfattat problemet jag syftade på faktiskt. Det är inte Telia som har monopol på någonting, eller sätter sig själva i en orättvist fördelaktig position konkurrensmässigt sätt.

Problemet är vem som skall få bestämma vilka appföretag som skall ha andra villkor på marknaden. Det sticker lite extra i ögonen på många eftersom de appar telia har bestämt skall vara gratis till majoriteten ägs av ett och samma företag.

Om du vill starta en ny app men användarna tvingas betala extra för att använda den, hur skall du då kunna ha en chans att ta dig in på marknaden?

För tillfället har du helt rätt i att det som telia gör inte är förbjudet. Just nu. Ännu. Kanske borde det vara det, kanske inte. Det tycker jag är en viktig diskussion.

kl
Telias fria Facebooksurf anmäls till PTS
http://www.nyteknik.se/digitalisering/telias-fria-facebooksurf-anmals-till-pts-6542209
Du kanske inte ska använda orden monopol och inskränka om det inte menar det ;), jag förstod mycket väl vad du menade men påpekade det felaktiga ordvalet, det tar fokus från det du vill framföra.

Du kanske inte ska använda orden monopol och inskränka om det inte menar det ;), jag förstod mycket väl vad du menade men påpekade det felaktiga ordvalet, det tar fokus från det du vill framföra.
Att ge fördelar till vissa medför nackdelar för övriga => i praktiken en begränsning (inskränkning). De som inte har råd att ingå avtal med operatörer (läs: inte är multinationella monsterbolag) blir jämförelsevis begränsade.

Att ge fördelar till vissa medför nackdelar för övriga => i praktiken en begränsning (inskränkning). De som inte har råd att ingå avtal med operatörer (läs: inte är multinationella monsterbolag) blir jämförelsevis begränsade.
Där är jag oenig, inskränkning betyder begränsning. Du begränsar ingen genom att ge någon rabatt, inte på denna nivån.
Däremot kan jag se ge problem i förlängningen och men det handlar om snedvridning av marknaden och sätter konkurensen ur spel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka