bettysmatte
Trådstartare
Jag blir smågalen, för det finns verkligen ingen som kan svara rakt på min fråga.... Kort summering: Fastigheten vi köpte har telejack. Teleledningarna är intakta fram till grannens hus - någon hundratals meter bort. De har också fast telefon - jag har kollat. Sedan står det två tomma stolpar mellan grannen och vårt hus. Har mejlat Telia tre gånger angående om det gick att få ADSL-bredband på vår adress. Det var i princip innan jag själv hade kollat i detalj vad som fattades (dvs ledningarna). Jag fick tre olika svar. Den första sa att, ja, telefon och bredband men inte TV. Nummer två sa, nej, du kan inte få något. Och nummer tre sa, i princip, kanske. Det krävdes en utredning med svar på ett 10-tal frågor. Sedan skulle någon komma ut och titta och, efter ett antal veckor, skulle jag få en offert.
Så, idag mejlade jag Skanova och berättade hur det var. Telejack finns. Ledningar finns till grannen. Varför är inte våra ledningar kvar, osv? Svaret var att ledningarna antagligen plockats ner vid något tillfälle när de höll på med underhåll pga att det inte funnits något aktivt abonnemang på fastigheten (förre ägaren hade stängt av telefonen för att "det fungerade så dåligt"). Men jag skulle, när jag ville öppna ett nytt abonnemang, säga till min teleoperatör att ledningarna är nere och så skulle en tekniker komma ut och sätta upp dem. Min, tycker jag, logiska följdfråga var då vilken som skulle stå för kostnaderna för att få upp ledningarna. Första svaret kom snabbt, men detta svar har nu dröjt i några timmar. VARFÖR är det så omöjligt att få ett svar på detta???
Anledningen till att vi faktiskt skulle vilja få upp teleledningarna igen är att det inte finns fiber och mobiltäckningen är tveksam.
Så, idag mejlade jag Skanova och berättade hur det var. Telejack finns. Ledningar finns till grannen. Varför är inte våra ledningar kvar, osv? Svaret var att ledningarna antagligen plockats ner vid något tillfälle när de höll på med underhåll pga att det inte funnits något aktivt abonnemang på fastigheten (förre ägaren hade stängt av telefonen för att "det fungerade så dåligt"). Men jag skulle, när jag ville öppna ett nytt abonnemang, säga till min teleoperatör att ledningarna är nere och så skulle en tekniker komma ut och sätta upp dem. Min, tycker jag, logiska följdfråga var då vilken som skulle stå för kostnaderna för att få upp ledningarna. Första svaret kom snabbt, men detta svar har nu dröjt i några timmar. VARFÖR är det så omöjligt att få ett svar på detta???
Anledningen till att vi faktiskt skulle vilja få upp teleledningarna igen är att det inte finns fiber och mobiltäckningen är tveksam.