telefonförsäljning

Kilroy

Trådstartare
Om man som företagare blir uppringd av ett annat företag som vill sälja en tjänst, och man går med på att köpa denna tjänsten via ett muntligt avtal, har man då möjlighet att ångra det ingångna avtalet ?

Sv: telefonförsäljning

nej..(speciellt inte om dom spelade in det..) men du kan ju ringa å fråga lite snällt om dom kan ta bort tjänsten ändå..

(dock var det ett tag sedan jag läste juridik inom detta område.. någon annan är nog mer säker.)

Som företagare har man ingen ångerrätt, tyvärr.. oavsett hur avtalet har ingåtts (muntligt, via telefon, inspelat eller skriftligt)
Det du kan göra är att ringa företaget du köpt tjänsten av och förklara din situation, att du ångrar dig. Är det ett seriöst företag och de inte lider någon förlust av att bryta avtalet så borde det inte vara några problem för dig att komma ur affären.
Däremot misstänker jag att om du beställt något av en uppringande säljare så kan det nog vara si och så med seriositeten dessvärre.
Hoppas att det löser sig för dig!

Det finns ångervecka för företag, iofs inte lagstadgad men ändå ! Jag ringde upp och begärde att ordern skulle anulleras men fick till svar att det inte gick. Fick ett erbjudande om att betala halva priset istället.
Jag accepterade men kände att jag ville gå vidare med detta. Googlade och hittade ett policydokument angående distansförsäljning till företag. Detta dokument är gemensamt för alla företag som är medlemmar i Svensk Handel, Svenska CallCenterFöretagen (SCCF) eller Swedma. I dokumentet fanns bla en punkt om ångervecka.
När jag ringde upp företaget igen och först frågade om de var medlemmar i någon av dessa organisationer och sedan hänvisade till dokumentet var det helt plötsligt inga problem att anullera ordern.

Lysande .

Som företagare så känns det fruktansvärt när dessa försäljare ringer och vi har slutat att överhuvudtaget prata med dom för att inte helt plötsligt stå där med ett abonnemang .
Var med om ett företag One To One som ringde och menade på att vi var kunder och när vi nekade så hade vi visst varit det under 1 års tid *GRATIS* *Och omededvetet eek:*

Och nu undrade man om vi ville fortsätta ..... Min man trodde det var vår hemsida 123 och vips så var vi kunder trots att jag ringde upp direkt .

Fick dock borta detta abonemang på 4-5 tusen om året !!!! Hotade att jag spelat in vårt samtal och drog hårt mot hårt att vi aldrig varit kunder hos dom och efter mycket slingrande tog han bort våra uppgifter från företaget.

Så numer lägger vi i stort sett på luren när försäljare ringer . Känner sig fruktansvärt hemsk men det känns livsfarligt hur säljarna får till det och sist när någon ringde har man ju ändrat taktik :o

Numer är man ju inte en blivande kund utan nu är man ju en vän istället :D

nääää får gåshud av dom .

Mia

När jag jobbade som telefonförsäljare så hade kunden 2 veckors ångerrätt, enligt distansavtalslagen. Fast jag vet inte om det gäller företag, vi ringde privatpersoner..

Jag fick byta telefonnummer för att bli av med försäljarna. Det nya anger jag inte någonstans där det kan hamna i ett officiellt register över företag, tex. hos skattemyndigheten, och det verkar faktiskt fungera, har inte fått ett enda samtal från försäljare sen jag bytte för några år sedan.

Att de fortsätter är inte så konstigt när man ser vad de drar in, nästan 40 miljoner per år för 121.nu.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
613
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 632
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 081
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om... 2
Svar
21
· Visningar
1 288
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka