Tejpa öron dvärgschnauzer

Sv: Tejpa öron dvärgschnauzer

Adrenochrome;10147579 De andra sakerna du drar upp..ja det kan någon starta en debatt om i annan tråd.[/QUOTE skrev:
Då kan ni ta tejpning i en annan tråd också. För TS ville bara veta hur man tejpar.

Man bevisar väl inget genom att manipulera saker heller.

Genom att tejpa i stallet for att skara bevisar man att det finns andra, snallare metoder att manipulera oronen. Vill sa garna fa folk att fa upp ogonen for andra metoder an kupering. Ser folk en fin hund med "nedoron", kanske dom fragar sig varfor dom har en kuperad hund? Nasta gang de koper en schnauzer kanske dom fragar uppfodaren efter en med naturliga oron. Tillslut kanske folk borjar avla pa hundar med korrekta nedoron, och man kanske kan stalla ut en hund med naturliga oron (vill man stalla ut utan att kupera idag far man fnyst at sig "du kan ju forsoka men"...). Visst, jag "manipulerar", det erkanner jag, men jag kanner ocksa att det inte skadar min hund pa nagot satt. Dessutom vill jag inte att hon ska utveckla exem. Det ar bade utseendemassigt och forebyggande i mitt fall. Vi manipulerar vara hundar varje dag pa ett satt eller annat, fragan vi ska stalla oss ar nar tjanar det nagot syfte och nar ar det skadligt for hunden?

Senast ändrad av en moderator:

K.l

Problemet är att det kan vara svårt att veta om hunden man tänkt använda i avel har bra öron eller om den är manipulrad till att ha bra öron.

Givetvis är det så.
Så är det ju inom alla raser, där det varit kupering tidigare. Omöjligt att veta vilka anlag som avlas på vare sig det gäller svans eller öron.

Anledningen till att man ska tejpa öronen är att ligger de i fel veck kan det bli eksem där pga att det inte kommer in någon luft.
Man behöver tejpa öronen på en del ds idag pga av att det var en kuperingsras förut. Då brydde man sig inte om vad de hade för slags öron. Men idag vet uppfödarna att öronen är något som går väldigt mycket i arv. Varpå man har med det i sina beräkningar när man gör parningar.

Nu har jag ju schnauzer,och några har haft "fulöron"=lite veck både här o där,men ingen har fått eksem av detta! Luft kommer ju in i vecken,öronen är ju inte av blytyngder!

Men,av vilken anledning behöver man tejpa öronen för att det varit en kuperingsras?För det var ju svanskupering förut,men öronkupering? För det har väl rådit öronkuperingsförbud i Sverige ja länge? Så dom öronkuperingsgenerna är väl borta sen längeee?

Importerade hundar är många fortfarande kuperade och även många åker ju utomlands och parar.

Ja,men öronen är ju av normal storlek innan man kuperar dom! Så jag hänger inte riktigt med varför man måste tejpa öronen pga av att det finns kuperade öron i släktledet? För ett kuperat öra ärvs ju inte och gör så att avkomman får annorlunda öron?

Här är mina två första riesen,kllsyskon,en med vecköron och en som fick helt normala öron! och veckörat hade aldrig problemas med eksem,jag ställde även ut henne,och det var bara att vika till öronlapparna när man kom in i ringen så låg dom där! Men obs! jag är inte emot att man tejpar öronen,vill mest säga att eksem är nog ovanligt,för öronen fladdrar:eek: Sen..har jag ju nu en öronkuppad riesen,och dom öronen är ju mindre nu,men dom var lika stora som vanligt innan!
14712983.jpg

18081117.jpg

Nu har jag ju schnauzer,och några har haft "fulöron"=lite veck både här o där,men ingen har fått eksem av detta! Luft kommer ju in i vecken,öronen är ju inte av blytyngder!

Men,av vilken anledning behöver man tejpa öronen för att det varit en kuperingsras?För det var ju svanskupering förut,men öronkupering? För det har väl rådit öronkuperingsförbud i Sverige ja länge? Så dom öronkuperingsgenerna är väl borta sen längeee?

Att det kan bli eksem är inget jag hittar på. Känner till tre stycken dvärgschnauzrar som har det pga att öronen ligger i fel veck. Eksemen blir alltså i vecket på örat.

Kanske var otydlig men man har inte avlat på öron såååå länge, det tar åtskilliga generationer att få bort det. Och många hundar har dessutom kuperat i sina stamtavlor.

Sen kan man ju diskutera hurvida det ska vara liggande öron eller inte iom att en kuperad hund eller då öronen står upp på kuperade. Men nu säger rasstandarden att det ska vara liggande öron så då får man följa det. Och hunden lider inte av att ha tejpade öron så jag förstår egentligen inte problemet med hela den här diskussionen.

Nej,men det skrev jag,att jag hade inget emot tejpningen,utan att det var att man kunde få eksem på vecköron! Och det var det jag tyckte var konstigt,för oröonen fladdrar ju och ligger inte tätt och hårt i vecken!
Men jag har även hört att tejpade öron blir för täta när tejpen sitter på och det kan bli problem i örongångarna! Men om det är så,det vet jag inte!

Ja,men öronen är ju av normal storlek innan man kuperar dom! Så jag hänger inte riktigt med varför man måste tejpa öronen pga av att det finns kuperade öron i släktledet? För ett kuperat öra ärvs ju inte och gör så att avkomman får annorlunda öron?

Detta att öronen kan lägga sig fel kommer efter några ca 3 månader (är lite olika). Vilket man då inte hinner se eftersom man kuperar öronen före dess.

Ja titta vilken skillnad :D
Jag tycker det är värt att sätta en tejp för få så fina öron, även om man ska ställa ut eller ej. Hunden får ett helt annat uttryck.
Jättefin blev hon!!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 085
Senast: machafuko
·
Övr. Hund Hej alla. Nu ar det inte langt tills vi far hem nya valpen :) Vi har redan en 2.5 arig schafer tik, och valpen kommer bli en hane...
Svar
9
· Visningar
1 857
Senast: ElinAgnes
·
Övr. Hund Tycker det kanns oklart vad som egentligen galler for tavling av kuperad hund. Enligt skk's hemsida: "Vid prov, tävling eller...
Svar
9
· Visningar
2 262
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 024
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka