Tejpa öron dvärgschnauzer

Sv: Tejpa öron dvärgschnauzer

Tack for bilderna! Nu vet jag hur jag ska gora. Det sag ju ratt diskret ut ocksa. Ska aka och kopa tejp ikvall och se hur damen reagerar.

Tackar, ja hon ar min lilla ogonsten. :love: Hon ar 15 veckor nu. Snacka om att det var svart att hitta en svart och silver har i USA, de ar visst "sallsynta" har, och gar at jattefort.

Jag förstår faktiskt inte poängen med att tejpa. Antingen har hunden korrekta öron och då sitter de som de ska, eller så har hunen felaktiga öron och då får man tejpa för att få fram ett raskorrekt uteseende. Det verkar helt enkelt inte speciellt vettigt.

Blir alldeles kär och nostalgisk när jag ser dig hund, den är nästanm en kopia av min gamla dv schanuzer (som tyvärr inte lever)

Dock hade hon öronen rätt upp, men var redan född med skönhetsfel och jag är ingen utställningsmänniska så de fick vara,fast det såg lite lustigt ut :angel:

Men snälla, sluta manipulera djurena. Vad spelar det för roll hur öronen är ? Gillar du inte din hund ändå ? När ska människor sluta manipulera våra djur egentligen ? Och ja, jag vet att det INTE skadar hunden...men till vilket syfte har hunden hjälp av tejpade öron ?

Funderade också lite på det!!! Om ts ändå inte ska ställa ut så.. Vad spelar det för roll:)

Anledningen till att man ska tejpa öronen är att ligger de i fel veck kan det bli eksem där pga att det inte kommer in någon luft.
Man behöver tejpa öronen på en del ds idag pga av att det var en kuperingsras förut. Då brydde man sig inte om vad de hade för slags öron. Men idag vet uppfödarna att öronen är något som går väldigt mycket i arv. Varpå man har med det i sina beräkningar när man gör parningar.

För att undvika eksem om öronen blir liggande i fel veck... Något som hunden då kommer få dras med hela livet... :cool:

det ska man inte dra bort. det lossnar av sig själv om man har lite vatten på!

Jag tyckte som dig innan jag traffade en schnauzer med tejpade oron. De brydde sig inte namnvart om tejpen, och oronen (han hade ett som ville sta upp) la sig ner efter ett tag. Skulle aldrig dromma om det ifall min valp skulle lida eller vara besvarad av tejpandet. Ska testa och ser hur det gar, helt enkelt. Aven om jag inte ska stalla ut vill jag att hon ska se sa korrekt ut som mojligt, och gar det att fixa med lite tejp sa varfor inte? Har aven hort att de lattare utvecklar exem om de ligger i fel veck. Nu ligger dom lite hur som helst. :)

Adrenochrome: Klart jag gillar min hund som hon ar! Hon har haft liggande oron fram till nu, och kan jag forhindra pa ett enkelt satt att dom staller sig upp (nu vill ett sta och ett ligga ner), sa varfor inte? Det betyder inte att jag inte gillar henne langre. Fungerar det inte kommer jag acceptera hennes sota fladdermus oron som de ar.

Dessutom skulle det vara ett slag i ansiktet for alla dessa kuperings-fanatiker har i USA. Hur manga ganger har jag inte hort "oronen ska kuperas eftersom dom ar fula okuperade" (menande att de staller sig upp) En schnauzer med korrekta "nedoron" ar det finaste som finns, och jag har haft sadan tur att fa tag i en "okuperad" hund. Dock ar det svart att veta hur oronen skulle se ut eftersom foraldarna var kuperade. Skulle min valps oron lagga sig ner kan vi bevisa att oronen faktiskt kan ligga ner och ar finast okuperade, och kanske fler folk ber uppfodarna att inte kupera. Tejpning ar en snallare metod an att skara i oronen...

Bra skrivet tycker jag.
Tänk att folk hojtar djurplågeri för en tejpbit ;)
Men brukar vara så om man inte är intresserad själv, men den dagen man kanske står där med en ras som man kanske tejpar då brukar man ändra inställning. Speciellt om man vill ställa ut.

Tja, små saker blir stora..kanske inte i din värld. Men allt börjar smått.

Då kan man ju säga detsamma om allt..vad tusan är det för synd om barn som arbetar ? det har dom väl inte dött av...eller hur ? Lite kupering av svansar, öron på div djur osv...det dör ingen av heller. Tänk lite stort och inte i en liten bubbla hela tiden. Vad är det som säger att just VI människor MÅSTE hela tiden manipulera med våra djur OAVSETT om dom lider av det eller inte ? Varför ? Kan ingen svara på denna enkla fråga ? VEM gör ni det för ? En lite tejpbit i eran värld, men i andra världar då ? T

Senast ändrad:

Bara för man tejpar så måste man inte göra mer.
Anser det finns mycket värre saker som folk tycker är en självklarhet i sitt hundägande.
Tex hundar som ligger själva hela dagarna, folk som rycker i koppel..ja finns hur mycket som helst som accepteras som hör till varadagen för många.
En tejpbit i ett öra, ja för mig är det ingenting.

Svara på frågan...Varför vill man manipulera djur hela tiden ? De andra sakerna du drar upp..ja det kan någon starta en debatt om i annan tråd.

Jag anser inte att manipulera är att sätta en tejpbit i ett öra. Så den frågan kan jag inte svara på.
Däremot om man börjar skära mm, då anser jag det är fel.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 085
Senast: machafuko
·
Övr. Hund Hej alla. Nu ar det inte langt tills vi far hem nya valpen :) Vi har redan en 2.5 arig schafer tik, och valpen kommer bli en hane...
Svar
9
· Visningar
1 857
Senast: ElinAgnes
·
Övr. Hund Tycker det kanns oklart vad som egentligen galler for tavling av kuperad hund. Enligt skk's hemsida: "Vid prov, tävling eller...
Svar
9
· Visningar
2 262
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 024
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka