Tejpa öron dvärgschnauzer

M

mardley

Min valp ar hemkommen fran forsta trimningen. Inget mer valprufs, utan nu är hon en "stor" schnauzertjej. Men oronen star helt plotsligt upp! Jag har inte tankt stalla ut, men tankte anda tejpa och se om dom lagger sig lite i alla fall. Hur tejpar man oronen? Vad ska man tanka pa? Alla tips valkomnas!

Sv: Tejpa öron dvärgschnauzer

du ska inte tejpa! det fastnar ju i pälsen. blanda kaolinpulver och flytande glycerin, och så kletar du fast en liten klump på spetsen av örat. helt ofarligt och går att tvätta bort. :)

Jaha, blir det som ett slags lim da? Vart far man tag pa kaolinpulver?

Jo, tejpa på du. Sätt först en tejpbit på ena insidan av örat, under hakan till andra insidan av det örat. Sen sätter du en tejbit från utsidan över den andra så att den inte bli klibbig. Om öronen verkar stå väldigt mycket uppåt kan man tejpa fast några mynt mellan för att få lite tyngd.

Vovve kommer säkert att tycka att det är sådär roligt i början men de vänjer sig snart.

Jag vill verkligen se bilder på din dvärg! :)

mm det blir som lera, väldigt segt. behövs bara litegran, som ett tuggummi.

det är mkt bättre än att tejpa och så slipper man dra av pälsen nåar tejpen ska bort.

min uppfödare tyckte att det var djurplågeri att tejpa!

Håret på dvärgschanuzerns öron dras ju bort iaf eftersom det är en trimras :p Är ju ingen skillnad om du gör det med tejp eller för hand. Skulle det då vara djurplågeri att trimma alla trimraser?

Sööööt! Fixa öronen så fort som möjligt, de brukar resa sig som värst när de tappar tänder.

mm det blir som lera, väldigt segt. behövs bara litegran, som ett tuggummi.

det är mkt bättre än att tejpa och så slipper man dra av pälsen nåar tejpen ska bort.

min uppfödare tyckte att det var djurplågeri att tejpa!

Fastnar inte ett dugg med päls på tejpen när man drar bort den, iallafall inte på mina schnauzsers. och som Falukorv skriver, det är ju en trimras.

Djurplågeri att tejpa :crazy: Undrar hur det blir när man ska dra bort "tuggumit" som du har rekomenderat.. Är nog samma sak :)

Senast ändrad:

Ja, jag ska gora det! Nu star ett av oronen helt upp ibland. Hon ar ratt sot anda. :) Jag tror jag borjar att tejpa och ser hur det gar. Har en kansla av att hon kommer att protestera ratt mycket. Hur far man tejpbiten att tala "oron-kliande" egentligen? Anvander du kirurgtejp? Om det inte funkar testar jag centaurs lim. Det skulle nog ta mig nagra dagar att leta ratt pa ingredienserna har i USA.

Forresten, hur lange later man tejpen sitta? Tar man av tejpen pa natten/promenad eller ska den sitta dygnet runt?

Den ska sitta på dygnet runt och de kan klia sig också om de vill. Jag kan lägga in några bilder på hur man tejpar så får du se..

Låt tejpen sitta flera veckor, sen kan du ta av den nån dag för se hur öronen ligger, så fort de ställer sig upp igen så på med tejp :)

Vet folk som har limmat sin dvärgars öron med resultatet av att det blivit en kraftig inflamation där limmet suttit, kroppen reagerar nog på det främmande ämnet.

Jag använder decoplast (heter den så?) som säljs på apoteket här i sverige. Ska helst vara lite tjockare tejp.

Här kommer några bilder. Jag brukar inte ha denna tejpen egentligen, utan en vit som är lite tjockare (antar det är samma som Falukorv har). Men den var slut så jag fick ta denna istället, men den går lika bra och den "andas" ju också.
Sitter lite hårt på sista bilden, ska vara lite löst så de inte känner av tejpen när de tuggar mm, men inte lösare än så.

http://s122.photobucket.com/albums/o259/Grana_album/?action=view&current=100_1452.jpg

http://s122.photobucket.com/albums/o259/Grana_album/?action=view&current=100_1447.jpg

http://s122.photobucket.com/albums/o259/Grana_album/?action=view&current=100_1448.jpg

Aaa, precis så är det jag gör också. Men som sagt var, den tejpen jag brukar använda är lite bredare och vit. Lossnar det inte när du har det så långt ner på örat? Brukat börja högre upp.

En helt annan grej att berätta för dig Grana, ska åka med och hämta Fröken Rosa hos Veronica och Maria på fredag, hon ska bo hos min extra mamma. Hon ser ruskigt bra ut den lilla valpen så ska bli kul att se vad det blir av henne!

*KL*
Min stackars kille har fått gå med tejp från och till under nästan hela sin uppväxt, han är nu lite dryga 5 månder..:eek: Eller inte riktigt, men precis som för dig så började öronen flaxa när pälsen försvann och de blev lättare. Jag använde/använder silvertejp :idea: och det har funkat bra. Jag använder mig av en remsa som jag viker dubbelt med öronensnibbarna "klämda" i vardera ände. Till en början var det inte alls särskillt populärt och det var ett evigt kliande, men han vande sig ganska snabbt. Felet jag gjorde i början var nog att inte låta den sitta tillräckligt länge och att jag hade för kort tejpbit så att det blev för tight. Nu i efterhand har jag märkt att det fungerar bättre med en längre remsa så att öronen blir hängande lite mer naturligt.

Så det är som värst när de tappar tänder? Ja då får jag nog tejpa några veckor till då alla tänder i min vovves mun är lösa! :crazy:

Söt liten dam du har, samma färg som min dessutom. :love: Hur gammal är hon?

Jo, jag brukar tejpa lite högre upp.
Tog dessa bilder när jag skulle skicka med valpköpare och tejpen krånglade mm så till slut gav jag upp :)

Du får PM snart..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 085
Senast: machafuko
·
Övr. Hund Hej alla. Nu ar det inte langt tills vi far hem nya valpen :) Vi har redan en 2.5 arig schafer tik, och valpen kommer bli en hane...
Svar
9
· Visningar
1 857
Senast: ElinAgnes
·
Övr. Hund Tycker det kanns oklart vad som egentligen galler for tavling av kuperad hund. Enligt skk's hemsida: "Vid prov, tävling eller...
Svar
9
· Visningar
2 262
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 024
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka