Tejp på nosen

Centaur

Trådstartare
Dum fråga från dressyrmänniska... :angel:
Varför har hästarna silvertejp på näsan i terrängen?? Har aldrig sett det förr, men nu verkar varannan häst ha det. Set helmysko ut tycker jag! Vad har det för funktion?

Sv: Tejp på nosen

Är inte säker på hur det funkar men jag tror man har det så att häten ska kunna "öppna" näsborrarna mer och då kunna andas bättre...

Är väl specialtape för andningshjälp?
Stort i galoppen utomlands...

Det är ju sånt långdistanslöpare har också, på näsan. För att andas bättre

Jag vet inte exakt men jag tror att det blir lättare att dra in luft. Typ som när du äter halstablett blir det ju friskt och lättare att andas med näsan också :idea:

Okej, så man tejpar liksom upp näsborrarna då? Så att det kommer mer luft in?

Men jag läste någonstans att det räknas som doping och alltså är förbjudet. Just nu hittar jag inte stället jag läste det på. Någon mer som sett detta?

Inom travet kan man använda något som heter gomsegellyftare, om gomseglet är slappt, just för att öka syreupptagningsförmågan... Mig veterligen är det ff tillåtet

Det är det nog inte, såg fälttävlan på Eurosport här för ett tag sen (tror det var från Burghley) och då hade dom flesta såna plåster.

Ja, jag såg på tv från Ribban då de diskuterade det. Därför minns jag speciellt att jag reagerade när jag läste att de är dopingklassade. Men så tänkte jag att Ribban är ju en internationell tävling, det är ju inte alltid riktigt samma regler som vi har i Sverige.

Ingen annan som sett det någonstans? Ska jag behöva plöja igenom en massa ridsporttidningar nu.... :crazy:

.........................

Senast ändrad av en moderator:

Snuffsan skrev:
Ja, jag såg på tv från Ribban då de diskuterade det. Därför minns jag speciellt att jag reagerade när jag läste att de är dopingklassade. Men så tänkte jag att Ribban är ju en internationell tävling, det är ju inte alltid riktigt samma regler som vi har i Sverige.

Ingen annan som sett det någonstans? Ska jag behöva plöja igenom en massa ridsporttidningar nu.... :crazy:

Nä det är väldigt mycket som skiljer TR från FEI´s regler, TR är mycket hårdare med vad som är doping tex.

Jag tror det är en modegrej som allt annat för det verkar ju väldigt konstigt om hästar som har gått den långa varianten med distanser och steeple + 6-7km terräng inte ens kan galoppera 4km längre utan nästejp :smirk:

..........................

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 067
Senast: skiesabove
·
Fälttävlan Jag bor i Norrland och rider på ridskola, och har gjort det i 6 år nu. Jag har aldrig provat på fälttävlan/terräng, men hade jättegärna...
Svar
16
· Visningar
2 330
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
877
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 463
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden