Tea tree oil till häst?

M

marijaa

Vad har ni för erfarenhet av tea tree oil till häst?

Det finns ju i flera färdigblandade produkter till hästar men har på andra håll hört att det inte ska vara så bra.

Det funker ju bra på oss människor varför skulle det vara skadligt?

Vi har blandat ihop en egen "exemolja", efter att ha tröttnat på alla SVINdyra produkter, och i den ingår bland annat tea tree oil. Det ser bra ut på utsidan, exemet är mjuk och läker bra, frågan är ju om det gör nån invärtes skada...?? :confused:

Sv: Tea tree oil till häst?

Jag har använt TTO till min häst i flera år utan att få någon märkbar negativ bieffekt. Om man har koncentererad olja ska man späda den då den är uttorkande och kan ge hudirritation.
/T

vi blandar den med olivolja och aloe vera.

Hur mycket bör man spä den? står det på flaskan om den är koncentrerad eller inte?

men som med allt annat gäller väl "testa på litet område av känslig hud – om irritation uppstår avbryt behandlingen"??

Ingen av hästarna vi testat på har reagerat på ett negativt sätt.

oljan är endast avsedd för privat bruk och inget vi tänker marknadsföra :smirk:

marijaa skrev:
men som med allt annat gäller väl "testa på litet område av känslig hud – om irritation uppstår avbryt behandlingen"??

Ingen av hästarna vi testat på har reagerat på ett negativt sätt.

oljan är endast avsedd för privat bruk och inget vi tänker marknadsföra :smirk:

Tea tree oil kan ge livshotande förgiftning om ett barn tex råkar få i sig en liten mängd från en flaska i stallet. Kan ge väldigt svåra långdragna hudinflammationer hos folk. Var försiktig och håll det väl inlåst. HH

Nässelutslag är inte ovanliga, liksom andra hudreaktioner. Har vart med om det själv, använder det inte igen.

Jag använder det i hemmagjort flugmedel och har inte märkt någon negativ effekt på mina hästar, men jag har bara ca 10 droppar ren tea tree olja till en liter flugmedel.

Hm, då skulle inte läkemedelsverket tillåta att det säljs i en viss natur-butik på stan. Den butiken får sina varor från ett producerande företag som som står under stängdig kontroll av läkemedelsverket. Min sambo jobbar på företaget som levererar varor till butiken.
Var har du fått din info från?
/T

Jag har aldrig använt tee tree oil på häst men däremot på mig själv. Visserligen är det MÅNGA år sedan och de kanske har förfinat sina produkter, men ändå...
Runt 20-årsåldern, med den hyn det innebär, började jag använda "tee tree oil ansiktstvätt", frid och fröjd i några månader. Rätt som det var blev jag röd i ansiktet, efter någon dag började ansiktet svullna och efter ytterligar någon dag sprack skinnet på hakan och kinderna. Det sprack inte så djupt men det SVED!!!! Läkaren kunde bara konstatera att det var en allergisk reaktion, det enda jag använde var tee tree oil. Mitt råd är att vara försiktig för det är ett ganska skarpt medel!

jag har använt det till mig själv i flera år, visserligen mest "duttat på" acne osv men det har funkat bra utan elaka reaktioner, så det beror nog helt på vad man har för hy och hur man använder det...

Jag har en salva med tea-tree olja i som jag tyckte var hyfsat bra men veterinären avrådde använda den.

Nu har jag en salva som heter MJ:s djursalva o den är inte svindyr men ändå mkt effektiv. Den bästa jag haft på min eksemhäst o den kan man blanda ut o ha som allmänt insektsmedel oxå.

Har även blandat ihop olika oljor själv men inget har varit så bra som MJ:s, så jag tar gärna den kostnaden - den är inte så hög med tanke på hur bra den är. Hela hästen blir mjuk o fin o taglet växer ut. Sår läker. För intresse kontakta mej.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 928
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 972
Senast: Bluefish
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 708
Hästmänniskan Ja kort och gott har det blivit så i mitt fall. Bestämde efter ett moget övervägande att min häst och jag skulle gå skilda vägar. Ett...
2
Svar
38
· Visningar
5 785
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar