Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

Sv: Te.x att rida i 4 år låter inte så jättemycket...

jo, men du säger ridskola och det är tyvärr vad det oftast är.. jag tycker också att det borde vara MYCKET mer teori..

bara att lämna ut teoripapper efter lektionen och förhöra lite på lektionen veckan efter skulle göra mycket..

BeastieBabe skrev:
om man piaffera och göra galoppombyten garanterar aldrig att KAN något om ett helt annant ämne, t.ex näringslära och fordestatuträkning, sjukvård, utprovning av sadel..

bara för att man kan RIDA betyder inte det att man vet allt annat :) och dte var nog det trådskaparen efterlyste också..

Jag vill ju inte verka gnällig eller så, men hur många privatryttare kan de sakerna som du räknar upp?? Jag har sett mååånga trådar där folk vill ha hjälp att räkna foderstater, lägger upp bilder på sadlar och undrar om de passar osv... samtidigt vill jag även påstå att jag tycker att det är självklart att man måste följa upp den praktiska ridundervisningen med teoretiska kunskaper. Vi har haft myyyycket teori under åren... bland annat med näringslära, sjukvård, massage osv. Men det varierar nog kraftigt.

Men jag tycker det är fel att säga att bara för att man har en häst så kan man. Jag har sett många exempel på det motsatta... många hästägare skulle nog behöva titta runt lite på en ridskola för att lära sig hur hästar skall tas om hand.

håller me dej ja... ja har själv ridit på ridskola i ca 2 år bara men ridit privat i ca 7 år (inte många som har hjälpt mej me ridningen) ja har lärt mej allt själv,läst böcker tittat på tv, nu e ja en ducktig ryttare som både rider in hästar å rider till hästar!! inte för att skryta.. ridskola e bra om man har egen häst att ta mej sej å rida på eller om man har tillgång till en häst hemma så rider man på ridskolehästarna där å testar de man har lärt sej sen på hästen man har tillgång till.. då lär man sej mycke!!

Precis!:idea: Du förstår vad jag mnar!

Jag menade de första grunderna för ryttaren. På de flesta ridskolor så går det inte så långt, efetrsom MÅNGA ridskolelärare inte har kunskapen.:crazy:

Precis. Och visst krävs det instruktörträning på en utbildad häst, om man ska uppnå det jag menar.

Jag menar både och. På en bra ridskola ska man inte bara lära sig rida, utan också få "hästkunskap".

Du förstår hur jag menar! :)

bubbel skrev:
Jag vill ju inte verka gnällig eller så, men hur många privatryttare kan de sakerna som du räknar upp?? Jag har sett mååånga trådar där folk vill ha hjälp att räkna foderstater, lägger upp bilder på sadlar och undrar om de passar osv... samtidigt vill jag även påstå att jag tycker att det är självklart att man måste följa upp den praktiska ridundervisningen med teoretiska kunskaper. Vi har haft myyyycket teori under åren... bland annat med näringslära, sjukvård, massage osv. Men det varierar nog kraftigt.

Men jag tycker det är fel att säga att bara för att man har en häst så kan man. Jag har sett många exempel på det motsatta... många hästägare skulle nog behöva titta runt lite på en ridskola för att lära sig hur hästar skall tas om hand.
vad sa jag för något då?
sa jag att privatryttare kan allt om hästkunskap för att dom äger häst? då läste du nog fel..

men jag har märkt det också "jag äger minsann en häst och har haft häst i 10 år så jag vet allt, du som inte ens haft en sköthäst kan väl knappast veta något"..
sedan när blev hästfaktaböcker enbart till för hästägare liksom? och bara för att dom har ett papper där det står att dom äger häst så tror dom att dom har en direktlänk till en hästencyklopedi i hjärnan sin.. yeah right.. ;)

jag har haft folk ute som velat bli medryttare,fler av dem hade ridit på ridskola ca 7-8 år (fråga mig inte vilken ridskola) men flera har haft Noll i hästvett/hantering:crazy: en kunde knapt sätta på en grimma ,o ja hästen stod still och väntade på att den fumliga människan skulle bli klar:eek:
en annan öppnade inte hela boxdörren utan försökte leda hästen rakt på dörren *help*
andra har aldrig ridit en häst utomhus i naturen:confused:

det är ju bra så mkt tryggare att harva runt i ett ridhus där ridskolehästen framför agerar bromskloss om det blir lite fart (om det blir det).

Det gäller nog att verkligen hitta en bra ridskola som lär ut hela kittet,för allt handlar inte hur man sitter uppe på hästryggen....
man ska kunna så himla mkt mer för att kunna sköta och så småningom äga en häst:)

mvh Arabizar

Det kanske inte beror på hästen, då det är lite individuellt hur pass utbildad den är, hur "enkel" den är och rida osv, men däremot så ger privatlektioner mer än en lektion på ridskola, absolut!!!

Hrmmm, nu kommer jag att bli halshuggen här...
Jag har hållt på med/ridit hästar i 27 år.
Jag blir alltid tveksam till alla som säger att de är duktiga, kan mycket efter sisådär 5-8 år. Det är i mina ögon ugefär där gränsen går mellan dem som aldrig blir bättre än medelmåttiga skrytmånsar och dem som inser att det de kan är en droppe i havet.
För mig innebär att vara duktig med häst att vara ödmjuk och öppen, att alltid leta efter nya kunskaper. Inte att mäta hur bra man rider en häst i dressyr eller kan prova ut en sadel själv.
Jag har ridit både påridskola och en hel massa knäppa hästar ute i naturen. En rätt bra kombination. På ridskolan lär man sig hästvett, ridvägar, att rida sin häst i form osv. Ute i skogen testar man sina gränser, blir modigare och tuffare.
Jag letar medryttare (inte så koncentrerat, men håller ögonen öppna) och jag skulle aldrig i livet släppa upp någon som kom och sa att "jag och mina vänner tycker att jag är duktig" på min häst!!
Definitivt inte en som säger, jag har ridit i fyra år, men privat. Det räknas som 8 på ridskola.
De som är riktigt duktiga kan alltid kosta på sig att vara ödmjuka-de vet att när de väl provrider märks det att de kan.

OBS! Jag menar inte att det är någon av er som skrivit här som är några medelmåttiga skrytmånsar, det var allmänt menat

HÅller med dig, de som är mest tvärsäkra, säger att de "kan" brukar ofta vara tomma tunnor som bara skramlar.

..de ödmjuka brukar vara de bästa!

Men samtidigt kan man rida i 25 år och vara totalt talanglös och ha dåliga lärare, dåliga hästar och själv har man ingen förmåga att ta till sig instruktioner/coaching.

Eller så kan man rida i 4 år, ha en jäkla vilja, talang, bra hästmtrl och en tränare man förstår och kan tillgodogöra sig informationen/undervisningen, så kan den som har ridit i 4 år ändå vara bättre än den som ridit i 25.. inget är ju svart eller vitt..

Jag har ridit periodvis sedan jag gick i lågstadiet, nu blir jag snart 35 och det är inte förrän nu jag lär mig rida, med kvalité och tränar in min ryttarkänsla. Så m.a.o har jag bara ridit ngr månader :crazy:

Arabizar skrev:
jag har haft folk ute som velat bli medryttare,fler av dem hade ridit på ridskola ca 7-8 år (fråga mig inte vilken ridskola) men flera har haft Noll i hästvett/hantering:crazy: en kunde knapt sätta på en grimma ,o ja hästen stod still och väntade på att den fumliga människan skulle bli klar:eek:
en annan öppnade inte hela boxdörren utan försökte leda hästen rakt på dörren *help*

det är ju bra så mkt tryggare att harva runt i ett ridhus där ridskolehästen framför agerar bromskloss om det blir lite fart (om det blir det).

Det gäller nog att verkligen hitta en bra ridskola som lär ut hela kittet,för allt handlar inte hur man sitter uppe på hästryggen....
man ska kunna så himla mkt mer för att kunna sköta och så småningom äga en häst:)

mvh Arabizar

Det låter nästan som att du beskrev ridskolan som jag red på förut. Tack och lov så fick jag lära mig tränsa, sadla trä på grimma och liknande basic saker. Men jag har hört från folk som har haft typ turridningsstall och liknande som undrar vad barnen på ridskolan egentligen får lära sig, när dom ridit där i 4 år och fortfarande inte kan tränsa en häst :eek: . Det är skrämmande. Så jag håller med dom andra som skrev att det borde bli mer teori på flera av ridskolorna här i landet.

Arabizar skrev:

mvh Arabizar

:bow: håller med till punkt och pricka!

Men de värsta är ändå de där naturbegåvade äcklen som börjar (gärna i vuxen ålder) och efter två år är många gånger bättre än en själv ;)

Håller med om att ridskole eleverna borde få ägna mer tid åt HÄSTARNA och inte bara fokusera på ridning. För ett antal år sedan hade jag praktik på en ridskola häromkring och i mina arbetsuppgifter ingick bl.a. att borsta, sadla och tränsa hästarna för lektion, fick dessutom hjälpa till att leda ut dem till ridhuset och se till att eleverna kom upp, de fick inte sitta upp själva eftersom ridlärarna ansåg att det tog för mycket tid... :crazy:
Och detta var alltså inte bara nybörjar lektioner, utan i allmänhet.

Intressant tråd.. :)

Jag själv har ridit i 14 år och blir nu i Juni 17 år. Började redan som liten på ridskola, när jag vart runt 8 år var jag rätt så varm i kläderna i alla gångarter och hade så klart börjat skutta över små hinder, så vid 8 års ålder fick jag min första ponny, sen rullade allt på, vid 11 års ålder slutade jag helt på ridskola och bara satsade på privat lektioner, och så har jag en idag. :)

så frågan är.. jag tycker man mer ska gå efter hur allmenbildad man är inom häst värden, en vad rida är....jag tror att det tar som sagt längre tid att bli duktig om man går på ridskola, eftersom man byter häst oftare och rider inte lika mkt som man gör som privat ryttare, men samtisigt behöver inte foder ponnyn eller den egna hästen man äger vara utbildad och duktig, så ah, ne haha jag har inget bra svar! :D

Tumlarunt-Om man startade från stratch så tycker jag att 4 år på ridskola väger bra mycket tyngre än 4 år av självlärdom i en paddock eller i skogen, även om ridskoleryttaren bara ridit 1-2 ggr/vecka och den självlärde 5-7 ggr/vecka

sant

Dimman- Jag tycker att det finns bättre sätt att mäta "häst och ridkunskap" än i tid. Alla människor lär sig olika fort, och olika mycket. Vissa får aldrig riktigt känslan i ridningen eller från marken, medan andra har mycket "medfött". Orättvist men sant!
En mycket intressantare fråga än " Hur länge har du ridit?" är "Var kan du just nu och vad vill du uppnå?"

igen sant!

det finns folk som har ridit på ridskola i många herrans år och fortfarande inte kan ngt alls! sen finns det ju dem som har ritid 2 terminer o som e hur duktiga som helst. allt detta med hästar är så ortoligt individuellt. "År" har inte alltid med saken att göra.

själv har jag red jag bara på ridskola i 4,5år sen privat, har även jobbat proffisionellt med hästar i tre år deltid o 1 år heltid.
har totalt 16år häst bakom mig, men detta betyder inte att jag tycker att jag är "bra", det finns många där ute med bättre vetskap än jag även om de kanske "bara" har 5-10 år hästvetande

Jag håller med Dresiar (oj, vad lika namn vi har då). Ridning är inte allt, det är kunskapen som räknas. Det beror ju faktiskt på hur snabbt man lär sig. På en ridskola har man oftast inte lärt sig jättemycket på 4 år, men om man samtidigt läser massa faktaböcker kan man ju komma längre. Men om man rider privat, eller varje dag, i 4 dagar kan man ju kommit hur långt som helst. Fast det kan man ju oxå om man inte rider. Fast, det är ingen som kräver att man ska vara bäst på allt inom 4 år i ridningen. Det är olika person till person. Jag lärde mig jättesnabbt, slutade på ridskolan efter 1 år. Riktig skit är vad det är, fick hjälp av människorna runtomkring, och här är jag nu:D

Kanske lär man sig på ridskolor, men batra grunderna, inte så mycket längre...!

Jag har alltid haft hästar hemma och så jag har ridit i princip sen jag lärde mig hålla mig kvar själv, när jag sen blev ca 7 red jag på ridskola i 5 år och därefter för instruktör. På gymnasiet gick jag hästutbildning och efter studenten fortsatt att rida hemma.
Nu i höstas fick jag 5 ridskolelektioner i present av en kompis som blivit gravid och inte kunde utnyttja dom sista lektionerna på terminen, jag lärde mig OTROLIGT mycket på bara 5 lektioner, sen om jag hade turen att hamna på en toppenridskola (Vilket jag förmodligen gjorde, vilken instruktör!!!) vet jag inte men ni kan inte skriva att man inte kan lära sig något på ridskole hästar för det kunde definitivt jag!

Edit: såg nu att tråden var gammal men men, man kan ju svara ändå =)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 404
Senast: ako
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 179
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 338
Senast: Zpunk
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka