TBC-vaccin

Status
Stängd för vidare inlägg.

mian1

Trådstartare
Hur lång tid tar det innan sticket läker och hur geggligt brukar det bli? Min väninna säger att hennes dotters stick tog flera månader att läka och att det varade och var äckligt. Är det alltid så? Astrid ska få sin spruta snart och jag gillar inte variga sår :crazy:

Sv: TBC-vaccin

Jag har letat och letat i mina barns BVC-journaler och kan inte ens hitta något om att de ska få TBC-vaccin... NÄR brukar de få det?
Känns som att de borde få det, men det finns alltså ingan uppgifter om det.

För övrigt så är det väl som när man fick TBC-vaccinet i skolan (högstadiet, va?), visa får sår av det medan andra slipper.. jag fick inte minsta lilla skorpa ens av min TBC-spruta. :D

ameo skrev:
Jag har letat och letat i mina barns BVC-journaler och kan inte ens hitta något om att de ska få TBC-vaccin... NÄR brukar de få det?
Känns som att de borde få det, men det finns alltså ingan uppgifter om det.

För övrigt så är det väl som när man fick TBC-vaccinet i skolan (högstadiet, va?), visa får sår av det medan andra slipper.. jag fick inte minsta lilla skorpa ens av min TBC-spruta. :D

TBC är inte standrad längre utan man får be om det ifall man anser att barnet behöver det eller om man själv ligger i nån riskgrupp (typ nyligen invandrad från TBC-land). Vi har bett om en TBC-spruta eftersom barnen i f.d. Jugoslavien fortfarande vacciners mot TBC och det kan då finnas en yttepyttig risk att smittan också finns i de länderna. Den risken vill vi inte ta när Astrid i framtiden ska besöka sin farmor.

Kompisens dotter fick spruta runt jul har jag för mig (de ska till USA och då måste man ta TBC-sprutan). Hon hade geggigt sår många veckor, minst 3 veckor såg jag på babysimmet.

efter vad jag har hört så ska det gegga ordentligt och vara riktigt gojsigt ett tag. om det är fint och städat måste man ta om det...

Själv fick jag inget sår alls av min TBC-spruta. Liten liten röd prick bara. En kompis däremot fick en jättebula som varade i flera veckor så man kan inte veta hur det blir innan man provat.

Nu blev jag osäker, men jag tror inte att TBC ingår i standardvaccinationsprogrammet här i USA. Iaf inte här i Californien. Viktor har inte fått någon än iaf.

Det är olika hur det blir efter sticket, vissa får ett varigt sår och andra inte. Tyvärr kan man inte veta förrän det är gjort...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 278
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 399
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 972
Senast: Bapelsin
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar